حمایت کمیته حقوق بشر سازمان ملل از نامزدی داسیلوا در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل

کمیته حقوق بشر سازمان ملل حکم داد که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور چپ‌گرای سابق و محبوس برزیل نباید از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بعدی کشورش سلب صلاحیت شود زیرا فرایند حقوقی استیناف او در دست جریان است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته حقوق بشر سازمان ملل این حکم را بعد از دریافت یک درخواست فوری وکلای لولا داسیلوا در تاریخ ۲۷ ژوئیه صادر کرده است.

 

این کمیته در بیانیه‌ای عنوان کرد “از دولت برزیل می‌خواهد تا تمامی تدابیر لازم را اتخاذ و تضمین کند لولا داسیلوا می‌تواند از حقوق سیاسی خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ در حین حبس در زندان بهره‌مند شده و استفاده کند”.

 

لولا داسیلوا که از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بود در ماه آوریل گذشته برای طی کردن مجازات ۱۲ سال حبس خود روانه زندان شد.

 

با این حال او به عنوان کاندیدای پیشتاز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر برزیل مطرح است.

 

کمیته حقوق بشر سازمان ملل خاطر نشان کرد: لولا داسیلوا تا زمانی که فرایند تجدیدنظرخواهی‌اش در دادگاه‌ها طی فرایندهای قضایی عادلانه تکمیل نشود نباید از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری منع شود تا آسیب غیرقابل جبران به او وارد نشود.

 

اولیویه دوفروویل، یک عضو این کمیته به خبرگزاری فرانسه گفت: فرایند تجدیدنظر در پرونده لولا داسیلوا در دادگاه‌های عالی و سطح بالای برزیل می‌تواند منجر به لغو حکم محکومیت او شود.

 

وی اظهار کرد: با توجه به ابهام در آینده پرونده، او باید بتواند حتی از زندان کمپین ریاست جمهوری خود را سازمان‌دهی کند.

 

با این حال دولت برزیل در پاسخ گفته که نتایجی که این کمیته اعلام کرده بیشتر حالت یک توصیه را داشته و تاثیر الزام‌آور قانونی ندارد.

 

این در حالی است که راکوئل دوج، ‌دادستان کل برزیل با تسلیم یک درخواست به دادگاه عالی برزیل خواستار سلب صلاحیت لولا داسیلوا از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری شده است.

 

او گفته که با توجه به نزدیک بودن موعد برگزاری انتخابات در ۷ اکتبر خواهان تصمیم‌گیری سریع دادگاه است.

 

در عین حال دیلما روسف که بعد از لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل شده و در سال ۲۰۱۶ خودش نیز استیضاح و برکنار شد از لولا داسیلوا حمایت کرد.

او در توئیتر نوشت: لولا “بی‌گناه” است.

ایسنا