روسیه: هواپیماهای آمریکا و ناتو مواد مخدر را از افغانستان قاچاق می‌کنند

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که گزارش‌ها درباره قاچاق موادمخدر از افغانستان توسط هواپیماهای آمریکا و ناتو باید بررسی شود.

ادامه

اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, روسیه, ناتو

مخالفت واشنگتن با پیشنهاد مسکو برای مذاکرات صلح افغانستان

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اخیرا ضمن تاکید بر عدم تاثیرگذاری گزینه نظامی برای حل مشکلات افغانستان خواستار «آغاز هر چه زودتر مذاکرات مستقیم بین افغانستان و طالبان» شد تا جنگ داخلی این کشور پایان یابد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

روزنامه «ایزوستیا»: آمریکا تمایلی به‌همکاری با روسیه در افغانستان ندارد

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود که روسیه آماده است تا برای مبارزه با تروریسم در افغانستان با آمریکا همکاری کند.   وی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آشفته امنیتی در افغانستان تاکید کرده بود که تلاش‌های مشترک روسیه و آمریکا در مبارزه با تروریسم در این کشور می‌تواند بسیار ... روزنامه «ایزوستیا»: آمریکا تمایلی به‌همکاری با روسیه در افغانستان ندارد

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

انفجارهای امروز کابل ۴۷ کشته و ۷۰ زخمی برجای گذاشت / داعش برعهده گرفت

به گزارش یورونیوز، وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که در انفجارهای امروز (پنجشنبه) در کابل دست کم ۴۷ تن کشته و ۷۰ تن زخمی شدند. وزارت کشور افغانستان مجموع کشته‌ها و زخمی‌های این انفجارها را ۱۲۵ تن اعلام کرد.   به گفته مسؤولان افغان، دو انفجار در نزدیکی یک مسجد و دفتر رسانه‌ای رخ داد. ... انفجارهای امروز کابل ۴۷ کشته و ۷۰ زخمی برجای گذاشت / داعش برعهده گرفت

ادامه

افغانستان, تروریسم, جهان, خبر

موافقت «اشرف غنی» با اجرای طرح کنترل حریم هوایی افغانستان

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طرح اداره هوانوردی افغانستان برای کنترل حریم هوایی این کشور توسط رادارهای سراسری مورد تصویب قرار گرفته است.   این طرح اخیرا برای قانونمندسازی و نظارت بر پرواز هواپیماها و بالگردهای نظامیان خارجی مورد تصویت پارلمان افغانستان نیز قرار گرفته بود.   این در حالی ... موافقت «اشرف غنی» با اجرای طرح کنترل حریم هوایی افغانستان

ادامه

افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, خبر

خطر داعش برای روسیه و چین

داعش همچنان در مناطق مختلف جهان عرب به پیش می‌رود تا جایگزینی برای همه گروه‌های افراطی باشد. این تشکیلات سال گذشته در افغانستان ظاهر شد و به قصد تسلط بر طالبان با این جریان وارد جنگ شد. کما اینکه این تشکل در تاجیکستان در همسایگی افغانستان نیز خودی نشان داد و دولت‌های عضو سازمان شانگهای را بر آن داشت تا با برگزاری دیدارهایی شتابزده، خطر داعش را در منطقه بررسی کنند. سال گذشته رؤسای این سازمان در روسیه گردهم آمدند و بر این نکته تأکید کردند که باید امنیت اعضای شانگهای و به‌خصوص مرزهای شش دولت (روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان) را تأمین کرد. به نظر آنها وخامت اوضاع در افغانستان بسیار نگران‌کننده شده است.
در‌همین‌رابطه رؤسای سازمان پیمان امنیت جمعی شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان هم نشست دیگری برگزار و در مقابل چالش‌ها و مخاطرات آینده با تمرکز بر تحولات آسیای‌میانه، به‌خصوص دو کشور تاجیکستان و افغانستان تدابیری را اتخاذ کردند. آنها همچنین ١٠ سند همکاری امضا کردند که هدفش کارآمدکردن همکاری‌های نظامی و امنیتی بین دولت‌های عضو این سازمان و نیز توسعه کمک‌های مسکو برای تربیت و آموزش کادرهایی در زمینه‌های امنیتی، دفاعی و نیز توسعه پایگاه‌های نظامی روسیه در این کشورها بود.
تاجیکستان در فضای مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی، کمربند امنی به حساب می‌آید که برخی اطلاعات دریافت‌شده از این کشور موجب نگرانی شده است چراکه نشان می‌دهد گروه‌های افراطی و در رأس آنها داعش در مرزهای تاجیکستان و افغانستان به‌شدت در حال رشد هستند و از حمایت طالبان در افغانستان و پاکستان نیز بهره می‌برند تا بتوانند با نظام‌های سکولار باقی‌مانده از دوران شوروی سابق به چالش برخیزند.

