تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته اول مرداد ماه

دورنوین اجرای برنامه تعدیل ساختاری؛ یورش به منافع طبقه کارگر

 

پنجم مرداد ماه – علی ربیعی در جریان همایش علمی تخصصی مدیران ارشد بهزیستی گفت: قصد داریم با پرداخت سهم مزد، با کارفرما شریک شویم. هنوز این موضوع به مرحله اجرا نرسیده است اما با تامین منابع و تحقق این مهم امیدواریم بتوانیم در راستای ارزان کردن نیروی کار گام های اساسی برداریم. در بحث بهبود فضای کسب و کار البته ما در مورد مقررات زدایی مشغول بکار هستیم.

 

 

کاهش سطح دستمزد کارگران

 

پنجم مرداد ماه – کارگران شاغل در کارگاه‌های صنعتی زیر خط فقر و با دستمزد پایین مشغول به کار هستند و به لحاظ میزان درآمد، تفاوت قابل توجهی با بیکاران ندارند.مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعاتی در خصوص پایین بودن سطح دستمزد شاغلان انجام داده که بر اساس آن، در سال ۹۲، کارگران در ۵۲۲ بنگاه صنعتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در ماه دستمزد دریافت می‌کردند. در حال حاضر آماری از سال‌های ۹۳ تا ۹۵ در دسترس نیست اما محتمل است که در این سال‌ها نیز بخشی از شاغلان از جمله شاغلان جدید در دسته شاغلان با دریافتی پایین و فقیر قرار بگیرند.کاهش سطح عمومی دستمزد برای شاغلان نشانه فقر خانوارهای کارگری است

 

 

آزادسازی اقتصادی؛ سقوط سطح رفاه و معیشت زحمتکشان

 

پنجم مرداد ماه – از سال ۱۳۹۰ تا اسفند ۱۳۹۵ تولید به قیمت بازار ۸ درصد و مصرف نیز ۸ درصد افزایش‌یافته اما در مقابل سرمایه‌گذاری ۹,۳۲ درصد کاهش داشته است.درعین‌حال متوسط قیمت‌ها در این پنج سال ۲,۱۲۳ درصد افزایش‌یافته است.این شاخص‌ها گویای سقوط سطح رفاه خانوارها[و فقر خانوار های کارگری] در پنج سال گذشته است.وضعیت رفاهی مردم در پنج سال اخیر نه‌تنها بهبود نیافته بلکه تضعیف نیز شده است.سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۵، به رقم هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده که ۱۰۰ هزار تومان کمتر از سال ۱۳۹۰ است.

 

 

بیکاری کارگران کارخانه روغن نباتی جهان

 

پنجم مرداد ماه- کارخانه روغن نباتی جهان که در استان زنجان فعالیت دارد، از ۱۸ تیر ماه سال جاری موقتا فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده و تمامی ۱۲۵ کارگر آن هم‌اکنون بلاتکلیف هستند. تا پیش از این ۲۲۵ کارگر در این واحد صنعتی مشغول کار بودند در پایان سال گذشته حدود ۱۰۰نفر از آن‌ها تعدیل[اخراج] شدند.

 

 

اخذ تعهد اجباری از کارگران غیر قانونی و مغایر حقوق سندیکایی است

 

پنجم مرداد ماه -۵نفر از ۱۵ کارگری که در رابطه با اعتراضات صنفی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بازداشت شده بودند با سپردن تعهد آزاد شدند.کارگران بازداشت شده عصر روز گذشته با اخذ تعهد آزاد شده‌اند.

 

 

مسکن٬ معضل حل نشده خانوارهای کارگری

 

چهارم مرداد ماه-براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩۵ در بخش مسکن که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، از مجموع ٢٢میلیون‌و ٨٣٠‌هزارو سه واحد مسکونی معمولی در کشور، چهارمیلیون‌و ٩۵٠‌هزارو ٧١١ (٢١.٧ درصد) واحد مسکونی بین ۵١ تا ٧۵ مترمربع مساحت دارند که یک‌پنجم واحدهای مسکونی در کشور است و واحدهای مسکونی با مساحت ۵٠٠ مترمربع و بیشتر با تعداد ٣٢هزارو ٨٩۶ واحد (٠.١ درصد) کمترین سهم را دارند. سطح زیربنای واحدهای مسکونی و تعداد اتاق‌های در اختیار خانوار رو به کاهش گذاشته و در کنار آن با افزایش اجاره‌نشینی روبه‌رو هستیم.افزایش بدمسکنی در دهک‌های پایین[ بی مسکنی خانوارهای کارگری ] به‌خوبی دیده می‌شود.

 

 

تهدید کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه با بازداشت کارگران

 

چهارم مرداد ماه – شب گذشته ۱۵ کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه در محل سکونتشان بازداشت شدند. شماری از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه .. می‌گویند: نیمه شب گذشته (سه‌شنبه ۳ مرداد ماه) حدود۱۵ نفر از همکاران آنها توسط عوامل انتظامی بارداشت شده‌اند. برخی نهادها دستور این بازداشت را صادر کرده‌اند.

