مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

داعش در پرتگاه سقوط و نابودی

پیشروی های تازه ارتش عراق در عملیات آزادسازی موصل و عقب نشینی تروریست ها از شهری که آن را پایتخت خلافت خود خوانده می دانند، از دید برخی رسانه های عربی نقطه اوج فرایند سقوط و نابودی داعش در این کشور است.

 
نیروهای عراق طی روزهای گذشته با پیشروی در چند محور عملیاتی، مناطقی از موصل را از کنترل داعش خارج ساختند. موصل دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد، در سحرگاه بیستم خردادماه سال ۱۳۹۳ به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد. این شهر حدود یک و نیم میلیون تن جمعیت دارد و آخرین پایگاه مهم داعش در عراق به شمار می رود که با آزادی آن مسیر شکست این گروه تروریستی هموارتر می شود.
این گزارش به مهمترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی درباره شرایط کنونی جنگ علیه داعش در موصل می پردازد.

 
** شکست های پی در پی تروریست ها در مرکز خلافت خودخوانده

 
روزنامه های «العربی الجدید» و «الحیات» چاپ لندن و روزنامه «الصباح» عراق و خبرگزاری مرکزی عراق با اشاره به روند مبارزه با داعش در عراق، پیروزی های تازه ارتش این عراق در مناطقی از موصل را مقدمه ای برای شکست گروه های تروریستی به شمار آوردند.

 
به نوشته هشتم اسفند روزنامه العربی الجدید، «عبدالباری العزاوی» کارشناس مسائل نظامی گفت: همه شاخص و تحولات میدان های نبرد نشان از شکست آشکار داعش دارد. راهبرد جدیدی از سوی نیروهای عراق در مبارزه با داعش دنبال می شود. هماهنگی نیروهای عراق با جنگنده های ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش سبب شده است که ارتباط خطوط دفاعی داعش از هم بگسلد. از این رو، عناصر داعش مجبور به فرار از نبرد و عقب نشینی تاکتیکی شده اند. جنگنده ها به داعش اجازه نفس کشیدن را هم نمی دهند.

 
روزنامه الصباح نوشت: خورشید آزادی دمید. هنگام پیروزی رسید و همراه با هزاران امید و آرزو وجود دارد. همه مردم عراق دوشادوش هم برای پایان دادن به دوران تاریک داعش متحد شده اند تا سپیده دم تازه ای برای مردم عراق آغاز شود. سپیده دمی که با خود امنیت و آرامش را برای همگان به ویژه اهالی موصل به ارمغان خواهد آورد. به تازگی داعش از هم فروپاشیده است. داعش زیر قدم ها و حمله های نیروهای امنیتی عراق و اراده نیروهای داوطلب مردمی از هم فروپاشد و دوران تازه ای از اقدام های ملی برای بازگشت روح عراق که داعش آن را با فتنه ها و دسیسه ها از بین برده است، آغاز می شود. پس از این بازسازی مناطقی که تکفیری ها با جنگ ها آن را ویران کرده اند، آغاز خواهد شد.

 
به نوشته هشتم اسفند روزنامه الاهرام مصر، با وجود اینکه ازدحام بیش ازحد جمعیت در مسیر مبارزه با تروریسم در موصل از سرعت پیشروی نیروهای عراق کاسته است اما عملیات آزادسازی بخش غربی موصل با شور و حماسه آغاز شده است. این عملیات پس شکست های سنگین داعش در مناطق شرقی آغاز شده است. گزارش های نظامی از میدان های نبرد نشان می دهد حدود ۳ هزار عناصر داخل در داخل شهر حضور دارند. اگر چه نبرد آزادسازی عراق از داعش با تاخیر آغاز شده است اما یکسره کردن کار داعش به سود نیروهای داعش قطعا اتفاق خواهد افتاد. زیرا داعش با هزاران تن از نیروهای ویژه عراقی روبرو است که به بهترین شیوه آموزش دیده و مسلح شده اند.

 
خبرگزاری مرکزی عراق هشتم اسفند نوشت: اگر نیروهای گروه داعش در موصل شکست داده شوند شاخه دولت خلافت خود خوانده به رهبری «ابوبکر بغدادی» که در سال ۲۰۱۴ میلادی در بخش هایی از عراق و سوریه شکل گرفته است، نابود خواهد شد.
روزنامه الحیات هفتم اسفند در گزارشی به قلم «الیاس حرفوش» نوشت: داعش اکنون در موصل و به زودی در الرقه شکست می خورد. اکنون فضای بین المللی برای شرکت در جنگ گسترده در جنگ علیه این گروه فراهم است. اما شکست واقعی این گروه با شکست اندیشه تند این گروه است. اندیشه که مغزها را ستشو می دهد و تفسیرهای دینی نادرستی می دهد. این جنگی است که تنها با توپ ها و جنگنده ها نمی توان در آن پیروز شد.

 
** داعش در دشوارترین موقعیت از زمان حمله به عراق

 
خبرگزاری «قرطاس نیوز» عراق هم با اشاره به روند جنگ با داعش در موصل، به نتیجه رسیدن این نبردها را عامل منزوی شدن گروه داعش به شمار آورد.

 
به نوشته خبرگزاری قرطاس نیوز، داعش به زودی در بخش شرقی موصل شکست خواهد خورد و با زیان های بزرگی روبرو خواهد شد. این طی مدت زمان بسیاری روستای زیر کنترل خود را از دست می دهد. این شکست ها سبب شده است که سوال های بسیاری درباره قدرت داعش مطرح شد از زمانی که عملیات بازپسگیری موصل آغاز شده است نیروهای داعش در برابر نیروهای عراق با شکست روبرو می شود. درباره اوضاع کنونی داعش تحلیلگران مسائل سیاسی بر این باورند که داعش اکنون مانند سال ۲۰۱۴ میلادی دارای قدرت جنگی و مدیریت نیست. این گروه ۲ سال گذشته به وسیله منابع مالی بسیار و رهبران ماهر دارای قدرت بالایی بود و این مساله سبب شد که آنان بخش هایی از عراق و منطقه را به زیر کنترل خود در آورند. اما اکنون داعش به طور کورکورانه نبرد را ادامه می دهد و مانند گذشته در میدان های نبرد از برنامه برخوردار نیست. هر یک از عناصر این گروه تنها برای منافع خود می جنگ که در پایان یا به هلاکت می رسد و یا اسیر می شود و یا اینکه مجبور به فرار می شود.
ایرنا