بیانیه صدها نویسنده برای آزادی “نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند”

صدها نویسنده ایرانی در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام نویسندگان و فعالان فرهنگی زندانی شدند. در این بیانیه به طور مشخص از چند عضو زندانی کانون نویسندگان نام برده شده که یکی از آنها به کرونا مبتلا است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, فرهنگ, نویسندگان

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, قضایی, هلند

دادگاه استیناف: به‌رغم ادعای آژانس امنیت ملی، ضبط تماس‌ تلفنی شهروندان آمریکایی حتی مانع از یک حمله تروریستی نیز نشده است

یک دادگاه استیناف فدرال در حکمی اعلام کرد، برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها “غیرقانونی و احتمالا مغایر با قانون اساسی” است و هیچ مدرکی که نشان دهد این برنامه منجر به بازداشت تروریست مظنونی شده، وجود ندارد.

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, قضایی

«دادیار سابق قوه قضاییه» در ارتباط با اعدام‌های ۶۷ در سوئد دستگیر شد

دادگاهی در سوئد در ارتباط با پرونده اعدام‌های سال ۱۳۶۷، برای حمید نوری، دادیار سابق قوه قضاییه حکم ادامه بازداشت صادر کرد. گفته شده وی عضو هیئت اعدام در گوهردشت کرج در سال ۶۷ بوده است

 

دادگاهی در سوئد در ارتباط با پرونده اعدام‌های سال ۱۳۶۷، برای حمید نوری، که گزارش شده «با نام مستعار حمید عباسی، دادیار سابق در قوه قضاییه جمهوری اسلامی بوده» حکم ادامه بازداشت صادر کرد.

 

نوری روز شنبه هفته جاری در سوئد بازداشت شده بود و از او در اسناد و مدارک موجود به عنوان «عضو هیئت اعدام در گوهردشت» کرج در سال ۶۷ یاد می‌شود.

 

کاوه موسوی، حقوقدان و شاکی خصوصی پرونده، در گفت‌وگو با رادیوفردا در روز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه، گفت که از دادستان در سوئد درخواست کرده است که آقای نوری «برای تکمیل پرونده حداقل یک سال در بازداشت نگه داشته شود».

 

دادگاه در استکهلم در نهایت در بعدازظهر چهارشنبه رأی داد که نوری باید چهار هفته دیگر در بازداشت بماند. این زمانی است که شاکی پرونده برای فراهم کردن اسناد و مدارک بیشتر در اثبات اتهام استفاده خواهد کرد.

 

به گفته کاوه موسوی، حمید نوری که در سال ۶۷ در دو زندان اوین تهران و گوهردشت کرج مقام دادیاری داشته بر اساس اسناد و مدارکی بازداشت شده است که ایرج مصداقی، زندانی سیاسی سابق و فعال حقوق بشر، طی سال‌ها جمع‌آوری کرده است.

 

مصداقی روز چهارشنبه خود در گفت‌وگو با رادیوفردا حمید نوری را معاون قاضی محمد مقیسه‌ای و ایفاگر «نقشی فعال» در اعدام‌های سال ۶۷ معرفی کرد.

 

به گفته آقای مصداقی، حمید نوری در دادگاه هر گونه دست داشتن در جریان اعدام‌های سال ۶۷ و داشتن هر گونه مقام در زندان را تکذیب کرده است.

 

در مقابل ایرج مصداقی می‌گوید که در زمان مقرر می‌تواند اسناد لازم را که حاکی از ارتکاب جرم به دست آقای نوری است به دادگاه ارائه کند. مصداقی همچنین وعده داد که چندین شاهد «از سراسر دنیا» برای اثبات اتهام در دادگاه حاضر شوند.

 

به دلیل پنها‌ن‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی آمار دقیقی از تعداد اعدام‌شدگان در دست نیست، اما طبق برخی از برآوردها در تابستان سال ۱۳۶۷ در حدود پنج هزار نفر از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ‌گرایی مانند فداییان خلق و حزب توده ایران در زندان‌های ایران اعدام شدند.

 

محل دفن اکثر اعدام شدگان معلوم نیست، ولی طی سال‌های اخیر خبر تخریب برخی از گورهای جمعی قربانیان سال ۱۳۶۷ در تعدادی از شهرهای ایران در رسانه‌ها منتشر شده است.

 

در سال ۹۵ یک فایل صوتی از دیدار و گفت‌وگوی آیت‌الله حسینعلی منتظری، جانشین برکنارشده بنیانگذار جمهوری اسلامی با حسینعلی نیری، حاکم شرع در آن زمان، مرتضی اشراقی، دادستان وقت تهران و مصطفی پورمحمدی نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین منتشر شد.

 

در این مکالمه آیت‌الله منتظری از کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ با عنوان جنایت یاد می‌کند. این سه نفر به ‌همراه ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوه قضاییه جمهوری اسلامی و از تصمیم‌گیران درباره اعدام‌های ۶۷، به «هیئت مرگ» معروف شده‌اند.

اخبار روز

یک قاضی دیوان عالی برزیل از نامنصفانه بودن محاکمه داسیلوا می‌گوید

یکی از قضات دادگاه عالی برزیل، محاکمه مجدد رئیس‌جمهور اسبق این کشور را که در زندان به سر می‌برد لازم دانست؛ این موضوع در پی آن صورت می‌گیرد که پیام‌های افشاشده قاضی بزرگترین پرونده فساد کشور، نشان از همکاری او با دادستان‌ها دارد.

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فساد