پکن: میزان بودجه نظامی درخواستی در آمریکا، نشانه اختلال روانی است

سخنگوی وزارت دفاع چین ضمن رد لفاظی‌های واشنگتن علیه پکن، میزان بودجه نظامی درخواستی واشنگتن از کنگره آمریکا را نشانه «اختلال روانی» دانست.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق آسیا, میلیتاریسم

مخالفت حزب سوسیال دموکرات آلمان با هدف ناتو برای افزایش بودجه نظامی

رئیس فراکسیون حزب دولتی سوسیال دموکرات آلمان خواستار رویگردانی از محقق کردن هدف مد نظر ناتو برای افزایش بودجه نظامی به ۲ درصد تولید ناخالص ملی شده و در این راستا از مواضع حزب سبز حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, جهان, خبر, روسیه, غرب اروپا, میلیتاریسم, ناتو

قدرت نظامی چین چالشی برای آمریکا

اگرچه چین در حال حاضر رتبه سوم قدرت نظامی جهان را دارد اما این کشور هم اکنون نیز در برخی از شاخص ها مانند کشتی سازی از آمریکا جلو است و در نظر دارد تا اواسط قرن جاری به یک ارتش «مدرن و در کلاس جهانی» تبدیل شود.

ادامه

امریکا, جهان, چین, روسیه, گزارش, میلیتاریسم

مسکو: تصمیم اتمی لندن ضربه جدی به مفهوم کنترل تسلیحات است

معاون وزیر خارجه و سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در اظهارنظرهای جداگانه تصمیم انگلیس برای گسترش زرادخانه اتمی خود را به شدت محکوم و چنین اقدامی را مخل امنیت جهان توصیف کردند.

ادامه

انگلستان, جهان, روسیه, غرب اروپا, میلیتاریسم

خشاب‌گذاری موشکی در شهرهای زیرزمینی سپاه + فیلم

نیروی هوافضای سپاه جدیدترین دستاورد خود را رونمایی کرد که طی آن، بجای پرتاب یک فروند موشک از زیر زمین، رگباری از موشک‌های بالستیک دوربرد را می‌تواند در کمترین فاصله ممکن از هم به سمت هدف شلیک کرد.

 

خبرگزاری تسنیم؛ این سامانه با هدف پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد ساخته شده و در فیلم منتشر شده از آن نیز موشک‌های عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر و مجهز به سرجنگی‌های هدایت پذیر نشان داده شده است.

 

طی سه دهه گذشته قدرت موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از مهمترین مؤلفه‌های قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر مهمترین دشمنان خود یعنی آمریکا و اسرائیل بوده است.

 

موشک های سپاه از برد ۳۰۰ کیلومتر در کمتر از یک دهه به برد ۱۳۵۰ و کمی بعد به برد ۲۰۰۰ کیلومتر رسید. گسترش این توانایی با سرجنگی‌های متنوع و نیز در دو نوع موشک سوخت مایع و جامد کاری بود که تا اواخر دهه ۱۳۸۰ به سرانجام رسید.

 

با رسیدن به برد ۲هزار کیلومتر، از دهه ۱۳۹۰ تمرکز دانشمندان موشکی کشور روی افزایش حداکثری دقت موشک‌ها بود که اولین نتیجه آن موشک عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر و قابلیت نقطه زنی و هدایت سرجنگی تا انتهای مسیر بود.

 

سپس این توانمندی روی سایر موشک‌ها از جمله قدر، سجیل و قیام و حتی موشک‌های قدیمی تر شهاب-۲ نیز پیاده سازی شد. موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی از خانواده فاتح و سپس ذوالفقار و دزفول و موشک جدید حاج قاسم نیز همین مسیر نقطه زنی را از ابتدا در دستور کار داشتند.

 

اما در زمینه قدرت موشکی، یکی از مؤلفه‌های مهم، مخفی‌سازی موشک‌ها تا پیش از پرتاب، ضمن رعایت تمامی استانداردها در نگهداری و آماده سازی آنها و توانایی شلیک غافلگیرانه از مواضع ناشناخته بود.

 

در این زمینه، سیلوهای موشکی در اوایل دهه ۱۳۹۰ و پس از ۱۵ سال از عملیاتی بودن آنها رونمایی شد. چند سال بعد، شهرهای موشکی به عنوان مجموعه عظیمی از تونل ها، سیلوهای پرتاب، مراکز دپو و انبارداری موشک‌ها، سوخت و سرجنگی و سالن های مونتاژ پیش از پرتاب و نیز تونل‌های استقرار پرتابگرهای متحرک کامیونی رونمایی شد.

انبوه موشک های دوربرد ذخیره شده در تونل های زیرزمینی شهرهای موشکی؛ سمت راست موشک‌های سوخت جامد سجیل با برد ۲۰۰۰ کیلومتر روی پرتابگرهای متحرک و سمت چپ، موشک های دوربرد ذخیره روی پایه های نگهدارنده دو طبقه مشاهده می‌شوند

 

این شهرهای موشکی و کیفیت ساخت و ویژگی‌های آن با تحلیل های زیادی از سوی ناظران و تحلیلگران خارجی نسبت به عمق ناشناخته توانمندی‌های دفاعی و مهندسی و لجستیک نیروهای نظامی ایران خصوصاً نیروی هوفضای سپاه روبرو شد.

 

کلیه مراحل نگهداری، آماده سازی و شلیک موشک‌ها از سیلوهای پرتاب در عمق چند صد متری زیر کوه صورت پذیرفته و شهرهای موشکی متعددی در سراسر کشور وجود دارند که در شرایط جنگی به تناسب نیاز وارد عمل می‌شوند.

 

پس از عملیات موشکی سپاه علیه پایگاه عین‌الاسد آمریکا، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضا نکته بسیار مهمی راجع به توان عملیات موشکی سپاه گفت.

 

وی تصریح کرد که: «آن روزی که ما عین الاسد را می‌زدیم فکر می‌کردیم که آنها بعد از ۲۰ دقیقه پاسخ دهند به همین دلیل ۴۰۰ نقطه را مشخص کرده بودیم که اگر پاسخ دهند این ۴۰۰ نقطه را هدف قرار دهیم و برنامه ما این بود که اگر آنها پاسخ دادند ۴۰۰ نقطه از اهداف آمریکا را بزنیم.» از این گفته‌ها پیداست که سپاه برای مقابله به مثل در صورت پاسخ آمریکا به عملیات سپاه آماده بود که در موج اول چند صد موشک را در فاصله زمانی کوتاه به پایگاه‌های مختلف آمریکا در منطقه شلیک کرده و در صورت گسترش درگیری، چند هزار موشک را برای فاصله زمانی چند روز تا چند هفته شلیک کند.

 

متخصصان موشکی سپاه در جدیدترین دستاورد فنی خود موفق به طراحی و ساخت سامانه‌ای شده‌اند که انواع موشک‌های عمود پرتاب سنگین سپاه از آن جمله موشک برد بلند عماد را روی یک واگن کوچک متحرک، آماده سازی و در داخل تونل‌های شهرهای موشکی به سمت مواضع سیلوی پرتاب منتقل کند. این امر به معنی افزایش جهشی سرعت شلیک یا به بیان دیگر، کاهش قابل توجه فواصل زمانی شلیک موشک از سیلوهای زیرزمینی است.

 

موشک های عماد روی واگن متحرک

 

این درحالیست که در گذشته باید مراحل آماده سازی برای شلیک هر موشک، به صورت متوالی و پشت سر هم انجام می‌شد تا از هر سیلو بتوان چندین موشک شلیک کرد. اما با این ابتکار جدید سپاه و قرار دادن موشک‌ها روی یک واگن، مراحل آماده سازی موشک‌ها در تعداد چند فروند انجام شده و تعدادی موشک آماده شلیک به صورت یکجا به نزدیک سیلوی پرتاب منتقل می‌شوند.

 

به بیان دیگر، سیلو دیگر منتظر طی شدن مراحل آماده سازی موشک‌های بعدی نشده و در کمترین زمان ممکن بعد از شلیک موشک اول، موشک دوم در جایگاه قرار گرفته و شلیک می‌شود و به همین ترتیب. در رونمایی امروز، هر حامل متحرک توانایی جابجایی ۵ موشک را دارد.

