پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

حمایت نشست آستانه از یکپارگی سوریه و مخالفت باتشکیل مناطق خودمختار در این کشور

کشورهای ضامن صلح سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) امروز (چهارشنبه) در پایان چهاردهمین نشست خود موسوم به روند “آستانه” در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان با صدور بیانیه ای بار دیگر از حاکمیت ملی و یکپارگی سوریه حمایت و مخالفت شدید خود را با تشکیل مناطق خودمختار در این کشور اعلام کردند.

 

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، کشورهای ضامن صلح سوریه در بیانیه پایانی خود با تلاش های صورت گرفته به منظور تغییر واقعیت میدانی سوریه و تشکیل منطقه خودمختار در این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم مخالفت کردند و از عزم خود برای مقابله با طرح های جدایی طلبانه در سوریه که حاکمیت ملی و امنیت این کشور را هدف قرار داده، خبر دادند.

 

سه کشور ضامن صلح سوریه برای تقویت ثبات در مناطق شمالی این کشور از توافق مهرماه گذشته میان روسیه و ترکیه و نیز توافق “آدانا” که در سال ۱۹۹۸میان دمشق و آنکارا به امضا رسیده، حمایت کردند.

 

کشورهای ضامن صلح سوریه در بیانیه خود به تجاوزهای مستمر اسراییل به خاک سوریه هم واکنش نشان دادند و آن را در تناقض با قوانین بین‌المللی و خطری برای امنیت منطقه دانستند.

 

روسیه، ایران و ترکیه همچنین مخالفت خود را با تسلط غیرقانونی برمنابع نفتی سوریه اعلام کردند و خواستار کنترل دمشق بر چاه های نفت در این کشور شدند.

 

سه کشور ضامن صلح سوریه همچنین نگرانی عمیق خود را در خصوص تقویت گروه های تروریستی ازجمله “تحریر الشام” (النصره سابق) در مناطق کاهش تنش از جمله در ادلب اعلام و از عزم سه کشور برای ادامه همکاری ها برای مقابله با همه گروه های تروریستی مرتبط با داعش و القاعده خبر دادند.

 

ایران، روسیه و ترکیه بار دیگر بر لزوم راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه تاکید کردند و در این مسیر برگزاری کمیته نگارش قانون اساسی جدید سوریه در ژنو را بسیار مهم ارزیابی کردند.

 

کشورهای ضامن صلح سوریه همچنین مقرر کردند تا دور جدید نشست آستانه ماه مارس آینده در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شود.

ایرنا

 

تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا از امروز روی ۸۶۲ کالا آغاز شد

تجارت ترتیبات ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا از امروز ۵ آبان اجرایی می‌شود؛ این در حالی است که حجم تجارت ایران با این منطقه در حال حاضر ۲.۶ میلیارد دلار است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, اورآسیا, ایران, جهان, خبر, روسیه

۴۱.۷ میلیارد دلار حجم مبادله تجاری آسیای مرکزی و چین در سال ۲۰۱۸

رئیس کمیته دائمی شورای خلق چین گفت: در سال گذشته میلادی گردش مالی میان این کشور و کشورهای آسیای مرکزی با رشد ۱۵.۹ در صدی در حدود ۴۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, تاجیکستان, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

اردکانیان: پیوستن ایران به اوراسیا به جهش صادرات غیرنفتی منجر می‌شود

رضا اردکانیان وزیر نیرو در دیدار با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد که پیوستن ایران به این اتحادیه منجر به جهش بزرگی در صادرات غیرنفتی ایران خواهد شد.

ادامه

ارمنستان, اورآسیا, ایران, جهان, خبر, روسیه, قرقیزستان