حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

عمران خان در پرونده افشای اسناد دولتی به۱۰سال زندان محکوم شد

نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان و وزیر خارجه پیشین این کشور شاه محمود قریشی در پرونده افشای اطلاعات محرمانه به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، در یک تحول سیاسی بزرگ، عمران خان نخست‌وزیر پیشین و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پیشین این کشور امروز سه‌شنبه درست چند ... عمران خان در پرونده افشای اسناد دولتی به۱۰سال زندان محکوم شد

ادامه

آمریکا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

داعش در شمال غربی افغانستان، تسلیم طالبان و نیروهای دولتی شده‌ است

مقامات افغانستان و سخنگوی طالبان اعلام کردند در نبرد با گروه دولت اسلامی در ولایت جوزان، بیش از ١۵٠ تن از آنان کشته و نزدیک به ٣٠٠ نفر از آنان را دستگیر کرده‌اند. بر پایۀ همین گزارش‌ها، بیش از ١٣٠ تن از این نفرات بدست طالبان افتاده و ١۵٢ تن خود را تسلیم نیروهای دولتی کرده‌اند. واحدهای جهادی داعش از چند سال پیش به اینسو در شمال افغانستان استقرار یافته و همواره درگیری‌هائی با نیروهای دولتی و واحدهای مسلح طالبان داشته‌اند.

 

شکست گروه داعش در ولایت جوزان و دستگیری “مولوی حبیب‌الرحمن” فرماندۀ نظامی این گروه برای شمال افغانستان، نخستین پیروزیِ گستردۀ نیروهای دولتی و طالبان براین گروه محسوب می‌شود. بگفتۀ مقامات افغان، “مفتی نعمت‌الله” یکی دیگر از فرماندهان داعش در این منطقه نیز از جمله افرادی است که تسلیم نیروهای دولتی شده است.

 

ناکامی نفرات داعش در منطقۀ شمال غربی افغانستان شکست بزرگی برای این گروه که از مدت‌ها پیش در تلاش بدست آوردن کنترل راه‌های رفت و آمد و قاچاق کالا با ترکمنستان است، به شمار می‌آید. گروهک‌های وابسته به داعش نخستین بار چهار سال پیش در شرق افغانستان پدیدار شدند و سپس در جنوب ولایت “جوزان” استقرار یافتند.

 

حضور آنان در مناطق شمالی افغانستان و درگیری مستمر با طالبان بر سر کنترل منابع و راه‌ها نگرانی‌های فراوانی را در کشورهای همسایه برانگیخته بود.

 

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با اشاره به شکست گروه دولت اسلامی در نبردهای اخیر و دستگیری شمار مهمی از نفرات آن گفت که «پدیدۀ شیطانی داعش بصورت کامل [در ولایت جوزان] نابود گردید».

 

طالبان از چند هفتۀ پیش حملات نسبتاً گسترده‌ای را علیه نفرات داعش در ولایت جوزان آغاز کرده بودند.

 

وزارت دفاع افغانستان و والی جوزان نیز روز چهارشنبه ١٠مرداد/ اول اوت، از پیروزی بر نفرات داعش و دستگیری شمار فراوانی از آنان ابراز خوشنودی کردند.

 

در همین حال، نفرات ارتش افغانستان، از بامداد چهارشنبه در سراسر شهر جلال‌آباد مستقر شدند. این شهر روز پیش از آن صحنۀ یک انفجار انتحاری و حملات شدید به ساختمان ادارۀ مهاجران بود که بر اثر آن حداقل ١۵ تن کشته و همان شمار زخمی شدند.

 

جنبش طالبان روز گذشته دست داشتن خود را در این حمله نفی کرد و این چنین مسئولیت آن را تلویحاً به گردن داعش انداخت. گروه دولت اسلامی از آغاز سال ٢٠١۵ در این ایالت ننگرهار، که جلال‌آباد مرکز آنست، حضور دارد.

نقش آمریکا در افغانستان آشکار‌تر می‌شود!

آمریکا بازی های فریبکارانه ای را در قبال افغانستان بخصوص در شش ماه گذشته به اجرا گذاشته است، بطوریکه نیت سوء سیاستمداران این کشور برملا و برخی کارهای پشت پرده آنها برای همگان رو شده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر

اعلام حمایت «حامد کرزی» از بزرگترین اپوزیسیون دولت افغانستان

رئیس جمهور سابق افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از ائتلاف بزرگی ملی افغانستان حمایت کرد و تشکیل این ائتلاف را برای تقویت وحدت ملی، شفافیت انتخابات و جلوگیری از مداخله خارجی‌ها موثر دانست.

ادامه

افغانستان, جنوب آسیا, جهان, خبر

عمران خان: نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج شوند

رهبر حزب پیروز در انتخابات پارلمانی پاکستان ضمن تاکید بر تلاش برای بهبود روابط با افغانستان و برقراری صلح در این کشور اظهار داشت که نظامیان آمریکایی باید خاک افغانستان را ترک کنند.

ادامه

افغانستان, امریکا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان

نظامی آمریکایی کشته شده در افغانستان، مامور سازمان سیا بود

به نقل از افق، منابع امنیتی افغانستان اعلام کردند که «کریستوفر سلز» یک تن از نظامیان آمریکایی که چندی پیش پس از جراحت شدید در «پکتیا» جان باخت، مامور سازمان سیا بوده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی