خسارت طوفان آیدا به زیرساخت‌های نیویورک/ جان باختن بیش از ۵۸ نفر تاکنون + فیلم

طوفان گرمسیری آیدا که موجب باران‌های شدید و جاری شدن سیل در مناطقی از آمریکا شده تا به حال حداقل جان ۵۸ نفر را گرفته است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، جاری شدن سیل در بخش‌های وسیعی از نیویورک، نیوجرسی، کنتیکت و پنسیلوانیا به زیرساخت‌های شهری، خطوط مترو و منازل مسکونی خسارت‌های زیادی وارد کرده است.

 

گفته می‌شود خانواده‌های زیادی در خانه‌های خود به دلیل آبگرفتی شدید محبوس شده‌اند. منابع خبری اعلام کردند حداقل ۱۲ نفر در نیویورک بر اثر جاری شدن سیل و طوفان آیدا تا به حال کشته شده اند. فیل مورفی، فرماندار نیوجرسی هم در توئیتی اعلام کرد: حداقل ۲۳ نفر در این ایالت بر اثر این طوفان جان خود را از دست داده‌اند.

 

بر اثر جاری شدن سیلاب، جاده‌ها و مبادی خروجی نیوجرسی مسدود شده و بسیاری از رانندگان در میان سیلاب گرفتار شده‌اند. در سامرست نیوجرسی حداقل ۴ راننده در جاده‌های این ایالت کشته شده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد حداقل ۴۳ نفر تا به حال در نیویورک، نیوجرسی، پنسیلوانیا و کنتیکت کشته شده‌اند.

 

شبکه خبری اسکای نیوز از افزایش شمار قربانیان این طوفان خبر داد و گفت: بر اثر طوفان آیدا در ایالات شمال شرقی آمریکا، حداقل ۵۸ نفر تا کنون کشته شده اند. در این بین، حداقل چهار نفر بر اثر خفگی با گاز کربن مونوکسید در لوییزیانا، دو نفر بر اثر فروریختگی بزرگراه به دلیل سیل، و تعدادی نیز به خاطر همراه شدن خودرو با جریان سیل جان خود را از دست داده‌اند.

 

تا این لحظه آمار‌ها نشان می‌دهد ۲۳ نفر در نیوجرسی، ۱۶ نفر در نیویورک، ۱۱ نفر در لوییزیانا، دو نفر در می‌سی‌سی‌پی، دو نفر در آلاباما، دو نفر در پنسیلوانیا و در ماریلند و کانکتیکات هر کدام یک نفر به دلیل سیل کشته شده‌اند.

 

سرعت بالا آمدن آب در شهر‌هایی مثل نیویورک آنقدر بالا بود که بسیاری از خانواده‌هایی که در طبقه اول یا زیرزمین زندگی می‌کردد، پیش از آنکه بتوانند خانه را تخلیه کنند جان خود را از دست داده‌اند.

 

به گزارش نشریه نیویورک تایمز، از ۱۳ نفری که در نیویورک جان خود را از دست داده اند، ۱۱ نفر در زیرزمین زندگی می‌کرده اند. زندگی در زیرزمین‌های غیرقانونی و بدون چارچوب‌های امنیتی در نیویورک همواره یکی از معضل‌های این شهر بوده که وقوع سیل مجددا آن را برجسته کرده است.

 

اکساندرا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی ضمن انتقاد از این رخداد عنوان کرده که بیشتر این افراد شامل طبقه کارگر، مهاجرت کنندگان و افراد کم‌درآمد هستند. شهردار نیویورک نیز روز چهارشنبه این سیل را یک «رخداد آب‌و‌هوایی تاریخی» دانست که در حال جا‌به‌جا کردن رکورد‌ها در آمریکا است.

 

گفتنی است فرماندار نیویورک در این شهر وضعیت اضطراری اعلام کرده است. کتی هوچول، فرماندار جدید نیویورک در این رابطه گفت: متاسفانه بر اثر تغییرات آب و هوایی ما از این پس باید بیشتر منتظر حوادث طبیعی این چنینی باشیم. از همین روی، باید آمادگی خودمان را برای مقابله با آن افزایش دهیم.

 

بنا به گزارش سرویس ملی آب‌و‌هوایی آمریکا، بارش باران در نیویورک رکورد بارش در ۹۴ سال گذشته و در نیوجرسی رکورد ۶۲ سال گذشته را زده است. همچنین گروه نیویورک سرویس آب‌و‌هوایی ملی در یک توییت اعلام کرد که از عمق آب هنوز هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست و این بسیار خطرناک است.

 

صد‌ها وسیله نقلیه در بزرگراه‌های سیل‌زده رها شده، زباله‌ها همراه با سیل بالا آمده و حرکت کرده اند و با جاری شدن سیلاب در متروی نیویورک، حمل‌و‌نقل زیرزمینی این شهر به حالت تعلیق درآمده است. صد‌ها پرواز در فرودگاه‌های «جی کی اف» و «لاگواریا» لغو شده‌اند.

 

در اطراف فیلادلفیا نیز خانه ها، مراکز، هتل‌ها، انبار‌ها و مراکز تجاری مملو از سیلاب شده و گروه‌های امداد‌ اضطراری منتظر فروکش آب هستند تا بتوانند بازماندگان و آسیب دیدگان این حادثه را نجات دهند.

 

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی که در اوایل هفته جاری منتشر شد تعداد بلایای طبیعی مانند سیل و موج گرما ناشی از تغییرات اقلیمی در ۵۰ سال اخیر ۵ برابر شده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز روز گذشته دستور داد تمامی نیرو‌های امدادی برای کمک به آسیب دیدگان این طوفان باید در حالت آماده باش قرار بگیرند.

 

مقامات نیویورک و نیوجرسی نیز از مردم این ایالات خواستند تا پایان عملیات امداد و نجات و راه اندازی مجدد خطوط حمل و نقل شهری از جمله مترو در خانه‌های خود بمانند.