 

شیوه کار به این ترتیب است که حامل متحرک (واگن) رو به روی یک سالن توقف کرده به طوری که اولین جایگاه خالی موشک در مقابل سامانه عمود کننده موشک قرار بگیرد. در کنار این سامانه عمود کننده، فضای خالی قرار دارد که موشک‌ها از روی پایه ها یا استند نگهدارنده به روی سامانه عمود کننده منتقل می‌شوند. پس از بارگذاری اولین موشک روی حامل متحرک، حامل به اندازه یک موشک به سمت جلو رفته و کار بارگذاری موشک دوم شروع می‌شود.

موشک منتقل شده توسط پایه نگهدارنده از محل ذخیره به محل بارگذاری

 

عملاً این ابتکار جدید سپاه سبب ایجاد رگبار موشکی شده و سرعت عمل در اجرای عملیاتی موشکی گسترده علیه اهداف را به طور جهشی افزایش می‌دهد. هر موشک می تواند علیه هدف متفاوتی اقدام کند ولی همه موشک‌ها از یک پایگاه و یک سیلو پرتاب می‌شوند. سایر سیلوهای آن پایگاه نیز هر یک تیربار موشکی مختص خود را آماده شلیک دارد.

مرحله عمود سازی موشک روی حامل متحرک

 

مجموع این فرایند سبب می‌شود تا در موج اول حمله یا پاسخ موشکی به دشمن، تعداد موشک‌هایی که به سمت اهداف روانه می‌شود چند برابر شده و ضمن به نزدیک صفر رساندن امکان دفع حمله توسط دشمن، خطر قطع شلیک در صورت آسیب رساندن به سیلوهای پرتاب در صورت شناسایی شدن موقعیت آن توسط ماهواره ها پس از اولین شلیک ها را به حداقل می‌رساند.

انتقال موشک ها روی حامل متحرک (واگن) در داخل تونل های زیرزمینی به سمت موضع پرتاب

 

علائم روی موشک ها که سه حرف اول نام موشک عماد به علاوه سریال سه حرفی دیگری را شامل می شود؛ سریال عددی موشک ها نیز پوشانده شده است؛ برخلاف برخی تحلیل‌ها، حروف مذکور ربطی به نام کشوری ندارد

 

به علاوه، افزایش حجم شلیک ها در اولین موج پاسخ موشکی سبب افزایش سطح آسیب به توان نظامی دشمن در پایگاه های هوایی، امکان استقرار نیروهای زمینی و پایگاه های دریایی و شناورهای دشمن شده و عملاً دشمن در فاصله زمانی کوتاهی حجم زیادی از توان خود را از دست می دهد. این امر سبب کاستن از بار فرسایشی جنگ و افزایش حداکثری شدت ضربه متقابل برای وادار کردن دشمن به پرهیز از ادامه مخاصمه دارد.

 

به بیان دیگر، افزایش توان ضربه متقابل، سبب تحمیل راهبرد مد نظر کشور در مدیریت تحولات درگیری خصوصاً در برابر دشمنی مانند آمریکا که تأسیسات و نیروهای نظامی گسترده ای دارد می‌شود.

هند تحت رهبری دولت راست مودی همکاری نظامی با آمریکا را گسترش می‌دهد

دولت هند اعلام کرد که چندین مقام آمریکایی در دو هفته آینده به این کشور سفر خواهند کرد و دهلی نو آماده است قراردادهای جدید نظامی زیادی با آمریکا امضا کند.

ادامه

امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, فقر, هندوستان

در فضای کرونایی جهان، سوئد به دنبال رزمایش نظامی با اعضای ناتو

نیروهای نظامی چند کشور با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در جهان، از شرکت در رزمایش بزرگ دفاعی «آرورا ۲۰» که قرار است در سوئد برگزار شود، انصراف داده‌اند.

ادامه

المان, انگلستان, جهان, خبر, سوئد, کانادا, میلیتاریسم