 

 

مبارزه فرهنگیان علیه آزاد سازی اقتصادی

 

چهارم مرداد ماه- سیاستی در آموزش‌و‌پرورش به دنبال کاستن چشمگیر نیروهای رسمی و کوچک‌سازی هر چه بیشتر آموزش‌و‌پرورش دولتی رایگان است. ایده‌آل و هدف فرادستان آموزش‌و‌پرورش کشور، هر چه بیشتر پولی کردن آموزش است. فرهنگیان با برنامه مشترک دولت و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص کوچک‌سازی آموزش‌و‌پرورش و کاهش امنیت شغلی معلم مخالف هستند.

 

 

گزارش خرده‌فروشی آخرین هفته ماه اول تابستان؛ خانوارهای کارگری قدرت خرید ندارند!

 

چهارم مرداد ماه-تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از خرده‌فروشی آخرین هفته ماه اول تابستان نشان می‌دهد؛۶ گروه از گروه‌های ۱۱گانه مواد خوراکی در تیر ماه تورم ماهانه مثبت[افزایش قیمت] را ثبت کرده‌اند.در هفته منتهی به ۳۰ تیرماه در سطح شهر تهران لبنیات٬ ماست و پنیر پاستوریزه٬ تخم‌مرغ ٬ گوشت مرغ٬چای٬ روغن نباتی٬ گوشت قرمز٬ پیاز و سیب زمینی افزایش قیمت داشته‌اند.لبنیات جزو گروه‌هایی محسوب می‌شود که در تیر ماه با رشد قیمت نسبت به خرداد ماه مواجه شده است. نکته مهم‌تر این است که تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه در هفته پایانی تیرماه به بالاترین حد خود در سال‌جاری رسیده است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

 

اقتصاد مقاومتی ولی فقیه و ایمنی و بهداشت محیط کار

 

چهارم مرداد ماه- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان درباره حادثه رخ داده در کارخانه سیمان رامهرمز استان خوزستان علت آن را فوران کوره‌های مذاب عنوان کرد.دراین حادثه هشت کارگردچار سوختگی شدید شدند که در بیمارستان رامهرمز قابل درمان نبود و به اهواز انتقال یافتند.همچنین یک نفر نیز به علت سقوط از ارتفاع دچار ضربه مغزی شد.

 

 

ادامه مبارزه کارگران مجتمع نیشکر هفته تپه

 

چهارم مرداد ماه – اعتراض صنفی کارگران مجتمع نیشکر هفته تپه که از روز۲۷ تیر ماه آغاز شده بود، در روز سوم و چهارم مرداد ماه نیز با حمایت شماری از اعضای خانواده‌های کارگران ادامه یافت. دستمزد بهمن واسفند سال ۹۴ و دوماه مزد معوقه سال جاری وپاداش وبهربرداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ کارگران هنوز پرداخت نشده است. کارگران معترض همچنین خواستار آزادی ۱۵ نفر از همکاران بازداشت شده خود هستند.

 

 

خواسته کارگران معدن فاریاب

 

چهارم مرداد ماه – کارفرما در برابر اعتراض کارگران اعلام کرد قسمتی از مطالبات کارگران پرداخت خواهد شد. کارگران معدن فاریاب معوقات مزدی پرداخت نشده دارند و خواهان پرداخت مطالبات مزدی به صورت کامل هستند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه فولاد خوزستان

 

چهارم مرداد ماه – کارفرمای این کارخانه در راستای کاهش هزینه‌های خود از ابتدای مرداد ماه نزدیک به ۱۵ کارگر را با ۶–۲۴ سال سابقه کاری به دلیل اتمام قراردادهای کار خود تعدیل[ اخراج ]کرده ست. اخراج های اخیر باعث شده تا کارگران شاغل به حق نگران امنیت شغلی خود باشند.

 

 

اعتصاب کارگران نیشکر هفته تپه

 

سوم مرداد ماه-در مجتمع نیشکر هفت‌تپه تا نزدیک به ۳ هزار نفر به عنوان کارگر صنعتی،کشاورزی و خدماتی مشغول کارند… کارگران در اعتراض به تاخیر در پرداخت شدن مطالبات مزدی خود ، تجمع اعتراضی برپا کرده‌ وجاده بندر امام – اندیمشک-اهواز را مسدود ساختند.

 

 

قوه قضاییه در تقابل با کارگران

 

سوم مرداد ماه- دادستان شهرستان شوش اعلام داشت: تجمع تعدادی از کارگران نیشکرهفت تپه در جاده سراسری شوش – اهواز و مسدود کردن این جاده غیر قانونی بوده و با متخلفان برخورد می شود. این تجمع غیرقانونی بوده و از طریق نیروی انتظامی موضوع به صورت جدی پیگیری خواهد شد. افرادی که دست به تجمع خودسرانه زده شناسایی و مجازات می شوند.

 

 

تجمع کارگران کارخانه چوفا

 

سوم مرداد ماه- جمعی از کارگران کارخانه چوب و فلز اردکان(چوفا) دراعتراض به عدم دریافت بیش از ۵ ماه دستمزد و پاداش و عیدی معوقه خود ، در مقابل ساختمان فرمانداری اردکان تجمع کردند.

 

 

حقوق کارگران قربانی منافع بازاریان؛ حذف سهم حق بیمه کارفرما در کارگاه‌های کمتر از ۵ نفر کارگر

 

سوم مرداد ماه -علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران از حذف سهم حق بیمه کارفرما در بنگاه‌های با تعداد کارگر کمتر از ۵ نفر خبر داد. هم اکنون سهم بنگاه‌های کوچک متوسط و خرد از اشتغال ۸۵ درصد است که ۸۰ درصد از این بنگاه‌ها زیرمجموعه اصناف هستند.

 

 

بیمه مطالبه ماهیگیران کشور است

 

سوم مرداد ماه-بیمه مسئولیت حوادث از مشکلات صیادان است. اگر صیادی خارج از شناور صیادی دچار مصدومیت می‌شد بیمه، هزینه‌های آن را تقبل نمی‌کرد.صیادان در جریان کامل مسائل بیمه‌ای نیستند، پس از رخ‌دادن حادثه برای دریافت هزینه‌های خود دچار مشکل می‌شوند.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری اهواز

 

سوم مرداد ماه – بیش از ۵ هزار کارگر پیمانی فضای سبز شهرداری اهواز، ‏خواهان تبدیل وضعیت قرارداشان از پیمانی به مستقیم هستند و تا این لحظه از جانب استانداری و مدیریت شهرداری اهواز پاسخ مشخصی به این خواسته‌ها داده نشده است. به همین دلیل کارگران معترض روز۳ مرداد ماه نیز همانند روزهای گذشته مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده و خواستار مطالبات بر حقشان شدند.

 

 

کارکنان صندوق بیمه کشاورزی امنیت شغلی ندارند

 

سوم مرداد ماه –۵۸۰۰ کارگزارصندوق بیمه کشاورزی بار‌ها نسبت به عدم امنیت شغلی خود و نداشتن حقوق قانونی مانند بیمه، اعتراضات مختلفی سامان داده‌اند. این کارگزاران سالهاست که نسبت به شرایط شغلی خود اعتراض دارند و خواستار عقد قرارداد دائم با وزارت جهاد کشاورزی هستند.

 

 

خواست مربیان پیش دبستانی شهرستان نهاوند

 

سوم مرداد ماه – مربیان پیش دبستانی منطقه خَزَل واقع در شهرستان نهاوند استان همدان که بین یک تا ۷ سال در مراکز پیش دبستانی منطقه خزل به صورت شرکتی کار می‌کنند، خواستار استخدام دائمی در آموزش و پروش استان همدان هستند. مربیان پیش دبستانی این منطقه با کسر حق بیمه ۱۰۰ هزار تومانی، در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در ماه دریافتی دارند.

 

 

اعتراض کارگران حفاری شمال

 

سوم مرداد ماه – کارگران حفاری شمال به علت تصمیمات مجمع عمومی شرکت و تلاش برای فروش املاک، نگران تعدیل[ اخراج] هستند. این مزایده و فروش ساختمان، اتفاق خوشایندی نیست و می‌تواند سرآغاز بیکاری کارگران حفاری در هفته‌ها و ماههای آینده باشد.

 

 

در حمایت از کارگران مهاجر افغانستانی-۱

 

دوم مرداد ماه -طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی رییس سازمان آب و فاضلاب تهران چیزی نزدیک به ۵٠ درصد از شهر تهران دارای شبکه فاضلاب زیرزمینی شده‌ است.هیچ کارگری حاضر نمی‌شود میان چاه کار کند. اینها که نصف تهران را کنده‌اند تا لوله فاضلاب بگذارند همه افغان‌اند.

 

 

در حمایت از کارگران مهاجر افغانستانی-۲

 

دوم مرداد ماه -شکور[کارگران مهاجر افغانستانی ] ۲۴ سالش است٬درباره بیمه و قرارداد می‌گوید: سرکارگری که اینجا با ما کار می‌کند پیمانکار شهرداری است. ما چیزی به نام بیمه و قرارداد نداریم. اینها برای ما مثل شوخی است. چون حتی نمی‌توانیم بگوییم ما کی هستیم. چه برسد که بخواهیم مزدمان را بخواهیم.

