لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

دبیر کل ناتو؛ افزایش نفوذ چین در حال ایجاد تغییر در روابط میان کشورها در دنیا است

دبیر کل ناتو تأکید کرد گسترش نفوذ چین در دنیا در حال تغییر دادن موازنه جهانی قدرت است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو امروز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت/۳ نوامبر) گفته افزایش نفوذ چین در حال ایجاد تغییر در روابط میان کشورها در دنیا است.

 

استولتنبرگ در دیدار با نخست‌وزیر هلند گفت: «موازنه جهانی قدرت در حال تغییر است چون چین دارد به یک قدرت نظامی بزرگتر و قوی‌تر تبدیل می‌شود.»

 

وی اضافه کرد: «چین دارد به ما نزدیک‌تر می‌شود. آنها را در فضای سایبری می‌بینیم، آنها را در فضا می‌بینیم، آنها را در آفریقا می‌بینیم. شاهد آن هستیم چین چطور تلاش می‌کند زیرساخت‌های حیاتی را اینجا در اروپا کنترل کند.»

 

دبیر کل ناتو اضافه کرد تمامی این تحولات، پیامدهای امنیتی دارند.

 

چین روز پیش هم یک رسانه آمریکایی گزارش داد پیشرفت‌های نظامی فزاینده چین و تلاش‌های این کشور برای پایان دادن به استیلای آمریکا در منطقه آسیاپاسیفیک باعث ایجاد نگرانی در وزارت دفاع آمریکا شده است.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت مقام‌های آمریکایی از پیشرفت‌های چین در عرصه‌های مختلف، شامل توسعه زرادخانه هسته‌ای این کشور، پیشرفت‌هایش در زمینه فناوری‌های سایبری، موشکی و فضایی و مسئله تایوان نگران هستند.

 

جان هایتن، جانشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که سابقاً فرماندهی نیروهای هسته‌ای آمریکا را به عهده داشت گفت: «سرعتی که چین پیشرفت می‌کند خیره‌کننده است.»

 

به گفته این مقام ارشد نظامی آمریکا، با این‌که روسیه در مقایسه با چین از نظر زرادخانه اتمی تهدید راهبردی بزرگ‌تری علیه آمریکا محسوب می‌شود، چین به‌واسطه منابع اقتصادی و مدرن‌سازی ارتش خود، تهدید بزرگ‌تری برای سلطه آمریکا است.

 

هیتن پیش‌بینی کرد، «درصورتی که تغییری در اوضاع ایجاد نکنیم، چین ظرف چند سال آینده از نظر قدرت نظامی، روسیه و آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت».

 

آنچه نگرانی آمریکا را برانگیخته احتمال تغییر در موازنه جهانی قدرت است که از چند دهه پیش وزنه‌اش به سمت آمریکا سنگینی کرده است.

 

آسوشیتدپرس نوشته تغییر آرایش نظم جهانی به گونه‌ای که از مطلوبیت بیشتری برای چین برخوردار باشد تهدید مستقیمی علیه آمریکا نیست اما می‌تواند ائتلاف‌های آمریکا در منطقه آسیا را پیچیده کند.

 

سرنخ‌های جدید از برنامه‌های پنتاگون برای مقابله با چالش چین احتمالاً طی هفته‌های آینده نمایان خواهد شد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است طی هفته‌های آتی نتایج بررسی‌های دولت خود در زمینه سلاح‌های هسته‌ای، وضعیت استقرار نیروها در مناطق مختلف جهان و راهبردهای کلی دفاعی را اعلام کند.

 

آسوشیتدپرس نوشته در آمریکا فعلاً مقام‌های با حیرت‌زدگی نظاره‌گر نحوه بسیج منابع، فناوری‌ها و اراده سیاسی از سوی چین برای به دست آوردن پیشرفت‌های سریع هستند. این پیشرفت به اندازه‌ای سریع است که دولت بایدن در تلاش است در همه جنبه‌های سیاست دفاعی و خارجی‌اش چرخش ایجاد کرده و آنها را به سوی چالش چین معطوف کند.

 

رسانه آمریکایی جدیدترین مصداق سرعت شگفت‌انگیز پیشرفت نظامی چین را آزمایش یک موشک هایپرسونیک از سوی این کشور عنوان کرده و نوشته این سامانه تسلیحاتی به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت گریز از پدافندهای دفاع موشکی آمریکا را داشته باشد.

 

با آنکه چین اصرار دارد آزمایش‌های انجام‌شده در طول ۳ ماه گذشته مربوط به تست یک سامانه قابل بازیافت فضایی است داده‌های منتشر شده توسط رسانه‌های غربی از آزمایش یک سیستم پرتاب تسلیحاتی کم‌نظیر در دنیا خبر داده‌اند.

 

بر اساس اطلاعات منتشر شده موشک پرتاب شده توسط چینی‌ها در ابتدا موفق شده یک بار به طور کامل زمین را دور بزند و سپس محموله خود را بر روی زمین پرتاب کند. مشخص نیست که چنین موشکی از کدام نقطه پرتاب شده اما وسعت بالای خاک چین چنین اجازه‌ای را به آن می‌دهد. به نظر می‌رسد کلاهک پرتاب شده از نوع کلاهک‌های هایپرسونیک با قابلیت حرکت گلایدری در فضا است.

 

میزان خطای این سلاح در پرتاب اول توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نزدیک به ۲۴ مایل عنوان شده است.

 

اگر این اطلاعات درست باشد چین اولین کشوری است که یک سیستم بمباران مداری موشکی را با قابلیت پرتاب کلاهک هایپرسونیک تلفیق کرده است؛ سیستمی به‌غایت خطرناک حتی برای آمریکا که بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای دنیا در اختیار دارد.

 

هفته گذشته نیز «مارک میلی» فرمانده کل ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز چهارشنبه اذعان کرد آزمایش موشک فراصوت جدید توسط چین را نقطه‌عطفی تاریخی است.

 

میلی در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» گفت:‌ «نمی‌دانم این [آزمایش موشکی] کاملاً مشابه بحران اسپوتنیک هست یا خیر اما فکر می‌کنم به آن خیلی نزدیک است».

 

اشاره مارک میلی از «بحران اسپوتنیک» نگرانی ایجادشده در کشورهای غربی بعد از پرتاب سفینه فضایی «اسپوتنیک‌۱» به فضا در بحبحه جنگ سرد است. در آن زمان کشورهای غربی این بیم را داشتند که آمریکا در زمینه فناوری از رقیبش اتحاد جماهیر شوری عقب افتاده است. بحران اسپوتنیک یکی از عوامل زمینه‌ساز برای ایجاد ناسا بود.

 

او در ادامه با اشاره به اینکه این آزمایش «بسیار نگران‌کننده» بوده و نشان‌دهنده «یک رخداد تکنولوژیک بسیار برجسته است» افزود، این آزمایش «تمام توجه ما را به خود جلب کرد».

 

بالاترین مقام نظامی آمریکا در این مصاحبه افزود، آزمایش جدید انجام شده توسط چین، فقط یکی از سامانه‌های تسلیحاتی این کشور را به نمایش گذاشت و «توان تسلیحاتی چین بسیار فراتر از این است».

 

او در ادامه گفت:‌ «معتقدم چین بزرگ‌ترین تهدید نظامی علیه آمریکا است. این را بارها به‌طور علنی گفته‌ام. تحولات چین بسیار منحصر به‌ فرد بوده و مانند آن را ندیده‌ایم. آن‌ها اقتصادی فوق‌العاده را می‌گردانند و ارتشی ساخته‌اند که بسیار برجسته است».

 

این فرمانده امریکایی افزود:‌ «بنابراین بزرگ‌ترین تهدید ژئواستراتژیک علیه ایالات متحده چین است و هیچ شکی در آن ندارم. روسیه مهم است و همین‌طور کره شمالی و ایران. خطر تروریست‌ها نیز همچنان وجود دارد. اما چین برجسته‌ترین تهدید ژئواستراتژیک است که با آن روبه‌رو هستیم».

 

بعد از انتشار گزارشی درباره آزمایش یک فروند موشک مافوق صوت توسط چین و تکذیب آن توسط سخنگوی وزارت خارجه این کشور، «فایننشال تایمز» بار دیگر از انجام شدن آزمایش مشابه دیگری در تابستان توسط پکن خبر داد.

