تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ دوم آذر ماه

لایحه اصلاح قانون کار و نقض  حقوق بنیادین کار

 

یازدهم آذرماه- اصلاح قانون کار مطابق لایحه دولت خلاف مقاوله نامه‌های ۸۷و ۹۸است. حقوق نیروی کار  در ایران رعایت نمی شود و امنیت کارگران و بازنشسته‌ها تضییع می شود. در این لایحه در خصوص مسایل صنفی کارگران تاکید شده است که دولت می تواند پیگیری کند که این نقض مقاوله نامه ۹۸است.

 

بودجه سال آینده  و دستمزد زحمتکشان

 

یازدهم آذر ماه – لایحه بودجه سال ۱۳۹۶درحالی  تا ۱۴آذر ماه به مجلس ارائه خواهد شد که، میزان” افزایش” حقوق برای کارکنان در سال آینده به عنوان یکی از مبناهای اصلی در تعیین بودجه جاری تا ۱۰  درصد نهایی شده است.این میزان “افزایش” حقوق برای کارکنان در سال آینده به معنای کاهش بازهم بیشتر سطح زندگی است.

 

هدف های  جمهوری اسلامی برای ارزان سازی نیروی کار

 

یازدهم آذر ماه – سالهاست فقیرتر کردن دستمزدبگیران در برنامه دولت‌ها جای گرفته است.این ارزان سازی نیروی کار دو هدف عمده را دنبال می‌کند: یکی سودرسانی به طبقات رانتخوار[کلان سرمایه داران و سرمایه تجاری انگلی] و دیگری جلب حمایت غرب و چاره کار هم فقط اتحاد دستمزدبگیران در راستای منافع صنفی و تشکل‌یابی مستقل و منسجم است.

 

دولت و اعمال فشار به صندوق‌های بازنشستگی

 

یازدهم آذر ماه – دولت با عدم پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشتگی این سازمان را به خطر انداخته است.دولت باید پیش از هر کاری بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند.دولت امسال باید، ۴۰هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک کند و در سال‌های آینده ۲۰درصد به این مبلغ اضافه کند تا صندوق‌های بازنشستگی قادر باشند مستمری بازنشستگان خود را پرداخت کنند.

 

کارگران قربانی سود جویی دولت و کارفرمایان

 

دهم آذر ماه- دستمزد بیش از ۵ماه اخیر کارگران شاغل در شرکتهای تجهیزات پزشکی و تولیدکننده دارو پرداخت نشده است.کارفرمایان پرداخت مزد را منوط  به تسویه حساب با دولت کرده اند.شرکت‌های تولیدکننده دارو بیش از ۲هزار میلیارد تومان و شرکت‌های تجهیزات پزشکی بیش از سه هزار میلیارد تومان مطالبات دارند که از سوی شرکت‌های بیمه و وزارت بهداشت این مطالبات معوق شده است.

 

کارگران صنعت ملی نفت خواستار امنیت شغلی هستند

 

دهم آذر ماه- گروهی از کارگران قرارداد موقت صنعت نفت کشور خواستار بهبود حقوق و مزایا و ایجاد امنیت شغلی گردیدند .آن ها  در دیدار با مدیران شرکت ملی نفت خواهان انعقاد  قرارداد رسمی و دایمی شدند.مشاور اجتماعی و منابع انسانی وزیر نفت اعلام کرده است؛ساماندهی نیروهای قراردادی شاغل در این وزارتخانه در دستور کار قرار دارد.

 

مطالبه کارکنان کتابخانه ها

 

دهم آذرماه‌ -مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان گفت:تنها ۲۰درصد مردم جامعه به کتاب وکتابخانه دسترسی دارند.یکی ازعلل عدم گرایش مردم به کتاب‌خوانی وخرید کتاب،معضلات معیشتی است.کتابداران و کارکنان کتابخانه‌ها نیز از شرایط معیشتی مناسب برخوردارنیستند.نوع قراردادها باعث گردیده٬  کارکنان کتابخانه‌ها ازمزایای مختلف شغلی بی‌بهره باشند و حتی مزد کمترازکارمندان رسمی دولتی دریافت کنند.

 

ماهیت شوراهای اسلامی کار

 

دهم آذرماه- شوراهای اسلامی کار تشکل کارگری مستقل نیستند، زیرا نمایندگان کارگری در کنار مدیریت تشکیل شورا داده اند که چنین ترکیبی در تشکل کارگری[ سندیکای -صنفی] قابل قبول نیست.

 

خواست‌های رانندگان  درون‌شهری و برون‌شهری

 

دهم آذر ماه – رانندگان بار و مسافر درون‌شهری و برون‌شهری٬ خواستار دریافت حق بیمه و مزایای آن شدند . بخش خصوصی بعنوان کارفرمای اغلب رانندگان٬ از پرداخت سهم بیمه امتناع می کند.همچنین رانندگان وسایل  نقلیه شامل اتوبوس و مینی بوس و کامیون‌های باربری خواهان بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.

 

مبارزه کارگران شهرداری سی سخت

 

دهم آذر ماه- حدود ۱۰۳ کارگر رسمی ، قراردادی  وپیمانی شهرداری سی سخت که دارای سوابق ۶ تا ۱۳ساله هستند دست کم هفت ماه مزد معوقه طلبکارند. علاوه بر دستمزد چندین ماه است که بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده و بدین ترتیب دفترچه‌های درمانی آنها هرچند وقت یک‌‌بار برای تمدید اعتبار با مشکل  روبرو می شود. کارگران به دلیل ماهیت قراردادی وپیمانی بودن کارشان همیشه نگران از دست دادن شغل خود هستند.

 

تجمع کارگران واحدهای پرورش طیور صنعتی  ملارد

 

نهم آذر ماه- جمعی از کارگران دو مجتمع مرغداری‌ که کانون اصلی تولید مرغ تخم‌گذار شهرستان ملارد به شمار می آیند٬ در اعتراض به نا امنی شغلی و اخراج از کار مقابل شهرداری ملارد تجمع کردند. کارفرمایان با دستاویز قرار دادن شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در واحدهای پرورش طیور صنعتی و مرغداری‌های شهرستان ملارد واقع در استان تهران اغلب کارگران شاغل این واحد‌ها را اخراج کرده اند.

 

سهم  بخش‌های مختلف ازاشتغال

 

نهم آذرماه‌-بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ۱۳۹۵، بخش خدمات با ۴۹,۱درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.درمراتب بعدی بخش‌های صنعت با  ۳۱,۵درصد و کشاورزی با ۱۹,۴درصد قرار دارند.

 

حق کار و کرامت انسانی برای معلولان و مددجویان

 

نهم آذر ماه -هم اکنون به شکل انگشت شمار در برخی از سازمان‌ها شاهد جذب نیروی معلول(نابینایان، ناشنوایان ومعلولیت گفتاری- لال و …) هستیم. بیکاری یکی از چالش‌‌های اصلی پیش روی معلولان و مددجویان است، بالای ۶۳درصد آنها بیکارند.آنها خواستار فعالیت‌های اجتماعی و اشتغال هستند و به دلیل تحرک جسمی محدودشان به نسبت خروجی عملکردشان نیز بیش از افراد سالم است، اما در کشور ما کمتر به این مساله توجه می‌شود.دستگاه‌های اجرایی به قوانین مربوط به معلولیت و حقوق معلولان برای دستیابی به کار توجهی ندارند.

 

کارگران و حقوق مسلم تعاونی مسکن کارگری

 

نهم آذر ماه‌-جمعی از اعضای تعاونی مسکن کارگران یکی از کارخانه‌های خودروسازی در تهران [ پارس خودرو ] که دراعتراض به تصرف غیر قانونی قسمتی از اراضی مربوط به این تشکل کارگری در شهرستان آبیک تجمع کرده بودند، بازداشت شدند. تعداد ۱۵نفر هم اکنون با سپردن تعهد آزاد شده‌اند.[ ۲نفر باقیمانده نیز سپس آزاد شدند].کارگران کماکان پیگیر اراضی  تعاونی مسکن هستند.

 

اعتراض به چپاول دارائی زحمتکشان

 

نهم آذر ماه- دولت، سازمان تامین اجتماعی را جیب بقل خود تصور می‌کند که می‌تواند کسری منابع خود را از این محل جبران کند… بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته سازمان تامین اجتماعی نیز، در تجمعات مسالمت‌آمیز ۲۵ و ۲۹ آبان مقابل مجلس شورای اسلامی، دست‌اندازی به اموال خود در سازمان تامین اجتماعی را محکوم کرده بودند.

 

اعترض کارگران ساختمانی به عدم امنیت شغلی‌

 

نهم آذر ماه- حوادث کار کارگران ساختمانی بیش از ۵۰ درصد است… بیشتر کارگران ساختمانی بیمه نیستند که همین ظلم بزرگی در حق آنهاست، در این شرایط با قطعیت می‌توان گفت که زندگی کارگر حادثه دیده  متلاشی شده است و هیچکس قادر نیست جوابگوی کارگر و خانواده وی باشد.

 

اعتراض زحمتکشان به طرح  تحول سلامت

 

نهم آذر ماه- انتظار نمی‌رفت پس از رد طرح ادغام در کمیسیون تلفیق مجلس، دوباره حواشی ادغام از سرگرفته شود، گویا عده‌ای که از مواهب طرح تحول سلامت برخوردار شده‌اند، دلشان نمی‌خواهد که بیمه شدگان تامین اجتماعی ذره‌ای آسوده خاطر باشند. اقتصاد ایران بر دوش کارگران است، نباید از کارگری که به خاطر دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی و نبود امنیت شغلی گذران روزگار می‌کند، انتظار داشت که امکانات درمانش را به رایگان در اختیار وزارت بهداشت بگذارد.

 

کارگران راه آهن ایران و مبارزه برای لغو قراردادهای موقت

 

نهم آذر ماه- دستمزد مهرماه کارگران فنی، موتوریست و برق رجا پرداخت شده اما بیش از دویست کارگر برق و موتوریست رجاء دستمزد آبان ماه خود را هنوز نگرفته‌اند. کارگران معترض می‌‌گویند: در هفته‌های گذشته مساله بازرسی  بر عملکرد شرکت‌های پیمانکاری را با نامه نگاری با وزارت کار دنبال کردیم ولی هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم  و از آنجا که قراردادهای کارگران پیمانکاری، موقت و چند ماهه است، از نتیجه پیگیریها نگرانیم چرا که می ترسیم عاقبت این نامه نگاری‌ها و تهدیدهای شرکت‌های پیمانکاری، به اخراج خود یا همکارانمان بیانجامد.

 

مطالبات فرهنگیان بازنشسته

 

نهم آذر ماه- جمعی از بازنشستگان فرهنگی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به مطالبات انباشته خود شدند. مهم‌ترین خواسته‌های بازنشستگان فرهنگی به شرح زیر بیان شده است: افزایش حقوق بازنشستگی ,اختصاص کلینیک‌های تخصصی، کاربردی و فعال به بازنشستگان و تشکیل پرونده سلامت برای آن‌ها و پرداخت فوری تمام مطالبات معوق بازنشستگان فرهنگی بویژه معوقات مربوط به پاداش پایان خدمت آن‌ها.

 

اعتصاب  کارگران راه‌آهن مشهد

 

هشتم آذر ماه- کارگران بخش‌های فنی و خدماتی راه آهن و ایستگاه مرکزی راه آهن مشهد در اعتراض به دستمزد‌های معوقه اعتصاب کردند.  طی۳ماه گذشته حقوق کارگران قسمت‌های مختلف راه آهن مشهد پرداخت نشده است.

 

تجمع کارگران مجتمع پولاد عجب شیر

 

هشتم آذر ماه- کارگران شرکت فولاد گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق با تجمع و حضور در فرمانداری عجب شیر٬ خواستار دریافت بیمه بیکاری و فعالیت مجدد کارخانه فولاد شدند.  بعلاوه کارگران مخالف تعطیلی این واحد  صنعتی هستند.

 

اعتراض ورزشکاران دوچرخه‌سوار

 

هشتم آذرماه- ‌گروهی ازدوچرخه‌سوارن به عدم برنامه ریزی فدراسیون اعتراض کردند.فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی بدون اطلاعات جدیدازقوانین دوپینگ٬ازهمه دوچرخه‌سوارن وتیم‌های ملی دوچرخه‌سواری تست دوپینگ می گیرد٬که این امر به امنیت حرفه‌ای ورزشکاران دوچرخه‌سوار لطمه وارد می کند.

 

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه «نیشکر هفت تپه»

 

هشتم آذر ماه-  حدود ۱۵۰ نفر از کارگران بازنشسته این واحد تولیدی که از اسفند ماه سال ۹۴ تا یکم شهریور ماه سال جاری به مرور بازنشسته شده‌‌اند و مجموع مطالبات سنواتی آنان به حدود ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند و به همین دلیل تعدادی از این کارگران بازنشسته صبح روزهشتم آذر ماه به همراه خانواده‌هایشان با تجمع مقابل درب ورودی این واحد تولیدی خواستار دریافت مطالبات خود شدند.

 

هجوم به سرمایه‌های کارگران و اعتراض زحمتکشان

 

هشتم آذر ماه- تامین اجتماعی تنها سازمان بزرگ با سرمایه کلانی است که بوسیله پس انداز‌های میلیون‌ها کارگر از سال ۱۳۲۶ تا به امروز توانسته در اقتصاد کشور تاثیر پویایی داشته باشد… در سال ۱۳۸۴ بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی حدود ۶ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که این رقم اکنون به مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است… دولتِ وامانده و مستاصل در سیاست‌های نادرست نولیبرالی، در حال غرق شدن است، از این رو، چنگ به سوی سرمایه‌های کارگران (سازمان تامین اجتماعی) انداخته است.

 

 اعتراض کارگران راه وشهرسازی سیستان و بلوچستان

 

هشتم آذر ماه- حدود چهارصد کارگر راه وشهرسازی سیستان و بلوچستان در شش ماه گذشته دستمزدی دریافت نکرده بودند و اکنون با واریز دو ماه از معوقات، ۴ ماه مطالبات مزدی آنها همچنان پرداخت نشده ‌باقی مانده است.

 

اعتراض کارآموزان  و رزیدنت‌های بیمارستان‌‌های تهران

 

هفتم آذر ماه – کارآموزان  و رزیدنت‌های بیمارستان‌‌های تهران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات کارانه و مزد چند ماه قبل خود بویژه در بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی  بهشتی تجمع کردند.

 

طرح تحول سلامت و افزایش هزینه درمان

 

هفتم آذر ماه- از زمان اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌های جراحی، بستری، هتلینگ به گونه‌ سرسام‌آوری افزایش یافت که در این شرایط هیچکس قادر به استفاده از امکانات درمانی وزارت بهداشت نیست.

 

 اعتراض کارگران بیمارستان «آزادی » تهران

 

هفتم آذر ماه- ۲۰۰ کارگر زحمتکش این بیمارستان که در تاریخ ۲۵ آبان ماه سال جاری طوماری را به مدیریت این بیمارستان ارسال کرده بودند،مجددا خواستار آن شدند تا مقررات مربوط به حداقل ساعات کاری روزانه، مزایای اضافه کاری، حق شیفت ، شرایط انجام کارهای سخت و زیان آور و طبقه بندی مشاغل را به صورت کامل اجرایی کند. مدیریت این مرکز بیمارستانی بعد از دریافت درخواست مکتوب مجموع کارگران از یکسو نسبت به اخراج نویسنده نامه اقدام کرده و از سوی دیگر افرادی که در جمع آوری‌ امضاها مشارکت داشته‌اند مورد بازخواست قرار داده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران خدماتی وفضای سبز شهر بجنورد

 

هفتم آذر ماه- روز شنبه ۶ آذر ماه نیز این کارگران در اعتراض به معوقات مزدی و عدم پاسخگویی مسئولان شهرداری مقابل شورای شهر بجنورد تجمع کردند. بیش از  ۵۰ کارگر خدماتی وفضای سبز این شهرداری بین  دست کم ۴ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.علاوه بر آن این کارگران که به دنبال تغییر وضعیت شغلی خود از شرکت پیمانکاری به قرار داد مستقیم با شهرداری بجنورد هستند بعد از گذشت ۹ ماه از سال  ۹۵ بخشی از عیدی سال ۹۴ خود را از کارفرما طلبکاراند.

 

خواست کارگران نانوا، افزایش دستمزد است

 

ششم آذر ماه- از سال ۹۳ دستمزد خبازان افزایش نیافته درحالیکه هزینه‌های زندگی بالا رفته و این برعهده دولت است که این کسری را جبران کند. توافق عرفی این است که افزایش دستمزد خبازان منوط به افزایش قیمت نان است. این توافق غیرقانونی، کم کم به صورت یک قانون متعارف درآمده و کارفرمایان و دولت بر علیه کارگران از آن استفاده می کنند.

 

ادامه مبارزه کارگران کارخانه پارس قو

 

ششم آذر ماه- صرف نظر از این که صبح روز ۶ آذرماه معادل یک ماه از مجموع ۳ ماه معوقات مزدی کارگران رسمی وقرار دادی پرداخت شده است اما نگرانی کارگران از وضعیت نامعلوم کارخانه  باعث شد تا آنها امروز نیز اعتراضات صنفی خود را که از اول آذر ماه آغاز شده است ، دنبال کنند. کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه وتامین امنیت شغلی هستند.

 

اعتراض کارگران به عدم پرداخت افزایش حق مسکن

 

ششم آذر ماه- افزایش حق مسکن کارگران ، اسفندماه سال ۹۴ در شورای عالی کار تصویب شده بود و تاکنون منتظر تصویب در هیات دولت معطل مانده بود، اعمال افزایش حق مسکن کارگران از ابتدای مهر ۹۵ لازم الاجراست و کارفرمایان مکلفند این افزایش را اعمال نمایند.

 

خواست کارگران کارخانه پلی‌اکریل اصفهان

 

ششم آذر ماه- دستمزد کارگران پلی اکریل از تیرماه پرداخت نشده ولی در عین حال مدیرعامل وعده داده که از این به بعد، پانزدهم هر ماه، یک ماه و نیم از معوقات مزدی کارگران پرداخت شود تا در عرض چند ماه، مطالبات قبلی تسویه شود. کارگران خواستار اهتمام جدی‌تر مسئولان هستند تا همه خطوط تولید پلی اکریل راه بیافتد و این قطب نساجی کشور به روزهای اوج خودش بازگردد.

 

اعتراض به حق ماماها

 

ششم آذر ماه- عدم اجرای مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مربوط به استخدام ۴۰۰۰ ماما و قطع بدون دلیل پرداخت ۱۵ درصدی تعرفه زایمان به ماماهای شاغل در بلوک‌های زایمانی، بی‌توجهی وزارت بهداشت جهت تعیین تکلیف تعرفه مامایی، پرداخت حق‌الزحمه ماماها به پزشکان زنان، عدم توجه به این صنف در طرح تحول سلامت و واگذاری بعضی از امور مامایی به به ‌ورزان دیگر ازجمله دلایل اعتراضات این زحمتکشان است.

 

اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار

 

ششم آذر ماه- لایحه اصلاح قانون کار برمبنای ایدئولوژی نئولیبرالیستی نوشته شده و به همین دلیل محکوم به شکست است. این ایدئولوژی شکست خورده البته از نوع ضعیفترش در سال ۸۴ در ایران نمود یافت. ایدئولوژی به ظاهر عدالتخواهانه اما نوع نگاه به نیروی کار نگاه سنتی است. این نگاه در صدد است که تشکل را از کارگران بگیرد. این ایدئولوژی نوعی ائتلاف نامیمون برای نئولیبرال‌ها است که تبلور آن را در دولت یازدهم می بینیم.

 

اعتراض معلمان خراسان

 

ششم آذر ماه- دخالت نماینده استانداری در ورود غیر موجه افراد مختلف و عدم دریافت کارت شناسائی و حکم کارگزینی و توزیع فله‌ای تعرفه‌های رأی توسط نماینده استانداری و عدم دریافت امضا از دریافت کنندگان تعرفه‌ها ؛ کل این انتخابات را با شبهه و شائبه  و اعتراض معلمان مواجه کرد. هر چند که آراء معلمان و انتخابات ۵ آذر توسط  هیأت رئیسه ابطال شد؛ اما معلمان خراسان  به عدم پاسخگوئی استانداری و دخالت آشکار در امور انتخابات کانون صنفی معترضند.

 

تجمع کارگران عملیات زیرسازی و آسفالت شهرداری ارومیه

 

پنجم آذر ماه- جمعی از کارگران که به صورت پیمانی در طرح عملیات زیرسازی و آسفالت نوار حفاری پیاده رو بلوار آزادی منطقه دو شهرداری ارومیه مشغول به کار بودند٬ پس از پایان این طرح دستمزد‌شان را بطور کامل دریافت نکردند.کارگران با تجمع در بلوار آزادی ارومیه خواهان پرداخت مزد معوقه خود شدند.

 

به نام کارگران ساختمانی به جیب دلال‌های حکومتی

 

پنجم آذر ماه -حضور برخی از افراد سودجو و…حدود ١٠٠ نفر از افرادی که بالای یک‌میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند،یا دارای چند ملک هستند و به نام برخی از آنها چندین ماشین مدل‌بالا سند زده شده بود٬ به‌عنوان کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. تا بلکه بتوانند در دوران بازنشستگی خود از دو محل، حق بیمه دریافت کنند.

 

اعتراض به لوایح ضد کارگری حکومت

 

پنجم آذر ماه- مخالفت با سه تصمیم حاکمیتی ضد کارگری شامل طرح ادغام بیمه‌ها، لایحه اصلاح قانون کار و لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی…این سه مطالبه کلیدی، شالوده اعتراضات کارگران در هفته‌های اخیر است .

 

اعتراض کارگران کارخانه قفل کار در شهرک صنعتی البرز قزوین

 

پنجم آذر ماه- حدود ۲۴ کارگر در این واحد تولیدی با سوابق بالای ۱۵ سال مشغول کارند که میانگین حجم معوقات مزدی آنها تا ۱۶ ماه می‌رسد و تعدادی از کارگران بازنشسته قفل کار  نیز که از چند سال قبل به مرور بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان اشتغال خود را از کارفرما دریافت کنند. تقریبا از مرداد ماه سال ۹۳ بیمه کارگران قفل کار  به تامین اجتماعی واریز نشده به همین دلیل دفتر چه‌های بیمه‌ای کارگران فاقد اعتبار است.

 

اعتراضات و مطالبات معلمان همدان

 

پنجم آذر ماه- معلمان همدان ضمن انتقاد از عملکرد چندساله صندوق ذخیره فرهنگیان خواستار آن شدند که معلمان در مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان نقش فعال داشته باشند. مفهوم این مشارکت فعال این است که بایستی اعضای هیات مدیره و هیات امنای صندوق در مجامع عمومی و توسط خود معلمان انتخاب شوند. وزیر پیشین آموزش و پرورش بدون این که در مورد تخلفات مالی صندوق توضیحات قانع کننده‌ای بدهد، برکنار شد و ابهامات معلمان همچنان پابرجا ماند.

 

احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

اتحاد کارگر

 

راهپیمایی کارگران آمریکایی برای افزایش دستمزد و تقویت کار سندیکایی

راهپیمایی کارگران رستوران‌ها زنجیره‌ای و فرودگاه‌های آمریکا در اعتراض به سطح دستمزدها، امروز نیز در نقاط مختلف این کشور ادامه دارد. به گزارش ایلنا؛ راهپیمایی کارگران آمریکایی رستوران‌ها زنجیره‌ای و فرودگاه‌های این کشور که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود امروز نیز ادامه دارد. آنطور که رسانه‌ها در رزوهای گذشته گزارش داده‌‌اند، کارگران نسبت به ... راهپیمایی کارگران آمریکایی برای افزایش دستمزد و تقویت کار سندیکایی

ادامه

امریکا, جهان, خبر, کارگری

بازداشت هفده عضو یک تعاونی مسکن کارگری/ به غیر از دو نفر مابقی آزاد شدند

جمعی از اعضای تعاونی مسکن کارگران یک واحد صنعتی که امروز (سه‌شنبه ۹ آذرماه) در اعتراض به تصرف غیر قانونی قسمتی از اراضی مربوط به این تشکل کارگری در شهرستان آبیک تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.   به گزارش ایلنا، این کارگران که تعداد آنها ۱۷ نفر عنوان شده است از اعضای تعاونی مسکن کارگران ... بازداشت هفده عضو یک تعاونی مسکن کارگری/ به غیر از دو نفر مابقی آزاد شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فساد, کارگری

یک فعال کارگری مناطق آزاد: چنگ به سوی سرمایه‌های کارگران انداخته‌اند

یک فعال کارگری مناطق آزاد معتقد است: دست اندازی به منابع مالی کارگران بخشی از سیاست های تعدیل ساختاری است که با هدف جبران کاستی‌های درآمدی دولت انجام می شود.   ناصر آقاجری، فعال کارگری مناطق آزاد، در گفتگو با ایلنا در ارتباط با طرح ادغام صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت گفت: ... یک فعال کارگری مناطق آزاد: چنگ به سوی سرمایه‌های کارگران انداخته‌اند

ادامه

ایران, خبر, کارگری

ابراز همراهی کارگران جهان با اعتصاب سراسری کارگران کره جنوبی در ۳۰ نوامبر

هزاران کارگر کره جنوبی، سی ام نوامبر دست به یک اعتصاب سراسری خواهند زد. به گزارش ایلنا، هزاران کارگر کره جنوبی روز ۳۰ نوامبر دست به یک اعتصاب سراسری خواهند زد. این اعتصاب که توسط اتحادیه‌های کارگری این کشور از هفته‌ها قبل برنامه ریزی شده است، در اعتراض به عدم رعایت حقوق صنفی فعالان کارگری ... ابراز همراهی کارگران جهان با اعتصاب سراسری کارگران کره جنوبی در ۳۰ نوامبر

ادامه

جهان, خبر, شرق آسیا, کارگری, کره جنوبی