 

 

در حمایت از کارگران مهاجر افغانستانی-۳

 

دوم مرداد ماه -آتش‌نشان باسابقه آتش‌نشانی تهران درباره عملیات امداد و نجات در چاه‌های تهران می‌گوید: معمولا مسوولانی که این کارگران را به خدمت می‌گیرند هیچ تعهدی در مقابل‌شان ندارند. حتی به آنها نمی‌گویند باید چطور از خودشان محافظت کنند. فقط یک بیل دست‌شان می‌دهند و می‌گویند این چاه را از صبح تا شب باید بکنی. آن‌وقت طرف نمی‌داند وقتی گیر افتاد باید چه کار کند تا خودش را نجات بدهد.

 

 

در حمایت از کارگران مهاجر افغانستانی-۴

 

دوم مرداد ماه -[کارگران مهاجر افغانستانی می گویند از ایمنی و بهداشت کار خبری نیست] بارها پیش آمده بالابر خراب شده و ما ساعت‌ها اینجا زیر زمین مانده‌ایم.‌ هوا نبوده و تا مرز خفگی رفته‌ایم. به ما می‌گویند ماسک بزنید. ما پول خورد و خوراک‌مان را به زور می‌دهیم، آن‌وقت هر روز بریم ۵ هزار تومان ماسک بخریم که نیم ساعته اینجا زیر خاک خراب می‌شود و از کار می‌افتد؟ هر ماه تقریبا چند کارگر توی چاه‌های مولوی و شوش می‌میرند. خدا نکند یک باران بیاید آن‌وقت جان‌مان را باید توی دست بگیریم و برای برداشتن هر تکه از خاک نفس‌مان بند می‌آید.

 

 

در حمایت از کارگران مهاجر افغانستانی-۵

 

دوم مرداد ماه -اقامت افغان‌ها در بیابان‌های اطراف یافت‌آباد…است.سرکارگر این جا را به ما اجاره داده. برای هر شب خواب باید ۳۰ هزار تومان بدهیم. تازه با این کار سخت غذای درست وحسابی هم نمی‌توانیم بخوریم… نخستین باری که رفتم توی چاه ١۴ سالم بود. چاه ٢٠ متری توی خیابان مولوی. وسط راه بودم که فریاد زدم من را بیرون بیاورند. اما صدایم را نمی‌شنیدند. وقتی ته چاه رسیدم نشستم و گریه کردم. با خودم گفتم من کجا آمده‌ام. انگار برایم قبری کنده بودند و من را داخل آن گذاشته بودند.

 

 

بخشنامه اداره کل روابط کار وجبران خدمت وزارت کار؛ نا کارآمد و نا کافی

 

دوم مرداد ماه – داره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار با صدور بخشنامه‌ای ضمن الزامی کردن قید محل کار در قرارداد کار شرایط جابجایی کارگر توسط کارفرما را تعیین کرد.اما در بخشنامه ذکر شده:امکان تغییر محل انجام کار را می توان در قالب شرط ضمن عقد در قرارداد کار پیش‌بینی نمود…نقل و انتقال کارگر بین واحد های داخل یک شهر یا واحدهای شهرهای نزدیک به هم بلامانع است.

 

 

اعتصاب کارگران گروه صنعتی پولاد ایران

 

دوم مرداد ماه- کارگران گروه صنعتی ملی فولاد ایران در اعتراض به پرداخت نشدن ۲ ماه حقوق در محوطه کارگاه های این واحد بزرگ تولیدی تجمع کردند.در چند ماه گذشته حقوق کارگران با تاخیر پرداخت شده است.

 

 

خواسته کارگران کارخانه متالوژی پودر

 

دوم مرداد ماه – بیش از پنج ماه است که کارگران کارخانه متالوژی پودر مزد و دیگر مزایای شغلی خود را دریافت نکرده اند.استاندار قزوین هفته قبل اعلام داشت که هیچ مشکل کارگری در قزوین نداریم. کارگران شرکت متالوژی پودر ایران واقع در شهر صنعتی البرز در وضعیت نامطلوب معیشتی قراردارند.

 

 

تجمع کارگران شرکت ارژن اهواز

 

دوم مرداد ماه – کارگران شرکت لبنیاتی ارژن اهواز در اعتراض به اقدام کارفرما مبنی بر تعطیلی “موقت” خط تولید این واحد تولید لبنیات در مقابل درب شرکت تجمع کرده و خواستار دریافت مزد معوقه و ادامه تولیدات این کارخانه شدند. کارفرما [و مدیریت شرکت ارژن از وابستگان سپاه پاسداران هستند] از حدود ۷۰ کارگر این شرکت هنگام استخدام با تهدید و به زور چک و سفته به مبلغ ۳۰ میلیون تومان گرفته است.

 

 

نزاع تشکل های زرد حکومتی ادامه دارد؛ هیچیک از تشکل های زرد نماینده کارگران ایران نیستند!

 

دوم مرداد ماه – رئیس مجمع نمایندگان کارگران[تشکل زرد نزدیک به سپاه واصول گرایان] در واکنش به اظهارات معاون وزیر کار گفت:” آیین نامه اجرایی انتخاب نمایندگان کارگران در مجامع به موجب نامه ریاست مجلس به رئیس جمهور وقت مغایر قانون اعلام شد.”معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش تلویحا گفته بود؛ جایگاه قانونی مجمع عالی، فروتر از دو تشکل رسمی دیگر است.

