خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواهان حذف پیمانکار در بخش‌های مختلف راه‌آهن هستیم

یک کارگر راهدار گفت: تجربه سال‌ها حضور پیمانکاران در این شرکت نشان داده مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند کار این شرکت ندارند بلکه فقط به دنبال سود بیشتر هستند.

 

به گزارش ایلنا، کارگران راهدار پیمانکاری راه‌آهن شمال غرب به شرایطی که از سوی پیمانکاران برای کار و پرداخت معوقات مزدی آن‌ها تعیین شده است، اعتراض دارند.

 

منابع کارگری در راه‌آهن شمال غرب به خبرنگار ایلنا گفتند: کارگران راه‌آهن شمال غرب که تحت مسئولیت یک پیمانکار به کار راهداری در ناحیه ریلی تاکستان اشتغال دارند از شرایط کار و نحوه پرداخت مطالبات رضایت ندارند.

 

یکی از کارگران راهدار ناحیه شمال غرب گفت: هر روز در ایستگاه‌ها بدون امکانات حدود ۱۴ ساعت روی یک صندلی مشغول کاریم. در طول این ساعات چنان به ستون فقرات ما فشار وارد می‌شود که بعد از پایان کار چندین ساعت باید به صورت درازکش قرار بگیریم تا درد مهره کمرمان تسکین پیدا کند و با این حداقل حقوق که مزایای آن هم به ما داده نمی‌شود شرایط زندگی بسیار برایمان سخت شده است. در عین حال طی سه ماه گذشته قراردادی با پیمانکار امضا نکرده‌ایم و حقوق‌هایمان هم به صورت علی‌الحساب هر ماه بدون فیش حقوقی پرداخت می‌شود.

 

وی با اشاره به میانگین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه کاری خود و همکارانش در راه‌آهن گفت: در گذشته کارگران راهدار بدون حضور پیمانکاران به صورت رسمی مشغول کار بودند. امکاناتی که در اختیار کارگران رسمی راهدار بود قابل مقایسه با شرایط کار امروز ما کارگران پیمانکاری نیست. آن‌ها از امکانات رفاهی و مزدی خوبی بهره می‌برند و هزینه اضافه‌کاری‌های آن‌ها نیز به موقع پرداخت می‌شود.

 

این کارگر راهدار گفت: تجربه سال‌ها حضور پیمانکاران در این شرکت نشان داده مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند کار این شرکت ندارند بلکه فقط به دنبال سود بیشتر هستند.

 

وی افزود: ما کارگران با روزی ۱۴ ساعت کار مداوم و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان شرکت راه‌آهن به مشکلات‌مان که در نتیجه حضور پیمانکاران مختلف ایجاد می‌شود، اعتنایی نمی‌کنند.

 

این کارگر یادآور شد: سال جاری سهمیه یک دست کت و شلوار خود را نگرفته‌ایم و فقط لباس کار و کفش ساده داده شده است.

 

وی با یادآوری اینکه خواهان حذف پیمانکار در بخش‌های مختلف راه‌آهن هستیم، در ادامه افزود: در حقیقت امکان بهبود شرایط شغلی برای همه ما وجود دارد اما نمی‌دانیم چرا شرکت راه‌آهن ترجیح می‌دهد از یکسو به همکاری با پیمانکاران ادامه دهد و از سوی دیگر مطالبات مزدی ما را با یک شرکت واسطه‌ای به حساب ما پرداخت کند.

 

به گفته وی، با وجود فعالیت بازرسان اداره کار و راه‌آهن، این اتفاقات همچنان در حال رخ دادن است و کارگران مجبورند برای تامین معاش خانواده‌های خود به شرایط تعیین شده از سوی پیمانکاران تن بدهند.

گزارش یک اعتراض؛ تحقیقی از اعتراضات ۹ ‌روزه مردم خوزستان

همزمان با پایان بازی فوتبال، تیم‌های استقلال و پرسپولیس در جام حذفی و پیروزی استقلال در ضربات پنالتی، فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی خوزستان منتشر شد. در این فراخوان آمده بود با توجه به اهمیت این بازی، می‌توان به این بهانه به خیابان رفت و اعتراض کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دهقانی, کارگری, گزارش, محیط زیست

داغ فولاد مذاب برتن رنجور کارگران/ پرپرشدن مظلومانه‌ کارگران و وضعیت نامشخصِ مقصران!

کارگران با پرتاب دستی آهن قراضه‌ها به داخل دیگ مذاب دچار چنین مصدومیتی شدند. در این حادثه مواد مذاب به ارتفاع حدود ۱۵ متر فوران کرده و چهار کارگر حاضر در اطراف کوره را دچار سوختگی کرده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

رنج آلودگی‌های شیمیایی و دستمزد پایین برتن کارگران ماهشهر… آنچه البته به جایی نرسد فریاد است!

دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام و ماهشهر معتقد است؛ کارگران در منطقه ویژه ماهشهر مشکلات بسیاری دارند که این مشکلات همگی برآمده از بی‌قانونی و تبعیض است و البته صدای کارگران هیچ زمان شنیده نشده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش

درگفتگو با فعال کارگری؛ ضرورت تشکیل یک دولت برخاسته از خواست ملت و یک نظارت ملی و مردمی

زمانی برای ده میلیون تومان دزدی سروصدا به پا می‌شد اما الان میلیارد میلیارد می‌خورند و دیگر قبح دزدی و دست به اموال مردم زدن ریخته است. تا زمانی که یک نظارت ملی و مردمی وجود نداشته باشد، باید انتظار چنین وضعی را هم داشت.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, خصوصی‌سازی, کارگری, گزارش