خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خصوصی‌سازی، حقوق سندیکایی، و نمایش مبارزه با فساد مالی

هیاهوی تبلیغاتی پیرامون برگزاری دادگاه‌های رسیدگی به پروندهٔ فساد مالی شماری از مسئولان و کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. قوه قضائیه به‌ریاست یکی از بدنام‌ترین چهره‌های رژیم یعنی ابراهیم رئیسی، در گرماگرم فعل‌وانفعال‌های پرشتاب صحنهٔ سیاسی کشور، با راهبردی معین با ظاهر یک “فساد ستیز” ظاهر شده است. این نمایش تبلیغاتی هدفمند، اما ویژ‌گی‌ای مهم نیز دارد که کمتر به آن توجه و پرداخته شده است. این ویژگی عبارت است از: تبلیغ فسادستیزی قوه قضائیه و حکومت در چند سطح  و لایه همراه با بزرگ‌نمایی آن برای کارگران و زحمتکشان!

 

برپایی دادگاه رسیدگی به تخلفات اسدبیگی در مجتمع نیشکر هفت‌تپه، رسیدگی به پروندهٔ مدیران پیشین هپکو، و همچنین چندین چهرهٔ درجه دوم و سوم اختلاس و فساد مالی در جریان اجرای برنامه خصوصی‌سازی، ازجمله اپیزودهای این تئاتر با مضمون فساد ستیزی است که رژیم ولایت فقیه با بزرگ‌نمایی‌شان می‌کوشد حرکت‌های سندیکایی و جنبش اعتراضی کارگران را تحت تأثیر قرار دهد و سمت اصلی اعتراض‌های کنونی زحمتکشان را به‌انحراف کشاند. این کارزار نمایشی درحالی با شدتی کم‌سابقه‌ تبلیغ و بزرگ‌نمایی می‌شود که نارضایتی در میان توده‌های کارگر به‌ویژه با گسترش بحران اقتصادی و به‌موازات آن کاهش قدرت خرید خانوارهای کارگری در سراسر کشور رو به گسترش نهاده است. ازاین‌روی، تبلیغ پیرامون برپایی دادگاه‌های رسیدگی به فساد مالی بخشی از جنگ روانی- تبلیغاتی ارگان‌های امنیتی برای فراهم ساختن فضای مناسب به‌منظور ادامهٔ اجرای سیاست تعدیل ساختاری در چارچوب راهبرد حفظ نظام در شرایط خطیر و بحرانی کنونی است.

 

پس از برنامهٔ واگذاری “شستا” (شرکت‌های متعلق به سازمان تأمین اجتماعی) و سهام “عدالت”، سازمان خصوصی‌سازی بر مبنای ابلاغیهٔ اصل ۴۴ و شعار جهش تولید که از سوی ولی فقیه برای سال جاری طرح شده، درصدد اعمال و اجرای واگذاری‌های بیشتر ازجمله در رشته‌های کلیدی و صنایع کشور برآمده است.

 

اجرای این برنامه‌ها باتوجه به بحران اقتصادی و نارضایتی ژرف اجتماعی بدون مانور و فضاسازی امکان‌پذیر نخواهد بود. رژیم ولایت فقیه با اجرای نمایش فسادستیزی به‌کارگردانی جلاد فاجعهٔ ملی ابراهیم رئیسی از سویی درتلاش مدیریت این بحران است و از دیگر سو ارگان‌های امنیتی‌اش با همدستی سران تشکل‌های زرد حکومتی با بزرگ‌نمایی نمایش فسادستیزی می‌کوشند از آن همچون اهرمی برای مهار اعتراض‌های کارگری و فروکاستن سطح خواست‌های کارگران مانند توقف خصوصی‌سازی، بهره بگیرند. هدف آن است که سطح مطالبه‌های جنبش اعتراضی طبقهٔ کارگر و زحمتکشان ازجمله در مبارزه‌شان با خصوصی‌سازی از توقف واگذاری‌ها و پایان دادن به برنامهٔ ضد ملّی تعدیل ساختاری به خواست تغییر روش در خصوصی‌سازی‌ها مطابق برنامه رژیم فرو کاسته شود، درعین‌حال حرکت جنبش کارگری و سندیکایی برای خروج از حالت تدافعی مختل، کُند، و سرانجام مهار و متوقف گردد. هدف دیگر این سیاست، ایجاد تفرقه و فاصله میان فعالان سندیکایی با چهره تراشی و رهبر سازی در جنبش کارگری و اعتراض‌های کنونی است. بی‌دلیل نیست که هم‌زمان با تبلیغ پیرامون برپایی دادگاه‌های رسیدگی به پروندهٔ برخی مدیران و سهام‌داران مراکز صنعتی واگذار شده ناگهان افرادی معین چه در داخل و چه در خارج در مقام فعال و نمایندهٔ کارگری معرفی می‌شوند.

 

باتوجه به آنچه اشاره شد، باید تأکید کنیم اولویت جنبش سندیکایی زحمتکشان، احیای حقوق سندیکایی، اقدام و عمل آگاهانه، سنجیده، با استفاده از همهٔ روزنه‌ها برای بهبود وضعیت معیشتی و در جهت ارتقای سطح سازمان‌دهی و همبستگی در پیوند با مبارزهٔ همگانی ضد دیکتاتوری است. به‌انحراف کشاندن مبارزات جنبش کارگری و سندیکایی باتوجه به روند تحول‌های صحنهٔ سیاسی کشور از مهم‌ترین هدف‌های رژیم ولایت فقیه و ارگان‌های امنیتی‌اش است. ازاین‌روی، باید با اتحاد عمل و هوشیاری مانورها و سیاست‌های رژیم ولایت فقیه را افشا کرد و ناکام گذارد.

ضمیمه کارگری «نامهٔ مردم»

درخواست از دولت برای تجدیدنظر دربازگشایی‌ها/ کادر درمان خسته وفرسوده در کنار حقوق‌هایی سه تا چهار ماه پرداخت نشده

عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا، گفت: تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

آتش‌سوزی در درمانگاه سینا اطهر در خیابان شریعتی/ ۱۵ زن و ۴ مرد جان باختند

اورژانس دقایقی پس از انفجار در تهران اعلام کرد:در ساعت ۲۰:۵۶ حریق در درمانگاه سینا اطهراعلام شده که براساس گزارش‌های اولیه حاکی از انفجار کپسول اکسیژن است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حوادث, خبر, کارگری

کارگران هفت‌تپه پایان اعتصاب خود را به واگذاری دوباره مجتمع به بخش دولتی منوط کردند

کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که از دو هفته پیش در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مشکلات صنفی خود دست از کار کشیده‌‌اند، امروز دوشنبه، ۹ تیرماه با تجمع مقابل ساختمان فرمانداری شوش بر تحقق خواسته‌های قبلی خود پا فشاری کردند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری