تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

خصوصی‌سازی در ایران مساویست با فقر و اخراج کارگران

نصرالله دریابیگی گفت: متاسفانه در ایران خصوصی‌سازی به فقر و بی‌بندوباری و اخراج کارگران و و ناهنجاری‌های اجتماعی و مخصوص‌کردنِ عدالت اجتماعی انجامیده است.

 

به گزارش ایلنا، نصرالله دریابیگی (دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران و یکی از تشکل‌های حکومتی) در پاسخ به این سوال که مطالبه‌ی اصلیِ کارگران از دولت آینده چیست، گفت: مهم‌ترین مطالبه‌ی کارگران از رئیس‌جمهور آینده رفع مشکلات معیشتی و مباحث مربوط به حقوق و دستمزد کارگران است. امروز حقوق کارگران و بازنشستگان فاصله‌ی سه میلیون تومانی با سبد معیشت دارد، این درحالیست که طبق ماده ۴۱ قانون کار، حقوق باید براساس نرخ تورم و سبدمعیشت تعیین شود.

 

دریابیگی گفت: پایین بودنِ دستمزد کارگران مشکلات بسیاری را هم برای کارگران و هم اقتصاد جامعه ایجاد کرده است و یکی از عوامل رکود اقتصادی در جامعه پایین بودن دستمزد است.

 

دبیر این تشکل حکومتی اظهار کرد: امروز نیمی از جمعیت ایران را کارگران و بازنشستگان تشکیل داده‌اند و ما از رئیس جمهور آینده انتظار داریم تا درجهت رفع این مشکل اساسی کارگران اقداماتی موثر انجام دهد.

 

دریابیگی در ادامه گفت: دومین مشکل، بحث امنیت شغلی کارگران است. امروز حدود ۹۹درصد از کارگران امنیت شغلی ندارند و برای حل این مشکل باید ماده ۷ قانون کار اصلاح شود. برای کار دائم باید قراداد دائم و برای کار موقت باید قرارداد موقت بسته شود. اما متاسفانه با توجه به ابهام در تبصره دوم ماده ۷ قانون کار و دادنامه ۱۷۹دیوان عدالت اداری، در کارهای با ماهیت مستمر نیز قرادادهای موقت رواج پیدا کرده است و این موضوع باعث ناهنجاری‌های بسیار اجتماعی شده است.

 

وی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل اخراج در جامعه، رواج قرارداهای موقت کار و گسترش شرکت‌های پیمانکاری است که عامل استثمار نیروی کار در کشور هستند.

 

دریابیگی تصریح کرد موضوع دیگر، مشکل هزینه‌های درمان است. طبق قانون اساسی و قانون الزام، درمان باید رایگان باشد اما متاسفانه اینگونه نیست. باوجود اینکه بازنشستگان دو درصد و کارگران نه بیست وهفتم از حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند اما خدمات درمانی ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی بخش زیادی از هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد. این درحالیست که قرار بود بخشی از مبلغی که به عنوان ارزش افزوده گرفته می‌شود به هزینه درمان اختصاص پیدا کند اما در عمل کارگران در این زمینه مشکل دارند و باید با استفاده از بیمه‌های درمان مکمل و صرف هزینه‌های بیشتر، خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 

وی با اشاره به وضعیت خصوصی‌سازی در ایران تصریح کرد: متاسفانه در ایران خصوصی‌سازی به فقر و بی‌بندوباری و اخراج کارگران و و ناهنجاری‌های اجتماعی و مخصوص‌کردنِ عدالت اجتماعی انجامیده است.

 

دبیر اجرایی این تشکل حکومتی بدون اشاره به ضرورت ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری برای تحقق خواست‌های کارگران در پایان گفت: امیدواریم رئیس‌جمهور آینده بتواند در جهت رفع مشکلات معیشتی، احیای قرادادهای دائم و بازگردندنِ امنیت شغلی به کارگران، بهبود وضعیت درمانیِ کارگران و درنهایت شادابی نیروی کار و بازنشستگان اقداماتی موثر انجام دهد.

کارکنان رسمی نفت در شهرهای مختلف دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زدند + ویدئو

صبح روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه جمعی از کارکنان رسمی شرکت نفت در شهرهای مختلف از جمله اهواز، آبادان، عسلویه، گچساران، تهران و فلات قاره بهرگان دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, ویدیو

خصوصی‌سازی، اصلی‌ترین دلیل صعود آمار مرگ کارگران است

اولین و اساسی‌ترین علت، خصوصی‌سازی معادن و واگذاری امر اکتشاف و استخراج به پیمانکاران سودجو و کارنابلدِ بخش خصوصی‌ست؛ وقتی دست حمایت دولت از سر صنایع مادر از جمله معادن کوتاه شود و هر بخش از کار به یک پیمانکار سپرده شود، معلوم است که در این میان، جان کارگران زحمتکش معادن، به بازیچه گرفته ... خصوصی‌سازی، اصلی‌ترین دلیل صعود آمار مرگ کارگران است

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, گزارش

تجمع کارگران خط ۵ قطار شهری تهران در اعتراض به ۴ ماه معوقات مزدی

کارگران حراست و نگهداری پیمانی خط ۵ قطار شهری تهران از اعتراض صنفی صبح امروز (سوم خرداد ماه) خود خبر دادند. آن‌ها به دلیل معوقات مزدی، کار در بخش‌نگهداری و حراست را متوقف کرده‌اند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری