مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

دبیر کنگره سوچی: دیگر اثری از ائتلاف معارضان سوری نمانده است

«میسی کریدی» دبیر کنگره سوچی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین»، اظهار داشت دلیل اصلی استعفای برخی اعضای ائتلاف معارضان سوری «کاهش حمایت‌های مالی خارجی» است.

 

وی خاطرنشان کرد، آخرین استعفا دهنده‌ها از ائتلاف معارضان «از اعضای جریان اخوان‌المسلمین، هستند که از طرف قطر حمایت می‎شود».

 

میسی کریدی تصریح کرد ائتلافی که خاستگاه هیئت مذاکره‌کنندگان محسوب می‌شد «تمام شد و هیئتی که در ریاض تشکیل شد دیگر وجود خارجی ندارد.»

 

دبیر کنگره سوچی عنوان داشت افرادی که از این ائتلاف کناره‌گیری کردند «وزنه‌ای به شمار نمی‌روند»؛ زیرا «جرج صبرا» از جبهه النصره حمایت می‌کرد و «خالد خوجه» با سازمان اطلاعات انگلیس همکاری می‌کرد.

 

وی با اشاره به این‌که برای تقویت نقش کنگره سوچی و نتیجه‌بخش شدن آن تلاش می‌شود، خاطرنشان کرد برخی معارضان «از مشارکت‌کنندگان در این کنگره خواسته‌اند که در هیچ مذاکره‌ای شرکت نکنند».

 

این شخصیت سوری اضافه کرد کسانی‌که از ائتلاف کناره‌گیری کرده‌اند «نماینده برخی کشورها بودند و نه نماینده ملت سوریه؛ زیرا مخالفانی‌که برای خود احترام قائل هستند نباید اجازه سلب اختیار خود را به دیگران حتی کشورهای دوست خود بدهند.»

 

دبیر کنگره سوچی همچنین «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه را متهم کرد که «او همواره گمان می‌کند که تروریست‌ها در سوریه پیروز خواهند شد و اکنون وی یک ورشکسته سیاسی است که می‌کوشد روسیه را تحت فشار دیپلماتیک قرار دهد.»

 

وی خواستار آن شد که شخصیت‌های بی‌طرف جایگزین دی‌میستورا شوند؛ چرا که «به الزامات محور کشورهای خلیج‌فارس پایبند مانده است».

 

کریدی تأکید کرد فقط راه‌حل سیاسی و گفتمان سوری- سوری، که هیچ طرفی در آن مداخله نکند، قابل قبول است.

 

طبق این گزارش، کنگره سوچی اوایل بهمن ماه گذشته طی دو روز و با حضور حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از طیف‌های مختلف سوریه از جمله هیئت دولت و معارضان سوری، در روسیه برگزار شد.

 

آغاز موج دوم استعفاها از ائتلاف مخالفان سوری و کاهش حمایت مالی خارجی ائتلاف

 

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، طبق اخبار منتشر شده در صفحات وابسته به ائتلاف مخالفان، پس از استعفای روز چهارشنبه جرج صبرا، سهیر الاتاسی و خالد خوجه در اعتراض به خروج ائتلاف از مسیر اصلی خود و اختلافات داخلی، اکنون بدر جاموس، هادی البحره و یحیی مکتبی نیز به دلایلی نامعلوم از عضویت ائتلاف خارج شدند.

 

میس کریدی، دبیرکل کنفرانس سوچی دلیل اصلی استعفای برخی از اعضای ائتلاف مخالفان را “کاهش حمایت مالی خارجی” دانست و گفت: ائتلافی که مرجعیت هیئت مذاکره‌کننده بود، پایان یافت و دیگر از هیئتی که آن را در ریاض ایجاد کردند، چیزی باقی نمانده است.

 

کاهش حمایت مالی و کوچک شدن ائتلاف مخالفان در واقع از تابستان سال گذشته و پس از آنکه منابعی آگاه به سایت “زمان الوصل” وابسته به مخالفان گفتند که ترکیه حمایت مالی‌اش از ائتلاف را به شکل کامل قطع کرده، آغاز شد.

