ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. به گزارش ایسنا، آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ... آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

حوالی ساعت ۴ جمعه ۳۱ فروردین، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید. پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش در نزدیکی فرودگاه اصفهان و در کنار منطقه قهجاورستان واقع شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد شهر و استان ... بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین, فیلم

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

خروج از ادلب، چالش مهم روابط آنکارا – مسکو

فتح معره النعمان، خان طومان و سراقب و تلاش برای کنترل کامل ادلب از سوی ارتش سوریه، ترکیه را در وضعیت دشواری قرار داده اما دولت اردوغان به جای گفت‌وگو، به دنبال تهدید و استفاده مداوم از ابزار نظامی است.

 

تحولات روزها و هفته‌های اخیر در سوریه، چنان روند شتابانی داشته که پیش و بیش از همه، دولت ترکیه را سردرگم کرده است.

 

نیروهای ارتش سوریه، شهر مهم سراقب را نیز در اختیار گرفتند و رفته رفته پازل فتح ادلب، در حال کامل شدن است.

 

به نفع اسد، به ضرر اردوغان

 

فتح سراقب، از این لحاظ مهم است که ارتش سوریه توانسته مسیر بین‌المللی حلب – سراقب را تحت تسلط آتشباری خود قرار دهد و برای نخستین بار پس از چند سال، حاشیه و مرکز شهر بزرگ ادلب را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دهد. دومین بُعد مهم فتح سراقب، این است که حالا، ارتش تحت امر بشار اسد، از سمت حومه جنوبی حلب، مانع از نقل و انتقال نیرو و مهمات شده و خطوط امدادرسانی به تروریست‌ها را مسدود کرده است.

 

با توجه به آن که در چند سال اخیر٬ ادلب در بحران سوریه به یک نقطه کانونی مشکلات و یک معمای بزرگ تبدیل شده بود٬ حالا شرایط له اسد و علیه اردوغان تغییر یافته است. کارشناسان نظامی بر این باورند که فتح معره النعمان٬ خان طومان و سراقب و تلاش برای کنترل کامل ادلب، ترکیه را در وضعیت دشواری قرار داده و برای سربازان ترک و معارضین اسد، راهی جز خروج باقی نمانده است.

 

اما دولت اردوغان به جای گفت‌وگو٬ به دنبال تهدید و استفاده مداوم از ابزار نظامی است.

 

چالش در روابط مسکو – آنکارا

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه٬ در نشست سران آستانه از مواضع تهران و مسکو راضی نبود و تنها چند روز پس از نشست تهران٬ راهی سوچی شد تا در آنجا در مورد ادلب٬ بدون حضور روحانی٬ با پوتین به نتیجه برسد.

 

او در آنجا در ظاهر با رئیس جمهور روسیه٬ به یک توافق مهم دست یافت. اما جالب اینجاست که حالا و در شرایطی که ترکیه امید چندانی به حفظ جایگاه و نفوذ خود در ادلب ندارد٬ اردوغان به جای آن که در مورد توافق سوچی اظهار نظر کند٬ مداوماً می‌گوید: چیزی به نام توافق آستانه باقی نمانده است.

 

شاید اردوغان به این دلیل از موضع‌گیری مستقیم در برابر پوتین و روسیه ابا می‌کند که نمی‌خواهد به خاطر اختلاف در ادلب٬ منافع کلان رابطه با مسکو٬ آسیب و لطمه جدی ببیند.

 

البته همین جا باید به این موضوع مهم نیز اشاره شود که ترکیه تعهد داده بود٬ گروه تروریستی هیات تحریرالشام را از ادلب خارج کرده و آنان را اقناع کند که در برابر روسیه و سوریه دست به سوی سلاح نبرند. اما این تعهد در هوا معلق ماند و تعلل در مورد فرجام هیات تحریرالشام٬ یکی از اصلی ترین دلایل حمله گسترده دمشق برای فتح ادلب است.

 

نقشه بالا نشان می‌دهد که از مجموع ۱۲ نقطه دیده بانی نظامی ترکیه در خاک ادلب٬ ۶ نقطه عملاً در مناطق صورتی رنگ تحت کنترل نیروهای بشار اسد محاصره شده‌اند و این نقاط یا باید برچیده شده و به مناطق دیگری منتقل شوند٬ یا این که نیروهای ترکیه باید در اسرع وقت٬ از این مناطق خارج شوند و یا این که گزینه درگیری با نیروهای اسد را بر میز بگذارند.

 

آیا آنکارا کوتاه می‌آید؟

 

پس از سقوط خان طومان و معره النعمان و در هم شکسته شدن مقاومت مخالفین اسد، انتظار می‌رفت که ترکیه در یک روند تدریجی٬ این واقعیت را بپذیرد که نمی‌تواند برای ادلب کار خاصی انجام دهد. اما اظهارات چهارشنبه و پنجشنبه اردوغان و سخنگوی او و همچنین مواضع وزیر امور خارجه ترکیه نشان می‌دهد که دست کم در شرایط فعلی٬ آنکارا نمی‌خواهد کوتاه بیاید. ولو اگر مقاومت در برابر واقعیت صحنه، هزینه‌های قابل توجهی بر دست ترکیه بگذارد.

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، به منظور پایان دادن به تنش درادلب با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. اما ظاهراً این تماس تلفنی نتیجه قابل توجهی به دنبال نداشت و حالا اردوغان امیدوار است که در گفت‌وگو با دو هیات نظامی و سیاسی روسیه، نتایج جدیدی حاصل شود.

 

پس از کشته شدن ۸ تن از نظامیان ترکیه در ادلب سوریه٬ مخالفین دولت بر این مساله تاکید کردند که سیاست خارجی آنکارا در سوریه غلط است و دلیل و هدف مقدسی وجود ندارد که به خاطر رسیدن به آن٬ خون سربازان ترکیه ریخته شود.

 

آنان به اردوغان توصیه کردند که سیاست تغییر رژیم را از روی میز بردارد و واقعیت صحنه را بپذیرد. اما اردوغان در مورد تحولات ادلب به شکل تند علیه سوریه موضع‌گیری کرده و تا پایان ماه جاری میلادی به دولت سوریه فرصت داد که نیروهای خود را عقب بکشد! یعنی به عبارتی روشن٬ رئیس جمهور کشوری که بدون مجوز وارد خاک کشور همسایه شده و مخالفین دولت آن کشور را نیز تحت حمایت خود قرار داده٬ از پیشروی نظامیان طرف مقابل در خاک وطن خودشان٬ گله‌مند است و تهدید می‌کند اگر عقب نکشید به شما حمله خواهد شد!

 

جالب اینجاست که دستگاه دیپلماسی ترکیه و شخص وزیر امور خارجه یعنی مولود چاووش اوغلو نیز از این تصمیم حمایت کرده و به این افتخار می‌کند که ترکیه، در ماجرای کشته شدن ۸ نظامی‌اش در خاک ادلب، چند برابر آن٬ به طرف مقابل ضربه زده است.

 

سخنان ابراهیم کالین سخنگو و مشاور اردوغان در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی نیز حاوی نکاتی محل تامل است. کالین در کنفرانس مطبوعاتی شب گذشته خود به نکات مهمی اشاره کرد که برخی از آنها عبارتند از:

 

«اگر سوریه به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی پیشروی کرده و به نیروهای ترکیه ضربه بزند، نتایج سنگینی در انتظارش خواهد بود.»

 

«برای محافظت از سربازانمان در ادلب، هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهیم. کسی در این مورد تردید نداشته باشد.»

 

«در مورد مرزهای منطقه عاری از تنش٬ پذیرای هیچ تغییری نیستیم و بر اساس آن چه در توافق سوچی مورد اشاره قرار گرفته٬ نقاط دیده‌بانی نظامی ما در آن مناطق به قوت خود باقی می مانند. آنها نه خارج می‌شوند. نه جایشان را تغییر خواهیم داد.»

 

«با مقامات روسی و ایرانی به طور مداوم در حال گفت‌وگو هستیم.»

 

«تا پایان ماه جاری میلادی٬ نیروهای اسد باید عقب‌نشینی کنند و به همان مناطقی بازگردند که قبلاً در ترسیم منطقه عاری از تنش٬ تعریف شده بود.»

 

سخنان اولتیماتوم‌وار مشاور و سخنگوی اردوغان٬ دربردارنده پیام‌های تهدیدآمیزی علیه سوریه است و ‌نشان می‌دهد که دولت ترکیه دست کم در شرایط فعلی٬ قصد ندارد از سیاست‌های مداخله‌جویانه و نفوذ در شمال غربی سوریه کوتاه باید. اما در عین حال٬ دمشق و مسکو نیز بر کنترل کامل ادلب مصمم هستند و اگر در روزهای آتی بین مسکو و آنکارا توافق جدیدی صورت نگیرد٬ احتمال بروز تنش و درگیری‌های جدید، دور از ذهن نیست.

تسنیم

نوعثمانی‌گری یا عثمانیسم نو و اقتصاد سیاسی ترکیۀ معاصر

کمال اکویان، دبیرکل حزب کمونیست ترکیه، پس‌زمینۀ گسیل نیروهای نظامی ترکیه به لبنان و دعوی ترکیه نسبت به ذخیره‌های کانی خاور مدیترانه را توضیح می‌دهد:

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امارات, اندونزی, ایران, پاکستان, ترکیه, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, سومالی, عربستان سعودی, مالزی, مقاله, هندوستان

نیروهای ویژه ارتش ترکیه عازم ادلب شدند

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که نیروهای ویژه ارتش ترکیه برای حفاظت از پستهای دیدبانی این کشور در منطقه کاهش در ادلب که اخیرا مورد حمله نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته است، عازم سوریه شده اند.

ادامه

ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

استفاده اسرائیل از پوشش هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۰ با ۱۷۲ مسافر از مبدا تهران به مقصد دمشق به عنوان سپری

مسکو با انتقاد از عملکرد اسرائیل برای به خطر انداختن جان غیرنظامیان تاکید کرد خلبانان اسرائیلی عادت کرده‌اند از هواپیماهای غیرنظامی به عنوان سپر استفاده کنند.

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه