فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دغدغه اصلی شهروندان اروپایی که قرار است به زودی در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند، فقر و بحران هزینه‌های زندگی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نظرسنجی انجام شده توسط پارلمان اروپا نشان می‌دهد علی‌رغم برجسته نشان دادن مسئله مهاجرت غیرقانونی در رسانه‌ها، دغدغه اصلی رای‌دهندگان اروپایی «فقر، بحران هزینه‌های زندگی و محرومیت ... فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, انگلیس, بلژیک, پناهجویی, خبر, فقر, معیشت

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

خط فقر تهران در عرض دوسال تقریبا دوبرابر شده است

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش خط فقر، نرخ تورم، بیکاری و ضریب جینی همه در هشت سال گذشته سیر صعودی داشته‌اند.

 

خط فقر متوسط کشوری در ایران از ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان برای یک خانواده چهارنفره در سال ۱۳۹۰ به دو میلیون تومان در سال ۹۸ رسیده است. خط فقر در تهران نیز از یک میلیون تومان در سال ۹۰ به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

 

در سال ۹۶ خط فقر متوسط کشوری اندکی کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و خط فقر شهر تهران دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است این بدان معناست که در عرض دو سال خط فقر در تهران تقریبا دوبرابر شده است.

 

این آمار در تازه‌‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است. بر اساس این گزارش نرخ فقر کشوری از کمی بیشتر از ۱۵ درصد  در سال ۹۰ به ۱۸،۴ درصد در سال ۹۷ رسیده است. این بالاترین نرخ فقر کشوری از سال ۹۰ تا ۹۷ است.

 

درآمد سرانه

 

این گزارش همچنین تصریح کرده که درآمد سرانه کشور از سال ۹۰ تا ۹۸، ۳۴ درصد کاهش و قدرت خرید هر ایرانی نسبت به سال ۹۰ حدود یک سوم کاهش داشته است.

 

در حالی که درآمد سرانه هر ایرانی در سال ۱۳۹۰، اندکی بیشتر از هفت میلیون تومان بوده، این درآمد در سال ۹۸ به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سقوط کرده است.

 

سیر درآمد سرانه در این سال‌ها همواره نزولی بوده غیر از سال ۹۶ که درآمد سرانه نسبت به سال ۹۵ حدود یک میلیون تومان افزایش داشته است.

 

بر اساس این گزارش اگر از سال ۹۹ به بعد رشد اقتصادی ۸ درصدی تحقق یابد، شش سال زمان نیاز است تا به سطح درآمد سال ۱۳۹۰ بازگردیم.

 

رشد منفی اقتصادی

 

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود متوسط رشد اقتصادی ایران از سال ۱۳۹۱ تا ۹۸ را نزدیک به صفر اعلام کرده است. این نرخ همچنین در سال‌های اخیر بسیار نوسان داشته و مثلا از حدود منفی هشت درصد در سال ۹۱ به حدود ۱۳ درصد در سال ۹۵ رسیده و در سال ۹۸ مجددا به حدود منفی ۷ درصد سقوط کرده است.

 

پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی برای سال ۹۹، حدود منفی شش درصد و برای سال ۱۴۰۰ حدود سه درصد است.

 

نرخ تورم

 

مرکز پژوهش‌های مجلس متوسط نرخ تورم بلندمدت اقتصاد ایران را نزدیک به ۲۰ درصد اعلام کرده است. این در حالی است که متوسط نرخ تورم دنیا در سال ۲۰۱۸، ۲،۴ درصد بوده است. ایران پس از ونزوئلا، زیمبابوه و آرژانتین بالاترین نرخ تورم را دارد.

 

بر اساس این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه در سال ۹۸، کمی بیشتر از ۵۰ درصد بوده است. این بالاترین نرخ تورم از سال ۱۳۷۳ تا کنون است.

 

تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال ۹۸، ۸۵،۳ درصد بوده است.

 

در محاسبه تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت کالاها را در پایان هر ماه نسبت به ماه سال گذشته می‌سنجد. برای مثال، شاخص قیمت اردیبهشت ۹۹ (میانگین موزون قیمت سبد خانوار) به شاخص قیمت مدت مشابه سال قبل، یعنی شاخص قیمت در اردیبهشت ۹۸ مقایسه شود.

 

نرخ بیکاری

 

مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ بیکاری را به تفکیک استان، جنسیت، جوانان و فارغ‌التحصیلان اعلام کرده است.

 

بر این اساس در میان استان‌ها کرمانشاه با ۱۸،۷ درصد بالاترین نرخ بیکاری را دارد. پس از آن استان چهار محال و بختیاری با ۱۷،۴ درصد و خوزستان با ۱۵،۷ درصد قرار دارند.

 

نرخ بیکاری در استان تهران ۱۲،۲ درصد است.

 

در اکثر استان‌ها نرخ بیکاری زنان بسیار بیشتر از مردان و گاه تا دو برابر آن است. تنها در استان‌های خراسان شمالی، زنجان و همدان نرخ بیکاری زنان اندکی کمتر از مردان است.

 

ضریب جینی

 

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، ضریب جینی از ۳۷ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۴۰،۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است. در این گزارش آمده است: «روند صعودی ضریب جینی و نسبت ده درصد ثروتمندترین به ده درصد فقیرترین جمعیت از سال ۱۳۹۲ نشان دهنده افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی در نتیجه رشد اقتصادی منفی و تورم بالای اقتصاد طی این سال‌ها بوده است.»

 

شاخص جینی یا ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبهٔ توزیع ثروت در میان مردم است. بالا بودن این ضریب در یک کشور معمولاً به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در این کشور در نظر گرفته می‌شود.

فروش «کلیه» برای سرپناه، روزگار زلزله‌زدگان کرمانشاه پس از ۳ سال

با گذشت نزدیک به ۳ سال از زلزله سرپل ذهاب همچنان برخی از مردم زلزله‌زده در کانکس‌ها مشغول زندگی هستند و گرمای تابستان و سرمای زمستان را در بدترین شرایط ممکن سپری می‌کنند.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, فقر, گزارش

به یاد «آسیه» پیرزن کپرنشینی که در مظلومیت جان سپرد

تعداد حاشیه‌نشینان در شهر کرمانشاه چشمگیر است، پژوهشگران آمار این افراد را ۳۳۳ هزار نفر برآورد کرده‌اند. آسیه پناهی پیرزن ۵۸ ساله‌ای که پس از مقابله با ماموران شهرداری به قصد ممانعت از تخریب کپری که در آن زندگی می‌کرد، جان خود را از دست داد نیز یکی از همین افراد بود.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, فقر, گزارش