 

سایت “زمان الوصل” در آن زمان اعلام کرد، ائتلاف مخالفان با این شرایط دچار تنگنای مالی بسیار شدید می‌شود و ترکیه نیز به ائتلاف اعلام کرده که حمایت مالی متدوال را که بیش از ۳۲۰ هزار دلار در ماه بود، از این پس هرگز پرداخت نخواهد کرد.

 

دولت موقت وابسته به این ائتلاف پس از انتشار خبر یاد شده اعلام کرد، حقوق کارمندان متوقف شده و سلسله ریاضت‌های اقتصادی آغاز می‌شوند، سپس بسام الملک اعلام کرد از این ائتلاف استعفای داده و می‌خواهد به دمشق بازگردد.

 

توقف حمایت‌های مالی از ائتلاف مخالفان ارتباطی با بحران اقتصادی در ترکیه یا عربستان ندارد. در واقع آنچه را مسؤولان عربستانی و فرانسوی صراحتا نگفتند، پس از مدت کوتاهی این کشورها بیان و تمایل این کشورها برای پایان دادن به این تشکل را منعکس کردند.

 

این تغییر موضعگیری از ترکیه آغاز شد و این کشور از سال گذشته و دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با همتای روسش در شهر سن‌پترزبورگ رویکرد خود را درباره سوریه تغییر داد، در این زمینه برخی شاخص‌ها حاکی از حرکت آنکارا به سمت حامیان اصلی دمشق یعنی ایران و روسیه در نشست‌های آستانه هستند.

 

عربستان نیز با اینکه هنوز از گروه‌های مسلح موجود در سوریه حمایت مالی و نظامی می‌کند اما تغییری در موضعگیری‌اش نسبت به دمشق ایجاد شده است، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اوت سال گذشته خطاب به برخی مخالفان سوری گفت، بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) باقی است و مخالفان باید موضعگیری خود را تغییر داده و به دنبال راه‌حل‌های جدیدی مطابق با واقعیت جدید باشند.

 

علاوه بر این اختلافی نیز میان قطر و ترکیه از یک سو و عربستان و امارات از سوی دیگر ایجاد شده است. عماد الدین خطیب، دبیرکل حزب اپوزیسیون “همبستگی سوریه” اذعان کرد، مساله بزرگتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، اختلافی میان کشورهای حامی مخالفان به وجود آمده است و یک حالت درگیری میان کشورهایی چون قطر و ترکیه در برابر عربستان و همپیمانانش ایجاد شده است.

 

خطیب افزود: از نظر میدانی نیز پایگاه مخالفان مسلح (غوطه شرقی) مدتی است که تخلیه شده و نیروهای وابسته به دولت سوریه و نیروهای هم‌پیمان آنها مسافت اندکی با غوطه شرقی فاصله دارند و هر دقیقه که می‌گذرد، نقشه مناطق تحت کنترل به نفع دمشق تغییر می‌کند و این یعنی مخالفان که در خارج در حال از بین رفتن هستند، در حال از دست دادن مساحت تحت کنترلشان در داخل سوریه نیز هستند و در روزهای آینده این مساله واضح‌تر خواهد شد.‌

تسنیم، ایسنا

ورود نیروهای ویژه فرانسه به شمال شرق سوریه

به گزارش آناتولی، منابع محلی اعلام کردند که سربازان فرانسوی با خودروهای زرهی در حال گشت‌زنی مشترک با آمریکایی‌ها در شهرهای منبج، الرقه و برخی از مناطق دیرالزور هستند و جنگجویان کرد نیز این نظامیان را همراهی می‌کنند.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, سوریه, فرانسه

روسیه و چین صحنه سازی شیمیایی در سوریه را محکوم کردند

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با نماینده ویژه چین در امور سوریه دیدار کرد و دو طرف بار دیگر حمله شیمیایی در سوریه را صحنه سازی با هدف فراهم آوردن شرایط حمله به این کشور بدون مجوز شورای امنیت دانستند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

روسیه: ما بار دیگر اجازه اقدام نظامی امریکا علیه سوریه را نخواهیم داد

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، غسان عبید، نماینده سوریه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در کنفرانس خبر در مقر سازمان گفت، ارائه شهود دروغین بودن ادعاهای کشورهای غربی و کذب آنها درباره ادعاهای استفاده از سلاح‌ شیمیایی در دوما را برملا می‌کند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, هلند