گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

زنان شاغل و مبارزه برای پایان دادن به تبعیض جنسیتی و طبقاتی افزایش لگام‌گسیخته هزینه زندگی به‌موازات معوقات مزدی و بیمه‌ای، عدم امنیت شغلی، تبعیض و بیکاری گسترده، ناشی از سیاست تعدیل ساختاری رژیم، معیشت کارگران و زحمتکشان و به‌ویژه زنان کارگر و سرپرست خانوار را با وضعیتی وخیم روبه‌رو ساخته است بدان‌گونه که هر ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, خصوصی‌سازی, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, کودکان, کولبری, گزارش, معیشت

طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل یکی از خواست‌های عمده طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ماست. در ماه‌های اخیر کارگران در صنایع نفت جنوب، ذوب آهن، فولاد اهواز، کلاه زردها (تکنسین‌های پست‌های فشار قوی برق) و کارکنان بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی برای احقاق حق‌شان ازجمله برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تجمع و اعتصاب کرده‌اند. طبق ... طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

ادامه

اجتماعی, استبداد, ایران, خصوصی‌سازی, صلح, کارگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

دادستان زاهدان: وضعیت از آنچه روایت می‌شود بدتر است

دادستان زاهدان می‌گوید: سردخانه‌ها از جنازه پر شده و این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد. اگر دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت می‌خواهد موفق عمل کند، باید حضور میدانی و نامحسوس داشته باشد و عده‌ای قابل اعتماد را به عنوان افراد عادی وارد بیمارستان‌ها کند تا درد مردم را حتی برای پذیرش در بیمارستان بفهمند.

 

وضعیت کروناییِ سیستان و بلوچستان همچنان قرمز و بحرانی است و هر روز شاهد فوت بیش از ۲۰ بیمار هستیم. شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز هستند و روزانه افزون ‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ تست کرونا در استان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنها مثبت است.

 

به گفته مسئولان، افزون‌ بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش‌یافته انگلیسی و هندی است. ۶۰ درصد از مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن دارند. این یعنی جوانان در معرض خطر هستند و باید هر چه زودتر واکسیناسیون همگانی در این استان آغاز شود.

 

کمبود تجهیزاتی از جمله دارو و کیت تشخیص کرونا صدای کادر بهداشت و درمان را در آورده است. آنها می‌گویند مشکلات اکسیژن‌ساز یک سالی است که در حال مطرح شدن است ولی مسئولان دانشگاه به جای ترتیب اثر دادن، منتقدان را به دادگاه و پلیس فتا حواله می‌دهند. بیشتر نیروهای تاسیسات به دلیل پخش شدن گزارش خراب بودن دستگاه اکسیژن‌ساز به این نهادها فراخوانده شده‌اند.

 

دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در این استان به زور کپسول اکسیژن کار می‌کنند. چون این دستگاه‌ها برای آب‌وهوای استان سیستان و بلوچستان ساخته نشده‌اند. در هفته گذشته چندین نوبت افت اکسیژن در بیمارستان‌های استان گزارش شده است.

 

مورد بعدی، مشکل دستگاه‌های ونتیلاتور است که در بخش بحران دستگاهی که به بیمار تنفس مصنوعی می‌دهد، خاموش می‌شود و معلوم نیست چند نفر دچار مشکل شده یا خواهند شد. در طب اورژانس بیشتر مانیتورهای که در آنجا موجود می‌باشد دستگاه پالس که اکسیژن خون را نشان می‌دهند پالس ندارد.

 

در این میان پای دادستان زاهدان هم به ماجرا باز شده است. وی با انتقاد از وضعیت موجود در سیستان و بلوچستان از وزیر بهداشت درخواست کرده است که به این استان بیاید تا دریابد گلایه مردم از کمبود اکسیژن و ضعف بهداشت درست است یا اظهارات مسئولان.

 

وزیر بهداشت باید در سیستان و بلوچستان حضور یابد

 

مهدی شمس‌آبادی گفت: وزیر بهداشت باید در سیستان و بلوچستان حضور میدانی داشته باشد. در زمانی که فوتی‌ها در یک شبانه‌روز در سیستان و بلوچستان به بیش از ۳۰ نفر و تعداد مبتلایان هم به بیش از ۱۲۰۰ نفر می‌رسد، نباید شب‌ها خواب به چشم وزیر بهداشت بیاید.

 

شمس‌آبادی گفت: وزیر بهداشت باید به صورت غیرمحسوس نیروهایی را داخل بیمارستان‌هایی بفرستد که مردم از کمبود اکسیژن و ضعف بهداشت آنها گلایه دارند تا بداند حرف مردم درست است یا اظهارات مسئولان.

 

این مقام قضایی عنوان کرد: وقتی مسئولان می‌گویند تخت خالی داریم، آیا این با واقعیت انطباق دارد؟ اگر خود وزیر هم به سیستان و بلوچستان نمی‌آید، باید گروهی را میدانی و غیرمحسوس به استان بفرستد که در کل بیمارستان‌ها مشکلات را بررسی کنند و به عنوان ارباب‌رجوع وارد شوند.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان در خصوص اظهارات وزیر درباره خالی بودن تخت‌ها در استان گفت: آیا واقعا تخت‌های بیمارستانی خالی هستند؟ اگر تخت‌ها خالی است، چرا بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در بخش اورژانس بستری هستند؟

 

شمس‌آبادی اظهار کرد: اگر تخت خالی داریم، چرا بیماران را در بخش بستری می‌کنند که تخت خالی وجود ندارد؟ هجمه بیماران زیاد است و افراد حتی به ما (دادستانی) مراجعه می‌کنند که بیمارمان را می‌خواهیم بستری کنیم و بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند.

 

وی ادامه داد: سردخانه‌ها از جنازه پر شده و این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد. اگر دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت می‌خواهد موفق عمل کند، باید حضور میدانی و نامحسوس داشته باشد و عده‌ای قابل اعتماد را به عنوان افراد عادی وارد بیمارستان‌ها کند تا درد مردم را حتی برای پذیرش در بیمارستان بفهمند.

منبع: فارس

شکاف عظیم طبقاتی در حاکمیت رژیم ولایی در ایران: بیشترین تعداد ثروتمندِ منطقه همزمان بیشترین میزان فقر

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: پرونده‌های قطوری برای شخصیت‌های سیاسی وجود دارد که متاسفانه به تعطیلی رفته است و به نظر می‌رسد اقدام اساسی در این مورد صورت نگرفته است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

ورشکستگی آبی و مرگ خاموش دشت قزوین

بر اساس برخی از شنیده‌ها با ادامه روند برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی استان، دشت قزوین تنها تا ۱۷ سال دیگر زنده خواهد بود، پس بهتر است برای نجات دشت قزوین دست‌به‌کار شویم و این میراث گران‌بها را برای آیندگان حفظ کنیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, گزارش

نیمی از جمعیت روستایی کشور به آب سالم دسترسی ندارند

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، اعلام کرده تا پایان کار دولت دوازدهم، جمعیت روستایی برخوردار از شبکه آب سالم به اندکی بیش از ۱۰ میلیون نفر می‌رسد این در حالی است که جمعیت روستایی ایران بالغ بر ۲۰ میلیون نفر است و همچنان ۱۰ میلیون نفر دیگر از دسترسی به آب سالم محروم هستند.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

تولید واکسن “اسپوتنیک وی” در البرز رونمایی شد

واکسن ویروس کووید – ۱۹ یا بیماری کرونا با نام “اسپوتنیک وی” تولید متخصصان داخل کشور روز شنبه با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در البرز ( کرج ) رونمایی شد.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, جهان, روسیه, گزارش

روایتِ خبرنگاران از اتوبوسِ مرگ/ نه عذرخواهی؛ نه استعفا

خیلی عجیب بود، اتوبوس تا یک مسیری با سرعت خیلی کمی حرکت می‌کرد و به همین دلیل طول کشید تا به محل برنامه برسیم، اما در مسیر برگشت که تغییر مسیر داده شد و جاده عوض شد، می‌گفتند به ما گفته شده، تند بروید، درحالیکه ما گفتیم عجله‌ای نداریم که تند بروید، چون بعد از ... روایتِ خبرنگاران از اتوبوسِ مرگ/ نه عذرخواهی؛ نه استعفا

ادامه

اجتماعی, ایران, روزنامه نگاران, گزارش, یادنامه