گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

خشکسالی، تهدید امنیتی در ایران؛ محصول مدیریت ناکارآمد و سیاسی

یکی از نکات مهم در خصوص مدیریت منابع آبی، مسئله مدیریت بهره‌برداری و کشت در ایران است

 

ایندپندنت؛ همزمان با انتشار گزارش علمی- پژوهشی خشکسالی که به تازگی در مجله «نیچر» منتشر شده و ابعاد خشک شــدن ســفره‌های آب زیرزمینــی ایــران را هشدار داده است که می‌تواند امنیــت غذایــی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور را با چالش جدی مواجه کند، ســازمان مدیریت بحران ایران هم اعلام کرد که امسال، بخشی ازکشور به خصوص نواحی مرکزی، شرقی و جنوبی ایران و هفت هزار روســتا، با بحران کم‌آبی مواجه هستند.

.
.

ایران درگیر با فاجعه کم‌آبی و خشکسالی

 

مجله «نیچر» در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده است که ۷۷ درصد سفره‌های آب زیرزمینی ایران با خطر از بین رفتن همیشگی و تاثیرهای مخرب مواجه شده‌اند. افزایش شوری خاک در کل ایران همراه با افزایش میزان فرونشست زمین در دشت‌‌های کشور، از جمله این تاثیرها است.

 

بحران خشکسالی پیش روی ایران هم برای بخش مصــرف خانگی و هم برای کشاورزی تهدید جدی است. این در حالی است که برای توقف برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و مقابلــه با «خشکسالی با منشأ انسانی» در ایران، هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است.

 

بر اساس این گزارش، میزان تغییر حجم‌ آب زیرزمینی در حوضه‌های آبریز ایران نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ (۱۴ سال)، ۷۴ کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی از دست رفته است. در همین حال، مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در فروردین ماه امسال اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ خشکسالی بسیار وخیم و شدیدی در جنوب و شرق کشور حاکم خواهد بود و به احتمال زیاد، تعداد شهرهای دارای تنش آبی در ســال کم باران ۱۴۰۰، به ۲۲۰ تا ۲۵۰ شهر می‌رسد.

 

کاهش ۳۳ تا ۳۴ درصدی میزان بارش‌ها و احتمال استمرار این وضعیت تا پایان بهار، احتمال برداشت ۴۰ درصد از مخازن آب سدها را برای مدیریت در فصل گرم سال بیشتر کرده است. امسال این مسئله، نه تنها در حوزه مصرف آب، بلکه در حوزه‌های برق، کشاورزی، دامپروری و حتی برخی مشاغل نیز محدودیت‌هایی را باعث خواهد شد.

 

هرچند افزایش وقوع سیل و بارش‌های ترسالی دو سه سال اخیر در ایران، درباره خروج کشور از بحران خشکسالی امیدهایی به وجود آورد اما کارشناسان، سال ۱۴۰۰ را دوباره دوره خشک برای ایران اعلام کرده‌اند.

 

فروردین ماه سال جاری، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، از کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال ۹۹ خبر داد. در واقع تا پایان سال ۹۹ تنها چهار استان ایران بارش نرمال داشتند. بر اساس گزارش‌های رسمی، استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در این سال نسبت به بارش متوسط و نرمال را در سال قبل، بین ۸۰ تا ۸۵ درصد کاهش تجربه کردند. استان کرمان نیز در معرض خطر خشکسالی قرار دارد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، فروردین ماه امسال به نابودی حدود ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزارهای دیم این استان به‌ دلیل خشکسالی و کمبود بارش اشاره کرد ولی این تنها هشدار سال بی‌آبی نیست؛ بلکه اعلام وضعیت بحرانی آب در استان سیستان و بلوچستان با خبر خالی از سکنه شدن بعضی روستاهای استان و موج مهاجرت به شهرها، هشداری برای سال پیش رو بود.

 

بر اساس آمار رسمی، فقر، نبودن کار و مشکلات معیشتی، مهاجرت‌های اقلیمی را در سال‌های اخیر ۱۰ برابر کرده است ولی خشکسالی و بحران آب، خشکیدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و آلودگی هوا و ایجاد ریزگردها در سه دهه گذشته، زمینه ساز افزایش بیشتر مهاجرت‌های اقلیمی در کشور ایران شده‌ است.

 

جنگ آب

 

سال‌ها است که به کرات از تنش و جنگ آب در مناطقی از دنیا همچون خاورمیانه، سخن به میان می‌آید. ایران از جمله کشورهایی است که همواره در خصوص آب به بحران دچار بوده و خاورمیانه به عنوان بخشی از دنیا، در سده‌های اخیر توسعه یافته ولی خشک و کم آب است.

 

هرچند رقابت بر سر برداشت و کنترل منابع آبی میان کشورهای خاورمیانه به خصوص افغانستان، ایران، ترکیه و عراق مطرح است، ولی هنوز به این دلیل جنگ و درگیری رخ نداده است. در این میان اما ایران یکی از هزینه‌ده‌ترین کشورها در خصوص کم‌آبی است که بزرگترین دلیل آن را هم می‌توان در نبود مدیریت صحیح منابع آبی توصیف کرد؛ کشوری که هم هنگام وقوع سیل با بحران مواجه می‌شود و هم در زمان خشکسالی. این موضوع به دلیل‌ نبود مدیریت صحیح منابع آبی در ایران است.
ثمانه قدرخان

وضعیت نگران‌کننده منابع آب زیرزمینی

منابع آب زیرزمینی ذخایر ارزشمندی هستند که طی سالیان طولانی تشکیل شده‌اند و یک منبع استراتژیک برای کشور به حساب می‌آیند. در کشور ما به‌ دلیل وجود شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک وابستگی به منابع آب زیرزمینی قابل توجه است و حدود ۶۰ درصد مصارف خانگی و صنعت و حدود ۵۰ درصد مصارف کشاورزی از آب ... وضعیت نگران‌کننده منابع آب زیرزمینی

ادامه

ایران, حقوق بشر, گزارش, محیط زیست

تجربه چین برای حل کمبود آب در شمال کشور

اگرچه بیش از ۸۰ درصد منابع آبی چین در جنوب این کشور واقع شده است اما وضعیت مناطق شمالی کشور چندان مساعد نیست به همین دلیل دولت چین برای تامین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز مناطق شمالی از جمله پایتخت، بزرگترین طرح انتقال آب جهان را به طول ۱۲۷۶ کیلومتر اجرا کرد.

ادامه

چین, شرق آسیا, گزارش, محیط زیست

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

حدود ۹۵ جزیره در خلیج فارس وجود دارد که بیش از ۴۰ جزیره در جغرافیای ایران قرار گرفته است. بیشتر این جزیره‌ها زیستگاه گونه‌های جانوری، پایگاه نفتی و غیرمسکونی است و فقط در دو جزیره ایرانی زیرساخت گردشگری وجود دارد.

ادامه

اجتماعی, ایران, گزارش, محیط زیست