بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

خط و نشان انگلیس و آمریکا در آستانه برگزیت بالا گرفت

درحالی که تصمیم دولت بوریس جانسون برای اعمال مالیات بر شرکت‌های دیجیتالی آمریکا در انگلیس با تهدید واشنگتن برای اعمال تعرفه بر خودروهای وارداتی ساخت انگلیس مواجه و این مساله به موضوع مناقشه جدی دو کشور در آستانه برگزیت تبدیل شده است، وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس تصریح کرد که سیاست‌های داخلی این کشور به هیچ کس ارتباط ندارد.

 

به گزارش ایرنا؛ «لیز تراس» روز پنجشنبه در نشست فوق‌العاده مجلس عوام افزود: واضح و روشن اعلام می‌کنم. موضوع مالیات‌ها در انگلیس به وزیر دارایی ارتباط دارد. این موضوع ارتباطی به آمریکا، اتحادیه اروپا و هیچ کس دیگری ندارد.

 

وی تصریح کرد؛ دولت لندن تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد که به سود منافع کشور خواهد بود.

 

دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرده است که از آوریل آینده (فروردین) دو درصد بر درآمدهای ناشی از فروش شرکت‌های دیجیتالی آمریکا در انگلیس مانند فیس‌بوک و گوگل مالیات اعمال خواهد شد.

 

استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا دیروز هشدار داد که واشنگتن با اعمال مالیات بر خودروهای وارداتی ساخت انگلیس به این تصمیم واکنش نشان خواهد داد. دفتر نخست وزیری انگلیس هم پاسخ داد که این اقدام به شرکت‌های تجاری در دو سوی آتلانتیک آسیب می‌زند.

 

انگلیس ۸ روز دیگر از اتحادیه اروپا خارج شده و از اول فوریه (۱۲ بهمن)، دوره گذار شروع می‌شود.

 

در این دوره که تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ می‌تواند ادامه پیدا کند، انگلیس همچنان عضو بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. قرار است که در این فاصله معاهدات تجاری جدید با اتحادیه اروپا امضا شود.

 

وزیر دارایی انگلیس دیروز در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد معروف به نشست داووس در سوئیس تصریح کرد که توافق تجاری با اتحادیه اروپا از اولویت بالاتری نسبت به آمریکا برخوردار است.

 

گفت: مذاکرات برای توافق در زمینه تجارت آزاد میان انگلیس و آمریکا آغاز شده اما تمرکز اصلی دولت انگلیس برای دست‌یابی به توافق تجاری با اتحادیه اروپاست.

 

هم زمان « استیو منوچین » وزیر خزانه‌داری آمریکا که برای شرکت در همین اجلاس به داووس سفر کرده، از اظهارنظر همتای انگلیسی خود ابراز ناخرسندی کرد و به کنایه گفت: از اینکه اتحادیه اروپا در اولویت تجاری انگلیس قرار دارد کمی ناخرسندیم. تصور می‌کردیم که ما اول صف بودیم، چون توافق با اتحادیه اروپا نسبت به ما دشوارتر است.

 

با این حال وزیر دارایی انگلیس خاطرنشان کرد؛ مذاکرات سازنده‌ای را درباره همکاری‌های تجاری با طرف‌های اروپایی داشته و دو طرف معتقدند که «رسیدن به توافق با توجه به زمان کوتاهی که باقی‌مانده قابل انجام است».

 

اختلافات تجاری میان انگلیس و آمریکا در آستانه برگزیت بالا گرفته است. در حالی که گزارش‌ها از چراغ سبز انگلیس به مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم در این کشور حکایت دارد، آمریکا هشدار داده است که با این تصمیم تبادل اطلاعات میان دو کشور متوقف خواهد شد.

 

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا در اول صف معاملات تجاری با این کشور قرار دارد.

 

احتمال مشارکت محدود هوآوی در انگلیس

 

هم‌زمان با تشدید اختلاف نظرها میان انگلیس و آمریکا درباره مناسبات تجاری پسابرگزیت دولت لندن، منابع خبری انگلیس روز پنجشنبه از موافقت مقامات رسمی دولت این کشور با کلیات طرح فعالیت شرکت چینی هوآوی برای مشارکت محدود در پروژه راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم در این کشور خبر دادند.

 

مقام‌های انگلیس تاکنون بصورت رسمی این مطلب را تائید نکرده‌اند اما یک رسانه‌ انگلیسی به نقل از دو منبع موثق عنوان کرد که در جلسه دیروز (چهارشنبه) با حضور مقام‌های بلند پایه و امنیتی انگلیس بحث همکاری محدود با هوآوی مطرح و به اجماع رسیده است.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تصمیم گیری نهایی در این رابطه هفته‌ آینده در نشست شورای امنیت ملی انگلیس اتخاذ خواهد شد.

 

پیش از این هم مشاور امنیت ملی نخست وزیر پیشین انگلیس به هفته‌نامه آبزرور گفته بود که لندن به رغم مخالفت واشنگتن با فعالیت شرکت هوآوی موافقت خواهد کرد.

 

«مارک لیال گرانت» توضیح داد آژانس‌های امنیتی این کشور از سال‌ها پیش به این نتیجه رسیده‌اند که تهدیدهای ناشی از فناوری‌های شرکت هوآوی قابل کنترل هستند.

 

وی با بیان اینکه این موضوع از سوی سه دولت پیشین انگلیس تائید شده است افزود: به نظرم نتیجه‌گیری دولت جانسون هم مشابه خواهد بود. آژانس‌های امنیتی اطمینان دارند که هرگونه تهدید امنیتی از سوی هوآوی قابل کنترل است تا این شرکت به کار احداث هسته‌ غیر مرکزی زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم ادامه دهد.

 

وی افزود؛ با توجه به اینکه هوآوی در قیاس با سایر شرکت‌های حوزه فناوری از تجهیزات پیشرفته تری برخوردار است، به احتمال زیاد جانسون با ادامه کار این شرکت موافقت خواهد کرد.

 

این در حالی است که آمریکا رسما به انگلیس هشدار داده که اگر به هوآوی چنین اجازه‌ای داده شود، واشنگتن تبادل اطلاعات با لندن را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد.

 

وزیر دفاع انگلیس می‌گوید؛ مقام‌های آمریکایی لندن را تهدید کرده‌اند که در صورت مشارکت هوآوی در پروژه اینترنت نسل پنجم انگلیس، همکاری‌های اطلاعاتی میان دو کشور متوقف خواهد شد.

 

وی افزود: وزیر دفاع [آمریکا] این موضوع را در اجلاس ناتو به من اعلام کرد. این مساله محرمانه نیست و آنها به طور پیوسته بر این امر اصرار دارند.

 

مقام‌های انگلیس می‌گویند که این کشور در گذشته از فناوری‌های این شرکت بهره‌ برده و با مشکل امنیتی رو به رو نبوده است. دولت انگلیس اواخر ماه جاری در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

 

بنابراین گزارش، دو شرکت بزرگ مخابراتی انگلیس «بی‌تی» و «وودافون» در نامه‌ای به نخست وزیر حمایت خود را از شرکت هوآوی برای مشارکت در پروژه راه اندازی نسل پنجم اینترنت اعلام کرده‌اند.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یکسال اخیر، تقابل تجاری بزرگی علیه چین به راه انداخته که دامنه آن همچنان درحال گسترش است.

 

وی پس از اعمال چند باره تعرفه‌های مختلف بر میلیاردها دلار کالاهای وارداتی از چین آن هم با توجیه سود یکطرفه پکن از صادرات به آمریکا و زیان تولیدکنندگان ایالات متحده، به سراغ غول اینترنتی و مخابراتی چین یعنی هوآوی رفت تا از گسترش حضور آن در عرصه فناوری جهان جلوگیری کند.

 

رئیس جمهوری آمریکا به بهانه جاسوسی شرکت مخابراتی هواوی از کاربرانش، ضمن بستن بازارهای آمریکا روی محصولات و خدمات این شرکت چینی، از متحدان خود بویژه اروپا خواست واشنگتن را در این تحریم هوآوی همراهی کنند.

روسیه: اعضای سازمان همکاری شانگهای از عضویت ایران حمایت می‌کنند

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که اعضای سازمان شانگهای از عضویت ایران در این سازمان حمایت می کنند.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, ایران, پاکستان, جهان, چین, خبر, روسیه, شانگ‌های, شرق آسیا, ناتو, هندوستان

داووس؛ باشگاه تاجران ثروتمند

رسانه سوئیسی “سوئیس اینفو” در گزارشی درباره پنجاهمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد، با طرح ۱۰ پرسش و پاسخ درباره این مجمع که نشست سالانه آن در شهر داووس(سوئیس) برگزار می‌شود، نوشت که منتقدان، آن را «باشگاه تاجران ثروتمند» لقب داده‌اند.

ادامه

اقتصادی, جهان, سوئیس, غرب اروپا

چین در داووس جهان را به مقابله با یکجانبه گرایی تشویق کرد

«هان جنگ» معاون نخست وزیر چین در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد معروف به نشست داووس در سوئیس جهان را به مقابله با یکجانبه گرایی تشویق کرد و گفت: زمان شجاعت و جسارت بیشتر کشورهای جهان فرا رسیده است آنها باید قاطعانه با یکجانبه گرایی تجاری مقابله کرده و اجازه ندهند بیش از این به اقتصاد ... چین در داووس جهان را به مقابله با یکجانبه گرایی تشویق کرد

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, سوئیس, غرب اروپا