همان‌طور که روزگاری از شبه‌نظامیان افراطی برای مقابله با شوروی در افغانستان استفاده می‌شد، اکنون دولت‌های غربی نیز می‌کوشند از همین وسیله برای مقابله با روسیه و چین – دو کشوری که رهبری تمامی مخالفان نظام تک‌قطبی را برعهده دارند- استفاده کنند. در چین و روسیه اقلیت‌های مسلمانی هستند که از آنها برای هدف قراردادن ثبات داخلی این کشورها استفاده می‌شود. از همین‌جاست که گروه‌های داوطلب به‌جای عراق و سوریه به کشورهای آسیای‌میانه یا روسیه فرستاده می‌شوند.
چندی پیش روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشت، گروه داعش بر حجم کارهای تبلیغاتی خود افزوده و یک کانال جدید به نام «فرات میدیا» به زبان روسی دایر کرده است. این تشکیلات همچنین اعلام کرد، قصد دارد امارتی را در شمال قفقاز در داخل روسیه تأسیس کند. بخش تبلیغاتی این گروه هم فیلمی را منتشر کرد که به‌صورت حرفه‌ای تهیه شده بود و از «واحد مجاهدان قفقاز» سخن می‌گفت و شامل گفت‌وگوهایی با افراد مسلحی بود که در عراق و سوریه بودند. آنها به زبان روسی صحبت کرده و می‌گفتند، قصد دارند دوباره به کشورشان برگشته و آن را از لوث شرک و سکولاریسم پاک‌سازی کنند.
همین امر موجب شد تا نگرانی از احتمال شروع کار داعش در روسیه افزایش پیدا کند. در ماه آگوست گذشته چچنی‌ها به یک مرکز بازرسی پلیس در نزدیکی مسکو حمله کردند که به زخمی‌شدن چند نیروی پلیس منجر شد. چندی بعد خبرگزاری روسیه از بازداشت ١٠ نفر از اعضای یک هسته تروریستی مرتبط با داعش در این کشور خبر داد و گفت، آنها برای انجام یک سلسله‌حملات در مسکو و سنت‌پترزبورگ برنامه‌ریزی کرده بودند. به گفته منابع روسی، این هسته تروریستی دارای عناصری از برخی کشورهای آسیای‌میانه بوده است.
مشکل اصلی برای دولت‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی آن است که افغانستان همچنان سرزمینی حاصلخیز برای رشد و گسترش افراط‌گرایی و تروریسم بوده و به دلیل داشتن مرزهای مشترک بین این کشور و تاجیکستان و برخی دولت‌های آسیای‌میانه و چین، انتقال افراطی‌ها از افغانستان به این کشورها امری آسان است زیرا مناطق مرزی این کشور بیشتر کوهستانی بوده و به‌سختی می‌توان آنها را کنترل کرد. تاجیکستان از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای کنترل مرزهایش کمک خواسته است.
اما به نظر می‌رسد الان مقابله با تروریسم تنها منحصر به سوریه شده است. بعد از ورود رسمی روسیه به نبرد در سوریه و ارسال نیروی هوایی به این کشور، چین نیز هواپیماهای مدل ١۵-J خود را برای مشارکت در عملیات نظامی علیه داعش و بقیه گروه‌های افراطی به این کشور فرستاد. این نخستین‌بار در تاریخ بود که ارتش چین در یک عملیات نظامی در خاورمیانه مشارکت می‌کرد. این مشارکت بیانگر عزم جدی پکن برای مقابله با تروریسم است و دولت چین آن را استراتژی اصلی خود می‌داند. درواقع هر دو کشور چین و روسیه درک می‌کنند که هدف تروریسم بوده و پیمان «ناتو» وقتی از گسترش هرج‌ومرج در مناطق خاورمیانه آسوده‌خاطر شود، گروه‌های افراطی نظیر داعش را به سمت آنها سوق خواهد داد. شاید به همین دلیل است که چین و روسیه با دخالت خود در سوریه قصد دارند این طرح را در نطفه خفه کنند.

شرق