شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

خورشید مصنوعی در چین ساخته شد

به نقل از نیواطلس، چین یک خورشید مصنوعی ساخته که دمای آن به ۶ برابر هسته خورشید می‌شود.

 

این دستگاه در حقیقت یک راکتور است که فرایند خورشید را تقلید می‌کند و بخشی از پروژه ای است که هیدروژن را به انرژی تجدیدپذیر و کم هزینه تبدیل می‌کند.

 

دمای خورشید مصنوعی برای نخستین بار در هفته جاری به ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد (۱۸۰ میلیون درجه فارنهایت) رسید که نقطه عطفی در این پروژه است. دانشمندان معتقدند همجوشی هسته ای در این دما اتفاق می‌افتد.

 

این در حالی است که دانشمندان سراسر جهان برای ساخت نخستین راکتور همجوشی هسته ای واقعی جهان در حال رقابت با یکدیگر هستند.

 

این پروژه منبع نامحدودی از یک انرژی پاک را ایجاد می‌کند که به اعتقاد دانشمندان می‌تواند زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات دهد.

 

به هر حال دانشمندان در Hefei Institute of Physical Science اعلام کردند دمای این راکتور به ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد رسیده است. این در حالی است که دمای هسته خورشید ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد است.

تکنیکی تازه و کم‌هزینه برای دستیابی به آب شیرین

دانشمندان دانشگاه تگزاس با استفاده از نوعی ژل و انرژی خورشیدی به روشی کم‌هزینه و کارآمد برای نمک‌زدایی و تهیه آب آشامیدنی دست یافتند. آنها این روش را تحولی سودمند در روش سنتی نمک‌زدایی به کمک آفتاب می‌دانند.

ادامه

جهان, خبر, دانش

نگرانی آمریکا از ترسناک‌ترین سلاح جهان؛ چتر حفاظتی روسیه بر فراز سوریه

گرچه دونالد ترامپ به شلیک موشک‌های هوشمند و پیشرفته به سمت سوریه تهدید کرده است اما این کشور جنگ‌زده تحت حفاظت سامانه‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ روسیه قرار دارد که همچون حلقه فولادین دور تا دور آن را در احاطه خود دارد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, دانش, روسیه