اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت!

وقتی کتاب «مسئله‌ی چپ و آینده‌ آن»اش را به‌زبان انگلیسی منتشر کرد چندین نسخه از کتاب را به‌من داد و خواست به‌هرکه می‌دانم علاقه‌‌مند است هدیه کنم. به‌گمانم حوالی سال ۷۶ بود که دوستم پرویز بابایی کتابی از تئودور اوی‌زرمان (مترجم «سنجش خرد ناب» از ایمانوئل کانت به‌زبان روسی) را ترجمه می‌کرد با عنوان «مسائل ... استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت!

ادامه

انگلیس, ایران, جهان, روسیه, سوسیالیسم, سیاسی, فرانسه, فرهنگ, فلسفه, یادنامه

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

سندیکای کارگران شرکت ‌واحد بیانیه اول ماه مه ۱۴۰۲ را در حالی انتشار میدهد که سه تن از اعضای قدیمی و شناخته شده سندیکا، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، کماکان در زندان هستند و همچنین تعدادی از اعضای حق طلب سندیکا و دیگر فعالین‌کارگری در روز گذشته توسط نیروهای امنیتی به صورت تلفنی ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

ادامه

آمریکا, اجتماعی, استبداد, استعمار, افغانستان, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, پناهجویی, تبعیض جنسیتی, زنان, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فرهنگ, فقر, کارگری, معلمان, همبستگی

یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم

برای گذار از دیکتاتوری و تغییر توازن قوا به‌زیان ارتجاع و امپریالیسم حضور سازمان‌یافتهٔ طبقه کارگر و زحمتکشان پراهمیت است! روز جهانی کارگر درحالی فرامی‌رسد که طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما درگیر مبارزه‌ای جدی برای تأمین حقوق و منافع صنفی – رفاهی و سیاسی خود هستند. این مبارزه در بطن اعتراض‌های همگانی علیه دیکتاتوری ... یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم

ادامه

آزادی, اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, فرهنگ, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریک‌اندیشی

مقاومت و پیکار دلیرانه زنان علیه حجاب اجباری ریشه در فرهنگ ملی داشته، در این مقطع زمانی این مبارزهٔ ستایش‌برانگیز تداوم پیکار مردمی برضد دیکتاتوری حاکم است. خواست لغو حجاب اجباری یکی از مطالبه‌های اصلی جنبش مردمی برای نیل به استقلال ملی، تامین آزادی و حقوق دموکراتیک فردی و اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی به‌شمار ... مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریک‌اندیشی

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, ایران, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

خانه «هوشنگ ابتهاج» عزل سرای معاصر در مراحل آخر ثبت ملی

«پرونده ثبت ملی خانه ابتهاج در استان گیلان، تحویل شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده و کارشناسان در حال فراهم کردن زمینه ثبت ملی این خانه با ارزش هستند.»

 

۲۷ خردادماه، با انتشار یک خبر از سوی تعدادی از همشهری‌های «هوشنگ ابتهاج» در رشت، که احتمال تخریب خانه‌ی این غزل‌سرای پیشکسوت را مطرح می‌کردند، زنگ خطر نسبت به ثبت ملی نبودن این بنا فکرها را به این سمت برد که آن می‌تواند در معرض تخریب ناگهانی قرار گیرد.

 

این در حالی است که در آن شرایط میراث فرهنگی استان گیلان معتقد بود نخست باید تعلق این بنا به خانواده ابتهاج تائید شود. حتی شهرداری رشت اعلام کرد، ما زیاد راهکار قانونی قاطعی نداریم، مگر این‌که مراجع میراث فرهنگی اعلام کنند این ملک واجد ارزش‌های تاریخی و فرهنگی است.

 

 

اما بالاخره مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خبر از گذراندن مراحل آخر ثبت خانه‌ی تاریخی «ابتهاج» در بافت تاریخی گیلان خبر داد.

 

رضا علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: پرونده ثبت ملی خانه «ابتهاج» تحویل شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده است و کارشناسان در حال فراهم کردن زمینه ثبت ملی این خانه با ارزش هستند.

 

او با بیان این‌که همه‌ی مدارک و مستندات موجود برای بررسی در اختیار شورای ثبت قرار گرفته است، افزود: روز شنبه ۲۰ مرداد، نیز یکی ار کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی برای بررسی چند مورد بنای ثبتی و خانه‌ی «ابتهاج» به استان گیلان می‌آید.

 

او درباره‌ی تصمیمی که پیش از این مطرح می‌شد مالک بنا برای خانه‌ی ابتهاج گرفته است، نیز توضیح داد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با مالک بنا و شهرداری منطقه صحبت کرده و همه مجموعه نسبت به هر نوع دست‌اندازی و اتفاقی درباره‌ی این بنای تاریخی حساس شده‌اند. در واقع می‌دانند که کوچکترین دست‌اندازی و مداخله به بنای تاریخی «ابتهاج» پیگیری حقوقی می‌شود.

 

از سوی دیگر پیش از این در ۳۰ خرداد، علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا به برگزاری جلسه‌ای در روز ۲۹ خرداد و با حضور جمعی از صاحبنظران و دانشگاهیان و کارشناسان تخصصی درباره خانه تاریخی ابتهاج در رشت برگزار شده، اشاره کرده و توضیح داده بود؛ «در این جلسه نحوه چگونگی ثبت این خانه تا رسیدن به جمع‌بندی، بررسی و تقسیم کار در این زمینه انجام شد. در آن جلسه یک تیم نیز مشخص شد تا کار پیمایشی در منطقه انجام دهد، گفت‌وگو با معتمدان محلی و منطقه‌ای انجام شود تا بتوانیم براساس روایت‌های تاریخی و شفاهی موجود در منطقه آن‌ها را نیز مستندکرده و به اطلاعات پرونده ثبتی خانه ابتهاج اضافه کنیم.

 

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در آن زمان، درباره‌ی کاربری که می‌توان پس از رسیدن به نتیجه مثبت درباره‌ی این خانه در نظر گرفت، نیز گفت: در جلسه دیروز (۲۹ خرداد) تلاش کردیم ملک را در کمیسیون ماده ۵ به سمت کاربری فرهنگی سوق دهیم تا مصوبه بگیریم و در عین حال بتوانیم یک مجموعه یا موزه‌ای تحت عنوان «استاد ابتهاج» داشته باشیم. این موزه یا مجموعه فرهنگی به جریان‌سازی در حوزه ادبیات در استان گیلان کمک می‌کند، تا فضایی را در این زمینه فراهم کنیم، درواقع قصد داریم موضوعات فرهنگی را با غنای بیشتری از طریق این موقعیت در رشت داشته باشیم.

 

او اداکمه داد: ما به مالک امروز این خانه کاری نداریم، براساس شواهدی که از معتمدان محلی و سازمان ثبت و اسناد که کلیه نقل و انتقالات ملکی در ان‌جا ثبت می‌شود، کارهایمان را انجام می‌دهیم، در عین حال نگاهمان تعاملی است، به همین دلیل قرار است شهرداری منطقه مالک را توجیه کند تا مشکلی پیش نیاید.

 

به گزارش ایسنا، خانه تاریخی ابتهاج بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، اما علاوه بر این‌که این خانه در محله تاریخی استادسرای شهر رشت در نزدیکی خانه گلچین گیلانی و خانه میرزا کوچک خان قرار دارد، هوشنگ ابتهاج (سایه) نخستین شعرش را آن‌جا سروده است.

«آخرین داستان» به گام آخر رسید / پتک کاوه در دست اکبر زنجان‌پور

اکبر زنجان‌پور نقش کاوه آهنگر را در انیمیشن «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر صداپیشگی می‌کند.   انیمیشن «آخرین داستان» با برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه این روزها مراحل پایانی تولیدش را در استودیو هورخش می‌گذراند و بازیگران مطرح سینما و تئاتر صداپیشگی نقش‌های اصلی این انیمیشن را بر عهده دارند و اکبر ... «آخرین داستان» به گام آخر رسید / پتک کاوه در دست اکبر زنجان‌پور

ادامه

ایران, خبر, فرهنگ

اعتراض هنرمندان به‌دلیل لغو کنسرت‌ها به حسن روحانی رئیس‌جمهور

امروز (چهارشنبه، ١١ مردادماه)، جمعی از اهالی موسیقی در اعتراض به «لغو غیرقانونی کنسرت‌ها» در خانه موسیقی گرد هم آمدند و نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور امضا کردند.   در این نامه آمده است: با سلام، احتراما همانگونه که استحضار دارید، بخش عمده‌ای از جامعه فرهنگی – هنری ایران تحت فشار و ظلمی مضاعف قرار گرفته ... اعتراض هنرمندان به‌دلیل لغو کنسرت‌ها به حسن روحانی رئیس‌جمهور

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فرهنگ

جنگ اعصاب ناشی از لغو کنسرت شهرام ناظری او را روانه بیمارستان کرد

شهرام ناظری به‌عنوان خواننده‌ای بزرگ و پیشکسوت در عرصه موسیقی جایگاهی والا در هنر ایران‌زمین دارد. او همواره کنسرت‌هایش را در تهران و شهرستان‌های دیگر با عزت و احترام برگزار می‌کند. در آخر همین هفته جاری، شهرام ناظری و پسرش در تهران و در تالار وزارت کشور برای چند شب پروژه «آواز پارسی» را به ... جنگ اعصاب ناشی از لغو کنسرت شهرام ناظری او را روانه بیمارستان کرد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فرهنگ

با تصویب کمیته میراث یونسکو؛ شهر تاریخی یزد جهانی شد

دقایقی پیش پرونده ثبت جهانی شهر یزد در کمیته میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و یکی از بزرگترین شهرهای خشتی جهان ثبت شد.   پس از نگرانی‌ها درباره ایرادات وارده به پرونده شهر تاریخی یزد، بلاخره این شهر در اجلاس لهستان که هم اکنون در حال ... با تصویب کمیته میراث یونسکو؛ شهر تاریخی یزد جهانی شد

ادامه

ایران, خبر, فرهنگ