 

این نشریه بامداد پنجشنبه هفته گذشته به نقل از چهار منبع آمریکایی آگاه به اطلاعات طبقه‌بندی شده گزارش داد:‌ «در ۲۷ جولای امسال، ارتش چین موشکی را شلیک کرد که برای اولین بار از سیستم “بمباران مداری جزئی” برای پرتاب یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دور زمین، استفاده می‌کرد».

 

بر اساس این گزارش، سه نفر که از اطلاعات اولین آزمایش در ماه جولای مطلع بودند به این رسانه گفتند که این اقدام چین، پنتاگون و جامعه اطلاعاتی آمریکا را متحیر کرد، زیرا چین موفق شد که توانایی تسلیحاتی جدید خود را به نمایش بگذارد.

 

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: «یک منبع دیگر می‌گوید که دانشمندان دولت آمریکا در تلاش برای درک این توانایی هستند که خود ایالات متحده در حال حاضر از آن برخوردار نیست، و به نظر می‌رسد این دستاورد چین، قوانین فیزیکی را نقض کرده باشد».

 

 «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آزمایش موشک مافوق صوت چین، گفت که از این مسئله نگران شده است.

 

پیش از این، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز با بیان اینکه چین با تولید موشک‌هایی که قابلیت رسیدن به کشورهای عضو این سازمان را دارد در حال نزدیک کردن خود به محدوده ناتو است، گفت بخش مهمی از برنامه‌های آینده این سازمان به چین اختصاص خواهد یافت.

 

در طول سال‌های اخیر چین دست به بهسازی و توسعه موشک‌های بالستیک خود دست زده که شامل استفاده از سیستم کلاهک چندگانه برای هدف قرار دادن چند هدف با یک موشک، استفاده از سیستم سوخت جامد برای پایداری و قابلیت نگهداری و همچین متحرک کردن سامانه‌های پرتابی برای جلوگیری از هدف قرار دادن آن‌ها است تا ثبات راهبردی در مقابل دشمن افزایش یابد.

 

هم‌اکنون پیشرفته‌ترین موشک بالستیک چین موشک DF-41 با برد ۱۲ هزار کیلومتر و قابلیت حمل چند کلاهک هسته‌ای است که البته در تعداد محدودی به خدمت ارتش چین در آمده است.

 

با این حال پکن همچنان به ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای خود فکر می‌کند. ارتش این کشور همچنان توان تعرضی را تهدید مهمی علیه توان اتمی خود در یک جنگ احتمالی می‌داند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها توان ضد موشکی قدرتمندی در اختیار دارند که آن را با استقرار رادارهای رهگیری در کشورهای ژاپن، کره جنوبی و تایوان به شدت تقویت کرده‌اند

“پنج چشم” ، “نُه چشم” می‌شود؟

کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از مدیر اطلاعات ملی خواسته تا گسترش “پنج چشم” را در نظر داشته باشد و کشورهای هند، ژاپن و کره جنوبی را در آن بگنجاند.

ادامه

استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, ژاپن, کره جنوبی, نیوزلند, هندوستان

مارک میلی: چین نظم جهانی که پس از جنگ جهانی دوم به آن دست یافته بودیم را تهدید می‌کند

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد که ایران منافع آمریکا را تهدید می‌کند و درصورت لزوم آن‌ها آماده پاسخ هستند.

ادامه

امریکا, ایران, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, کره شمالی

رزمایش نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه در پی ورود ناو آمریکایی

نیروهای دریایی روسیه در دریای سیاه امروز (سه‌شنبه) در حالیکه مسکو با حضور دو ناو آمریکایی در این منطقه برخورد می‌کرد، در رزمایش انهدام اهداف دشمن شرکت کردند.

ادامه

امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, گزارش

مسکو؛ شهرک‌سازی‌های اسراییل غیرقانونی‌ست/ آمریکا مسائل حقوق بشر را از خود شروع کند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اعلام مناقصه رژیم اسراییل برای احداث ۱۳۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری رود اردن و ۸۳ واحد در شرق بیت‌المقدس اعلام کرد که شهرک‌سازی اسراییل به تلاش‌های بین‌المللی برای حل مناقشه فلسطین و اسراییل ضربه می‌زند.

ادامه

اسراییل, افغانستان, المان, امریکا, اوکراین, ترکیه, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, فرانسه