پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

حملات هوایی آمریکا و ناتو عامل افزایش تلفات غیرنظامیان افغانستان

به نقل از روزنامه «ویسا»، شماری از نمایندگان در نشست امروز پارلمان افغانستان تاکید کردند حملات هوایی و عملیات نیروهای ویژه در شرق افغانستان سبب افزایش تلفات غیرنظامیان شده است.

 

«سخی مشوانی» نماینده ولایت کنر در پارلمان افغانستان اظهار داشت: نیروهای آمریکایی و ناتو عملیات‌های نظامی خود را بدون هماهنگی با دولت افغانستان انجام می‌دهند.

 

وی افزود: به دلیل عدم هماهنگی با دولت افغانستان در عملیات‌های نظامی نیروهای آمریکایی و ناتو به جای مخالفان مسلح مردم غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند.

 

«حبیبه دانش» تصریح کرد در نتیجه حملات هوایی نیروهای خارجی همواره در افغانستان غیرنظامیان افغان کشته می‌شوند.

 

نمایندگان پارلمان افغانستان گفته‌اند ادامه این وضعیت سبب می‌شود تا مردم از دولت این کشور فاصله بگیرند، زیرا هیچ تحقیق و بازخواستی درباره کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای خارجی انجام نمی‌شود.

 

اخیرا آمریکا ناوگان جدیدی از بمب افکن های «بی ۵۲»، جنگنده های «اف ۲۲» و جنگنده های «ای ۱۰» را برای تشدید حملات هوایی به افغانستان ارسال کرده است.

 

این در حالی است که حملات هوایی در نتیجه اعلام استراژی جدید واشنگتن به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و در جریان یک سال گذشته صدها غیرنظامی افغان بر اثر این حملات کشته و زخمی شده‌اند.

 

به نظر برخی از کارشناسان افغان، حملات هوایی آمریکا در افغانستان از عوامل اصلی تفات غیرنظامیان افغان محسوب می‌شود و کمترین تاثیرگذاری را بر مخالفان مسلح دولت افغانستان دارد.

 

زیرا با وجود افزایش این حملات نفوذ مخالفان مسلح دولت افغانستان در شمال، شرق، جنوب و غرب افغانستان افزایش یافته است و مناطق وسیعتری را تصرف کردند.

 

فساد اداری در دولت افغانستان عامل مهم حمایت مردم از طالبان است

 

عضو ارشد سازمان «شفافیت بین‌الملل» اعلام کرد عدم موفقیت دولت افغانستان در مبارزه با فساد اداری در این کشور سبب افزایش حمایت مردم افغانستان از گروه طالبان شده است.

 

به گزارش مجله «گلوبلیست» به نقل از«فرانک واگل» از بنیانگذاران سازمان «شفافیت بین‌الملل» نوشت: فقدان حاکمیت قانون و فساد اداری از عوامل اساسی بحران در افغانستان است.

 

فرنک واگل خاطر نشان کرد اخاذی در نهادهای قضایی، پلیس و سطوح مختلف دولت افغانستان سبب افزایش حمایت مردم از طالبان شده است.

 

وی در ادامه تصریح کرد به دلیل وجود فساد اداری در دولت افغانستان وعده طالبان برای تامین عدالت اجتماعی در این کشور سبب شده تا مردم از آنها حمایت کنند.

 

عضو ارشد سازمان شفافیت بین‌الملل اظهار داشت: بیشتر فساد اداری در مقیاس بزرگ به تجارت مواد مخدر در این کشور ارتباط دارد و ارتش پاکستان نیز از بازیگران اصلی قاچاق مواد مخدر در افغانستان محسوب می‌شود.

 

واگل خاطرنشان کرد: مقامات آمریکایی از روبرو شدن با حقایق تلخ در افغانستان خودداری می‌کنند که سبب می‌شود تا باتلاق فساد و ناامنی در این کشور عمق بیشتری را اختیار کند.

 

فساد در نهادهای امنیتی در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده و این موضوع انتقاد برخی از نهادهای بین‌المللی، مردم افغانستان و کشورهای حامی دولت افغانستان را نیز برانگیخته است.

 

با وجود تلاش‌های حکومت در راستای مبارزه با فساد در نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هنوز هم افغانستان در رده بندی از کشورهای فاسد در جهان مقام سوم را از آن خود کرده است.

تسنیم

افزایش شمار نظامیان امریکا، ناتو و آلمان در افغانستان

سرپرست وزارت دفاع آلمان چندی پیش در سفر به افغانستان از احتمال افزایش نظامیان آلمانی به این کشور سخن گفته بود اما به تازگی تاکید کرده که شمار نظامیان آلمانی در این کشور به هزار و ۳۰۰ نظامی افزایش خواهد یافت.   به نقل از «دویچه وله»، «اورزولا فون دیرلاین» سرپرست وزارت دفاع آلمان اعلام ... افزایش شمار نظامیان امریکا، ناتو و آلمان در افغانستان

ادامه

افغانستان, المان, امریکا, جهان, خبر, ناتو

«جنبش گذار» و ادامه شمارش معکوس پایان عمر حکومت وحدت ملی در افغانستان

نهاد سیاسی جنبش گذار ضمن تاکید بر شمارش معکوس پایان عمر حکومت وحدت ملی در افغانستان بار دیگر اعلام کرد که دولت کنونی دستاوردی نداشته است و باید زمینه انتقال قدرت فراهم شود.

ادامه

افغانستان, جهان, خبر

«گاردین»: دادگاه بین‌المللی لاهه باید درباره جرایم جنگی آمریکا در افغانستان تحقیق کند

نشریه انگلیسی «گاردین» در گزارشی نوشت اعزام سربازان بیشتر به افغانستان توسط دولت آمریکا سبب افزایش کشتار غیرنظامیان در این کشور خواهد شد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر