خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خطر سرایت ویروس کرونا جان ۷۰۰ هزار کارگر را تهدید می‌کند

انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با ارسال نامه‌‌ای به رئیس جمهوری خواستار تمدید تعطیلی صنعت خودروسازی تا اول اردیبهشت ماه شد.

 

به گزارش ایلنا، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با ارسال نامه‌‌ای به رئیس جمهوری خواستار تمدید تعطیلی صنعت خودروسازی تا اول اردیبهشت ماه شد.

 

نویسندگان این نامه به مشکلاتی اشاره کرده‌اند که با تولید صنعت خودرو قبل از اردیبهشت ماه ایجاد می‌شود؛ از جمله خطر سرایت ویروس کرونا به نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر. این عده در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی که در ۱۵ استان کشور وجود دارند شاغل هستند.

 

بر مبنای ارزیابی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور سرایت کرونا به این چند صد نفر خسارت جبران ناپذیری به نیروی انسانی کارآمد و متخصص وارد می‌کند.

 

گسترش این ویروس بین خانواده‌های کارگران و خارج شدن اوضاع تولید از کنترل از دیگر نگرانی‌های نویسندگان این نامه است.

 

در پایان این نامه از رئیس جمهوری خواسته شده است که تا پایان فروردین ماه با تعطیلی خودروسازی‌ها موافقت کند تا در ماه‌های آتی و پس از پایان بحران تولید به قوت قبل و به جهت جبران کاستی‌های گذشته از سر گرفته شود.

انتقاد جمعی مدیران سلامت از اطلاعات و تحلیل غلط روحانی درباره کرونا

هشت تن از مدیران پیشین حوزه سلامت و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با استناد به آمار رسمی،‌ در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ از وجود آمار و اطلاعات غلط در سخنرانی‌های او درباره بحران کرونا انتقاد کردند.

ادامه

اجتماعی, ایران, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا, کارگری

نگاهِ کارفرمامحور و سرمایه‌سالار دولت خودش را در سیاستگذاری‌های کرونایی نیز نشان می‌دهد

حال که شمشیر داموکلس اخراج و تعدیل بالای سر کارگران شاغل ایستاده و هرلحظه آنها را تهدید می‌کند، به نظر نمی‌رسد هیچ شتابی برای تعیین دستمزد کارگران و برداشتن نگرانی‌های آنها در زمینه «تاب‌آوری معیشتی» در کار باشد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیهٔ مشترک حزب‌های کمونیستی و کارگری جهان: اقدام‌های فوری برای حمایت از سلامتی مردم و حقوق آنان!

حزب‌های کمونیستی و کارگری در موقعیت مسئولیت و وظیفه در برابر مردم‌مان قرار گرفته‌اند. ما آماده‌ایم! ما در خط مقدم مبارزه حاضر هستیم تا بی‌درنگ همه  اقدام‌های لازم در حمایت از امر سلامت و حفظ حقوق طبقه کارگر و قشرهای مردمی را در هر جایی که ضرور است انجام دهیم!

ادامه

بیانیه, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سوسیالیسم, کارگری, کوبا

گسترش ویروس کرونا؛ برنامهٔ رژیم ولایت فقیه برای تعیین حداقل دستمزد، تأمین امنیت شغلی و سلامت زحمتکشان چیست؟!

درحالی‌که شیوع ویروس کرونا ابعاد ناکارآمدی و خیانت‌های سران و مسئولان رژیم ولایت فقیه را آشکارتر از پیش کرده، و توده‌های مردم هم آن‌ها را تشخیص داده‌اند، معیشت زحمتکشان میهن ما و چگونگی تعیین میزان حداقل مزد کارگران (کارگران مشمول قانون کار) و همچنین امنیت شغلی و حفظ سلامت طبقهٔ کارگر و زحمتکشان در وضعیت ... گسترش ویروس کرونا؛ برنامهٔ رژیم ولایت فقیه برای تعیین حداقل دستمزد، تأمین امنیت شغلی و سلامت زحمتکشان چیست؟!

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری