بیانیه صدها نویسنده برای آزادی “نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند”

صدها نویسنده ایرانی در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام نویسندگان و فعالان فرهنگی زندانی شدند. در این بیانیه به طور مشخص از چند عضو زندانی کانون نویسندگان نام برده شده که یکی از آنها به کرونا مبتلا است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, فرهنگ, نویسندگان

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, قضایی, هلند

دادگاه استیناف: به‌رغم ادعای آژانس امنیت ملی، ضبط تماس‌ تلفنی شهروندان آمریکایی حتی مانع از یک حمله تروریستی نیز نشده است

یک دادگاه استیناف فدرال در حکمی اعلام کرد، برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها “غیرقانونی و احتمالا مغایر با قانون اساسی” است و هیچ مدرکی که نشان دهد این برنامه منجر به بازداشت تروریست مظنونی شده، وجود ندارد.

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, قضایی

دادگاه لوکزامبورگ علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد

دادگاهی در لوکزامبورگ روز چهارشنبه درخواست آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از محل دارایی‌های ایران را رد کرد.

 

به نقل از لوکزامبورگ تایمز، این دادگاه در حکم خود اعلام کرد که ادله مورد استناد آمریکا در این پرونده برای لغو مصونیت جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی کشور، در مطابقت با قوانین بین‌المللی نیست.

 

دادگاهی در آمریکا پیش از این در حکمی سیاسی، ایران را به بهانه حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به پرداخت میلیاردها دلار خسارت محکوم کرده و نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی های ایران را توقیف کرده بود.

 

در ادامه اما به درخواست این دادگاه، یک قاضی لوکزامبورگی دارایی‌های ایران به ارزش ۱/۶ میلیارد دلار نزد شرکت «کلیر استریم» در این کشور را تا زمان بررسی درخواست خواهان‌های آمریکایی توقیف کرد.

 

با وجود حکم روز چهارشنبه دادگاه در رد مصادره اموال ایران، هنوز به علت تحریم‌ها در خصوص امکان بازگشت این وجوه به ایران تصمیم گیری نشده است.

 

تهران همزمان دعوی خود را برضد اقدام آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرده و از دیوان خواسته است که غیرقانونی بودن احکام صادره را اعلام و واشنگتن را به خاتمه این روند ملزم کند.

ایرنا

برگماشتن یک جنایتکار به‌ریاست قوۀ قضائیه، نشانه‌ای روشن از برنامه‌های رژیم برای تشدید جو سرکوب و اختناق!

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران: برگماشتن یک جنایتکار به‌ریاست قوۀ قضائیه، نشانه‌ای روشن از برنامه‌های رژیم برای تشدید جو سرکوب و اختناق!

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, سیاسی, قضایی

ابراهیم رئیسی یکی از «جنایتکاران در تاریخ» به ریاست قوه قضائیه گماشته شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی حکمی ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب کرد. رئیسی در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نقش مستقیم داشت. خامنه‌ای از او خواسته که «جوانان انقلابی» را وارد قوه قضائیه کند.

ادامه

ایران, خبر, قضایی

دادگاه لاهه آمریکا را ملزم به بازپرداخت ۲ میلیارد دلار به ایران کرد

‘تله سور’ ونزوئلا روز پنج شنبه گزارش داد که دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به آمریکا دستور داد که ۲ میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده ایران را به این کشور بازپرداخت کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خبر, قضایی, هلند

قاضی ارشد دادگاه لاهه در اعتراض به مداخلات آمریکا استعفا کرد

«کریستوف فلاگه» قاضی ارشد سازمان ملل که در یکی از دادگاه های بین‌المللی این نهاد در لاهه فعالیت داشت، در اعتراض به مداخلات سیاسی دولت آمریکا و ترکیه در رویه‌های قضایی این دادگاه، از سمت خود استعفا کرد.

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, ترکیه, جهان, خبر, قضایی