 

 

تجمع کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان

 

دوم مرداد ماه – روز دوم مرداد ماه کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی و بلاتکلیفی استخدامی، مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. خواست اصلی معترضان، انعقاد قرارداد دائم با مخابرات و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است.

 

 

اعتراض کارگران کشتارگاه بجنورد

 

دوم مرداد ماه – کارگران کشتارگاه بجنورد ماه‌ها معوقات مزدی پرداخت نشده دارند و حق بیمه‌های ماه‌های گذشته آنان نیز علی رغم کسر از حقوق به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است. به همین دلیل کارگران مجبورند تا هزینه‌ درمان را به خاطر تمدید نشدن دفترچه های بیمه از جیب خود پرداخت کنند.

 

 

اعتراض کارگران پیمانکاری و قراردادی صنعت ملی نفت ایران

 

دوم مرداد ماه – کارگران پیمانکاری و قراردادی صنعت ملی نفت ایران که طرف قرارداد با شرکت‌های خصوصی هستند، از حق بدی آب و هوا محرومند و چنین مزایایی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در هفته‌های جاری، طبق بخشنامه استانداری خوزستان به علت گرمای شدید، ساعت کار پرسنل اداری و ستادی تا ساعت ۱۳ تعیین شده؛ اما عملیاتی‌ها و کارگران پیمانکاریِ صنعت نفت و حفاری از این مزیت نیز محرومند.

 

 

اعتراض کارگران شرکت مه‌ریل

 

دوم مرداد ماه – کارگران شرکت مه‌ریل که یک شرکت پیمانکاری راه آهن ایران است می‌گویند: حدود دو ماه مطالبات معوقه داریم… چطور وقت کارکردن، قانون کار حاکم است و بایستی هشت ساعت در روز کار کنیم؛ اما زمانی که به پرداخت دستمزدها می‌رسد، خبری از قانون و حق و حقوق کارگر نیست.

 

 

بی توجهی کارفرمایان به ایمنی سازی معادن

 

دوم مرداد ماه – با مرگ یکی از ماموران ایمنی معدن راور کرمان در روز چهارشنبه۲۸ تیرماه، کارگران از امنیت جانی خود احساس خطر بیشری می کنند،اما این نگرانی محدود به معدن راور نمی‌شود و کم و بیش در سایر معادن ذغال سنگ کشور نیز وجود دارد. امنیت و منافع کارگران قربانی افزایش شرکت های خصوصی شده است.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری سردشت

 

دوم مرداد ماه – با وجود تمام شدن ماه تیر و آغاز مردادماه، خبری از وعده پرداختِ سه ماه از معوقات چهارماهه‌ی کارگران شهرداری سردشت که قرار بود تا آخر تیرماه پرداخت شود، نیست. کارگران شهرداری سردشت نسبت به وعده‌های تحقق نیافته از طرف مقامات شهرداری به شدت معترضند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه اسوه ایران

 

دوم مرداد ماه – کارگران این کارخانه ۶ ماه دستمزد از کارفرمای خود طلبکارند. جدا از معوقات مزدی، بیمه تامین اجتماعی کارگران کارخانه اسوه ایران در چهار ماه گذشته پرداخت نشده ودفتر چه‌های در مانی کارگران از یک ماه قبل فاقد اعتبار است. همچنین برای کارگرانی که مشمول بازنشستگی می‌شوند امکان دریافت سنوات پایان کار فراهم نگردیده است.

 

 

تعطیلی کارخانه سیمان کیاسر

 

دوم مرداد ماه – کارخانه سیمان کیاسر در استان مازندران به علت نبودِ مواد اولیه، تولید را متوقف کرده‌است وبه حدود ۲۰۰ کارگر این کارخانه گفته شده است تا اطلاع ثانوی کوره خاموش است و بهتر است سر کار حاضر نشوند.

 

 

اعتراض کارگران متروی تهران

 

دوم مرداد ماه – شرکت بهره‌برداری برداری مترو حق بیمه کارکنان را از فیش‌ حقوقی آن‌ها کسر می‌کند اما به حساب شرکتهای بیمه گذار واریز نمی‌کند. همچنین حق بیمه‌ای کارکنان در سنوات گذشته تاکنون پرداخت نشده است… تغییر عناوین شغلی تعدادی از کارکنان به بهانه تغییر نمودار سازمانی موجب شده است سوابق برخی افراد که پیش از این در کار سخت و زیان‌آور بوده‌اند با مشکل مواجه شود.

 

 

اعتصاب کارگران راه‌آهن اندیمشک

 

اول مرداد ماه-حدود ۱۰۰ نفر از کارکنان پیمانکاری شرکت تراورس ، خط و ابنیه راه‌آهن اندیمشک در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود در مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار پرداخت حقوق خود شدند.شرکت تراورس، خط و ابنیه راه‌آهن اندیمشک از شرکت‌های اقماری راه‌آهن است که در زمینه امور نگهداری و ابنیه فنی خطوط راه‌آهن فعالیت می‌کند.

 

 

قراردادهای موقت لغو باید گردد

 

اول مرداد ماه -مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار؛آنچه مسلم است وضعیت قراردادهای موقت به نقطه بحرانی و انفجار رسیده.تقریبا به جز افرادی که در سالهای پایانی خدمت خود قراردارند، قرارداد سایر نیروی کار کشور موقت است.در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از قراردادهای کتبی کار، موقت هستند. در نیمه نخست مرداد همایش ملی ساماندهی قراردادهای موقت با حضور شرکای اجتماعی تشکیل می شود.

 

 

اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و حقوق بازنشستگان

 

اول مرداد ماه – در روند اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری، مواد ١٢۵، ١٢۶، ١٠٩، ۶۴ و ۶۵ حذف شده‌اند. به منظور جلوگیری از مغبون‌شدن احقاق حقوق بازنشستگان، می‌طلبد این موضوع از سوی مسئولان صندوق بازنشستگی به جد پیگیری شود.مابه‌التفاوت حق اولاد و عائله‌مندی بازنشستگان که متولی پرداخت آن در سال ١٣٨۶ وزارت آموزش‌وپرورش بوده و مبلغ هزارو ۴٠٠ میلیارد ریال است، با توجه به اسناد موجود و معتبر، بعد از ١٠ سال تأخیر هنوز پرداخت نشده است.

 

 

فریاد رسی نیست؛ کارگران و کسبه خرد پلاسکو فراموش شده‌اند‌!

 

اول مرداد ماه-پنج ماه از فاجعه پلاسکو گذشته است‌. پس از اینکه گزارش هیات ویژه بررسی ابهامات پلاسکو از سوی دولت اعلام شد و طی آن مقصران حقوقی این فاجعه مشخص شدند، همگان منتظر بودند تا بنیاد مستضعفان، شهرداری و وزارت کار به قوه قضاییه احضار شوند و به ابهامات این پرونده رسیدگی شود، اما پس از گزارش همه چیز رها شد و حالا نه به خانواده آتش‌نشانان کشته شده رسیدگی می‌شود و نه کسی سعی می‌کند مشکلات[کارگران صنف پوشاک و سایر صنوف و] کسبه پلاسکو را حل کند‌.

 

 

افزایش بیکاری در جنوب شرق کشورو پیامد های ناگوارآن

 

اول مرداد ماه –بیکاری در سطح استان سیستان و بلوچستان باعث شده تا سوخت‌بری همه‌گیر شود. سوخت‌بران همانند کول‌بران برای فرار از فقر و گرسنگی به انتقال سوخت‌های فسیلی به مرز‌های مشترک سیستان و بلوچستان با پاکستان و افغانستان پناه می‌برند. کولبران با شلیک در سرما جان خود را از دست می‌دهند و سوخت‌بران با شلیک میان آتش جان نیمه سوخته خود را به زمین می‌کوبند.

 

 

اعتراض کارگران مخابرات ارومیه

 

اول مرداد ماه – در ماههای اخیر اداره کار ارومیه چندین بار با مخابرات ارومیه در ارتباط با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای شرکتی‌ها مکاتبه داشته است؛ اما همه این مکاتبات تا کنون بی‌پاسخ مانده‌است .کارگران شرکت های مخابرات سراسر کشور بارها برای برگزاری تجمع اعتراضی به تهران آمده و مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده‌اند؛ خواست اصلی این زحمتکشان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پس از آن، انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات است.

 

 

اعتراض کارگران معادن استان کرمان به ایمن نبودن معادن

 

اول مرداد ماه – کارفرمایان معادن این استان به ایمنی معادن توجه نمی‌کنند و حتی در زمینه به کارگیری مسئول ایمنی دقت کافی به خرج نمی‌دهند.

 

 

اعتراض کارگران مناطق هشت‌گانه شهرداری اهواز

 

اول مرداد ماه – شهرداری اهواز نسبت به بهبود وضعیت استخدامی و پرداخت مطالبات کارگران شهرداری اهواز بی‌توجه‌ای نشان می‌دهد.شهرداری اهواز سال گذشته برعلیه کارگران معترض پرونده قضایی تشکیل داد. اعتراض کارگران شهرداری اهواز به خاطر استخدام های موقت، پرداخت دستمزد های کم و با تاخیر و وجود شرکتهای پیمانکاری است که امنیت شغلی کارگران برایشان اهمیتی ندارد.

 

 

چکیده گزارش‌های کارگری،ادامه هفته چهارم تیر ماه

 

 

طرح کارورزی و اصلاح قانون کار

 

سی و یکم تیر ماه -اقتصاددانان لیبرال و کارفرمایان بزرگ در ایران صحبت از اصلاح قانون کار کرده و در همه دولت‌ها و مجالس…، به بهانه بی‌توجهی قانون‌گذار به تولید و اشتغال و جلوه‌دادن این قانون به‌عنوان یکی از موانع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، تغییرات و اصلاحات متعددی را در این قانون پیشنهاد داده‌اند. طرح کارورزی… یکی دیگر از طرح‌هایی است که به نظر می‌رسد دنبال همان نگاه به قانون کار، تنظیم شده و با خروج از قوانین و مقررات قانون کار، دست‌اندرکاران آن در پی ایجاد مناسبات تازه‌ای از کار در فضایی خارج از قواعد و مقررات قانون کار بوده‌اند.

 

 

ورشکستگی کارخانه‌های چای

 

سی و یکم تیر ماه-میزان مطالبات چایکاران به ۱۵۵ میلیارد تومان رسیده است که از این میزان تنها ۸۳ میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی همچنان باقی مانده است.تعداد زیادی از کارخانه‌های چای از چرخه تولید خارج می‌شوند. هم اکنون صدها کارگر این واحد ها بیکار شده اند. کارگران استخدامی و فصلی در شرایط بد معیشتی قراردارند.

 

 

مطالبه کارگران کارخانه نختاب فیروزان

 

سی و یکم تیر ماه-کارگران کارخانه نختاب فیروزان واقع درتبریز بیش از ۶ ماه است که مزد و مزایای شغلی خود را دریافت نکرده اند.مسئولین استانداری آذربایجان شرقی و کارفرما اعلام نمودند تا پایان مرداد ماه بخشی از مزد معوقه کارگران پرداخت خواهد شد.

 

 

اعتراض کارگران شرکت رعد تبریز

 

سی و یکم تیر ماه – دستمزد کارگران شرکت قطارهای مسافری رعد تبریز به صورت اقساطی آن هم با حداقل دو ماه تاخیر پرداخت می‌شود، پرسنل تعمیرات و مامورین نزدیک پنج سال است که هیچ لباس کاری دریافت نکرده‌اند؛ تعمیراتچی‌ها هم مشکل ابزار کار دارند؛ شرکت حتی در خرید ابزار کار هم خِساست به خرج می‌دهد.

 

 

مبارزه کارکنان مخابرات روستایی کشور؛ قرارداد موقت غیر قانونی است!

 

سی ام تیر ماه – کارگزاران مخابرات روستایی کشور در نامه ای خطاب به وزیر ارتباطات، خواستار عقد قرارداد دائم با مخابرات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند.در بخشی از نامه آمده است: شرکت مخابرات حتی به توافقنامه‌های خودش هم پایبند نیست و همچنان اصرار بر قرارداد موقت غیر قانونی دارد تا جایی که اخیرا از طرف شرکت مخابرات به تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها نامه رسیده است که کارگزاران یا باید این قرارداد موقت را امضا نمایند یا باید تسویه حساب کرده و اخراج شوند.

 

 

ادامه مبارزه کارگران ذوب آهن اصفهان

 

سی ام تیر ماه- کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان باز هم مخالفت خود با روند خصوصی سازی این واحد را اعلام کردند.سازمان خصوصی سازی قصد دارد ۱۱ مرداد ماه بار دیگر ۱۶,۷۵ درصد از سهام ذوب آهن را به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد را در فرابورس عرضه کند.طی سال های گذشته تاکنون در چند نوبت بخشی از سهم دولت در شرکت ذوب آهن در فرابورس عرضه شده و به فروش رفته است.

 

 

خواسته پزشکان آزمایشگاهی برآورده نشده است

 

سی ام تیر ماه- مطالبه پزشکان آزمایشگاهی( پاتولوژیست‌های پزشکی) کشور که خواهان رعایت اصل تناسب شغلی در حرفه خود هستند، تاکنون محقق نشده است.امنیت شغلی، دانش و مهارت پاتولوژیست‌ها با اقدام وزارت بهداشت نادیده گرفته شده. پس ازاعتراض صنفی دستیاران تخصصی پاتولوژی به یکی از آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت؛ پاتولوژیست‌ها خواهان پاسخ وزارت بهداشت هستند.

 

 

خواسته کارگران اتوبوسرانی رشت

 

سی ام تیر ماه – حدود ۱۰۰نفر از کارگران اتوبوسرانی رشت که بین یک تا ۲۰ سال سابقه کاری دارند به دلیل پایین بودن دستمزدها و نداشتن امنیت شغلی خواستار تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانی[ موقت] به قرارداد مستقیم [ دائمی] هستند. از چند سال پیش حدودا ۷ تا ۱۰ نفر کارگر شاغل در شرکت اتوبوسرانی رشت مشمول بازنشستگی هستند اما به دلیل پرداخت نشدن هزینه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور هنوز امکان بازنشستگی برایشان فراهم نشده است.

 

 

توقف چرخه تولید در پتروشیمی ایلام؛ مزد کارگران پرداخت می شود؟

 

بیست و نهم تیر ماه -مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام از توقف چرخه تولید این واحد به علت عدم تامین خوراک خبر داد و گفت: از روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه جاری فعالیت تولیدی این واحد متوقف شده است. توفف تولید سبب بلاتکلیفی و نگرانی کارگران از زمان و چگونگی پرداخت مزد گردیده. پتروشیمی ایلام با حدود۲هزار نیروی انسانی متخصص و کارگر بزرگترین مجتمع پتروشیمی در غرب کشور است.

 

 

پرداخت خسارت به بازماندگان و کارگران آسیب دیده معدن زمستان یورت واقعیت ندارد!

 

بیست و نهم تیر ماه – مطالبه کارگران کشته شده و آسیب دیده معدن زمستان یورت آزادشهر هنوز به خانواده ها پرداخت نشده است.نامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص پرداخت مبلغ ۵۰ میلیون ریال به تمام خانواده فوت شدگان از سوی کارفرما٬فقط تبلیغات روی کاغذ است.

 

 

اعتراض رانندگان ناوگان تاکسی‌های فرودگاه مهرآباد

 

بیست و نهم تیر ماه – گروهی از رانندگان تاکسی‌های فرودگاه مهرآباد نسبت به نداشتن حق بیمه و اعمال فشار برخی بیمه های خصوصی تکمیلی که منجر به افزیش هزینه درمان خانواده های آنها شده و نیز کاهش درآمد٬ در روزهای ۲۴ و ۲۹ تیر ماه تجمع کرده و از پذیرش مسافران خوداری کردند.

 

 

خواسته کارگران معدن ذغال سنگ زرند کوهبان

 

بیست و نهم تیر ماه-دستمزد خرداد ماه سال جاری کارگران معدن شماره ۱۲۱۴ ذغال سنگ زرند کوهبان کرمان که به صورت پیمانکاری کار می‌کنند پرداخت نشده است. آنها تاکید دارند که معاش آبرومندانه و امنیت شغلی حق آنها است.

 

 

اعتراض کارگران آذر آب

 

بیست و نهم تیر ماه- گروهی از کارگران شاغل در کارخانه آذر آب اراک در انتقاد به بی‌توجه‌ای مدیران کارخانه به پرداخت مطالبات معوقه خود دست به اعتراض صنفی زده‌اند.دلیل اعتراض …، پرداخت نشدن دست کم ۴۳ماه مزد معوقه و۹ماه حق بن از سوی کارفرماست.

اتحاد کارگر

یک زن کارگر دامداری، بر اثر سقوط پایه سنگی جان خود را از دست داد

صبح روز چهارم مرداد، در حادثه‌ای دلخراش زن ۲۹ساله در یک دامداری روستای قیاس آباد شهرستان چناران به طرز وحشتناکی جان باخت.   این حادثه ساعت ۱۰صبح و در دامداری روستای قیاس آبادِ چناران در حالی رخ داد که بر اساس بررسی های اولیه، زن جوان در دامداری را باز کرده تا خودروی کامیون حامل ... یک زن کارگر دامداری، بر اثر سقوط پایه سنگی جان خود را از دست داد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

حمایت تشکل‌های کارگری از کارگران نیشکر هفت‌تپه و خواست آزادی بازداشت شدگان

پرداخت نشدن مطالبات صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه و همچنین برخوردهای امنیتی و قضایی با آنان انتقاد شماری از تشکل‌های کارگری در ایران را به دنبال داشته است.   در این ارتباط، اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه روز چهارشنبه با محکوم کردن بازداشت شماری از کارگران نیشکر ... حمایت تشکل‌های کارگری از کارگران نیشکر هفت‌تپه و خواست آزادی بازداشت شدگان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

«کوروش بهنودی» یکی از مصدومان سانحه سیمان خوزستان درگذشت

«کوروش بهنودی» یکی از مصدومین حادثه سیمان خوزستان که در بیمارستان گلستان اهواز بستری شده بود، امروز پنجشنبه درگذشت.   به گفته «عیسی خمیسی» مسئول روابط عمومی سیمان خوزستان از هفت مصدوم دیگر یکی مرخص شده است و مداوای سه مصدوم در اهواز ادامه می‌یابد و سه مصدوم دیگر قرار است برای مداوای بهتر از ... «کوروش بهنودی» یکی از مصدومان سانحه سیمان خوزستان درگذشت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

آزادی ۵ نفر از ۱۵ کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه

عصر روزگذشته (چهارشنبه ۴ تیر ماه) ۵ نفر از ۱۵ کارگری که در رابطه با اعتراضات صنفی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بازداشت شده بودند با سپردن تعهد آزاد شدند و همزمان بخشی از معوقات مزدی همه کارگران پرداخت شد. منابع خبری ایلنا در هفت تپه از آزادی ۵ نفر از کارگرانی خبر می‌دهند که ... آزادی ۵ نفر از ۱۵ کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری