پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

خبر بازداشت رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان تأیید شد

با وجود درگیری شدید میان هواداران رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان و نیروهای پلیس، الماس‌بیگ آتامبایف در نهایت بازداشت شد.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت کشور قرقیزستان خبر بازداشت الماس‌بیگ آتامبایف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را تأیید کرد.

 

در پی یورش نیروهای انتظامی به سکونتگاه آتامبایف، در حومه پایتخت قرقیزستان که شامگاه چهارشنبه رخ داد، موجی از ناآرامی به راه افتاد که به درگیری خونین میان حامیان رئیس‌جمهوری پیشین و نیروهای انتظامی انجامید.

 

بنابر گزارش‌ها، نیروهای انتظامی و امنیتی با تجهیزات ویژه به روستای «کوی تاش» در حومه بیشکک حمله کرده و برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

 

در ساعت‌های نخست حمله پلیس و آغاز درگیری‌ها از سرنوشت رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان خبر موثقی منتشر نشده بود و در مورد ورود نیروهای امنیتی به سکونتگاه او خبرهای ضد و نقیضی منتشر می‌شد. منابع خبری سرانجام به نقل از مقام‌های دولتی گزارش دادند که آتامبایف دستگیر شده است. برخی نیز گفته‌اند که او خود را تسلیم کرده است.

 

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که نیروهای پلیس در حمله نخست خود موفق به ورود به سکونتگاه آتامبایف نشدند. این در حالی است که گفته می‌شود عملیات پلیس بسیار گسترده بوده و هنگام حمله نه تنها ارتباط تلفنی و اینترنتی در روستای کوی تاش بلکه برق منطقه نیز قطع شده بود.

 

بر پایه گزارش‌های رسمی در درگیری‌های اخیر دست‌کم ۵۰ تن مجروح شده‌اند. برخی منابع به نقل از وزارت بهداشت قرقیزستان این تعداد را تا ۸۰ تن اعلام کرده‌اند. یک مأمور پلیس کشته شده و حال یک مأمور دیگر وخیم گزارش شده است.

 

الماس‌بیگ آتامبایف از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ رئیس‌جمهوری قرقیزستان بود و پس از خاتمه این دوره شش ساله مطابق قانون اجازه نامزدی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشت.

 

رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان به فساد مالی، اختلاس در پروژه مدرن‌سازی مرکز انرژی بیشکک و زمین‌خواری متهم شده است. پس از لغو مصونیت او در پارلمان قرقیزستان که چندی پیش رخ داد، دادستانی رسیدگی به پرونده این اتهام‌ها را در دستور کار قرار داد.

ایسنا

امیدهای کشورهای آسیای میانه به طرح «یک کمربند یک جاده»

رهبران کشورهای آسیای میانه تمایل بسیاری برای گسترش روابط با چین دارند. آنها از چین به عنوان یک کشور جایگزین با روسیه یاد می‌کنند.طرح یک کمربند یک جاده از جمله طرح هایی است که کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان ، قزاقستان ،‌ازبکستان و ترکمنستان امیدهای زیادی به آن برای توسعه دارند.

ادامه

اسیای مرکزی, تاجیکستان, ترکمنستان, جهان, چین, قزاقستان, مقاله

سرویس امنیت فدرال روسیه: ۵ هزار تروریست افراط‌گرا در مرزهای شمالی افغانستان تجمع کرده‌اند

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه گفت که حدود پنج هزار تروریست در قالب یک گروه وابسته به تروریست‌های داعش در مناطقی در آسیای مرکزی تجمع کرده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تاجیکستان, تروریسم, جهان, خبر, روسیه

اتحادیه اروپا: افغانستان و آفریقا پایگاه‌های جدید داعش می‌شوند

هماهنگ‌کننده مقابله با تروریسم در اتحادیه اروپا گفت، پس از شکست خلافت فیزیکی تروریست‌های داعشی در عراق و سوریه، شبه‌نظامیانی که در این کشورها حضور داشتند اکنون به سمت افغانستان و شمال آفریقا حرکت می‌کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, سوریه, شمال افریقا, عراق, فرانسه