اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

حمایت روزنامه «نیویورک تایمز» از چین در برابر خودشیفتگی‌های استراتژیکی آمریکا

یک ستون نویس مشهور آمریکایی به نام «توماس فریدمن» اخیرا مقاله ای در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر کرده که بحث های داغی به راه انداخته است.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ در این مقاله تحت عنوان «چین بنا بر دلایلی منطقی، دیگر احترامی برای آمریکا قائل نیست»، با استناد به مجموعه ای از حقایق تاکید شده است که چین شاهد این است که جامعه آمریکا قادر به انجام هیچ کاری در بحبوحه اختلافات و نزاع های داخلی در این کشور نیست و به عبارت دیگر، شرایط آمریکا همچون هزاران موجی است که تنها با پرتاب یک سنگ در سطح آب ایجاد می شوند.

 

با وجود مسدود شدن دسترسی بسیاری از کاربران به صفحه روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، همچنان هزاران نفر در قسمت نظرات این مقاله، دیدگاه های خود را ثبت کرده اند؛ مخالفان این مقاله به انتقاد از حمایت و جانبداری نویسنده آن از چین پرداخته اند و حامیان این مقاله نیز تاکید کرده اند که نویسنده این مقاله به بررسی دردها و ضعف های موجود در جامعه آمریکا پرداخته است.

 

در این بین عده ای نیز این سؤال را مطرح کرده اند که «چرا چین و سایر کشورها مجبورند به آمریکا احترام بگذارند؟» و «چرا آمریکا مورد احترام سایر کشورهاست؟»

 

سؤال خوبی است!

 

اینطور به نظر می رسد که از دیدگاه آمریکا، اینکه این کشور در کانون توجه سایر کشورها باشد، امری عادی است.

 

«مک مستر» فرمانده بازنشسته ارتش آمریکا و دستیار سابق امنیت ملی رئیس جمهور این کشور پیشتر ضمن تاکید بر اینکه سیاست خارجی آمریکا بعد از جنگ سرد وارد یک «خودشیفتگی استراتژیک» شده، تاکید کرده است که آزادی و دموکراسی به شیوه ای اجتناب ناپذیر گسترش پیدا خواهند کرد و این روندی بی نظیر در جهان است.

 

بر این اساس، در طول سال های اخیر و به ویژه از زمان ریاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در کاخ سفید، فرهنگ خودشیفتگی آمریکایی به یک کانون تحقیقاتی در زمینه روانشناسی اجتماعی بین الملل تبدیل شد؛ یک نظریه روانشناسی وجود دارد که می گوید که خودشیفتگان از افشای نقایص خود به شدت هراس و در نوشتن خطایا بسیار تبحر دارند و از تخیل کمال گرایانه خود برای جبران نقص هایشان استفاده می کنند.

 

با این حال، از آنجایی که چیزی تحت عنوان «بی عیب و نقص بودن» در خیال وجود ندارد، استراتژی این خودشیفتگان نیز محکوم به شکست است و در اینجاست که خودشیفتگان در اغلب موارد دیگران را مقصر می دانند و برای جلوگیری از تحمل رنج ناکامی هایشان، شروع به حمله می کنند.

 

خودشیفتگی استراتژیک همان چیزی است که باعث می شود آمریکا بر اساس تمایلات و آرزوهای خود و نه شرایط واقعی، به قضاوت مسائل بپردازد؛ آمریکا از زمان آغاز جنگ در خاورمیانه تاکنون، خودش را مبلغ دموکراتیک، معلم حقوق بشر و پلیس بین الملل توصیف کرده و این در حالیست که بدنبال بحران مالی و واکنش های آشفته دولت آمریکا به اپیدمی کرونا، این کشور مکررا درگیر قضاوت های اشتباه استراتژیکی شده و فقط ننگ بر جای گذاشته است.

 

سلطه جویی های آمریکا در عصر مدرن از غارتگری های استعمارگرایانه و برتری انگاری های سیاسی این کشور جدا نبوده و همین روند، بدهی های سنگینی به این کشور تحمیل کرده است.

 

آمریکا در عصر معاصر با ادعای حمایت از دموکراسی باعث صادرات آشوب و جنگ در عراق، لیبی، سوریه، افغانستان و سایر کشورهای جهان شده که همه این ها فجایع انسانی و رشد تروریسم را بدنبال داشته است؛ از طرف دیگر، یک نژادپرستی سراسری، همه جانبه و مداوم و برتری انگاری نژاد سفید پوست در آمریکا وجود دارد؛ در چنین شرایطی، عملکرد آمریکا در حوزه های به اصطلاح حمایت از آزادی و برابری با ضعف های بسیار زیادی همراه بوده و کینه و نارضایتی های گسترده ای را بدنبال داشته است.

 

در شرایطی که آمریکا در عرصه های بین المللی و چند جانبه، بدنبال پیاده کردن شعار «اول آمریکا» است و خود را درگیر یکجانبه گرایی کرده است و نظم اقتصادی و سیاسی بین المللی را زیر پا می گذارد و با شتاب بدنبال این است که با متحدان خود به سرکوب و مهار چین بپردازد تا توجه عموم از تناقضات داخل آمریکا را منحرف سازد، انتقادات زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

 

بدنبال آشکار شدن این چهره غلط آمریکا، درک این موضوع چندان سخت نیست که بدانیم واشنگتن با خودشیفتگی های استراتژیکی اش، درصدد ماست مالی کردن نقص های اجتناب ناپذیر تاریخی این کشور است که این روند،‌ باعث کاهش تدریجی و واقعی اعتبار و صلاحیت آن می شود؛ در چنین شرایطی باید تاکید کرد که این چین نیست که به آمریکا احترام نمی گذارد بلکه این خود آمریکاست که برای خودش و سایر کشورها هیچ ارزش و احترامی قائل نیست.

 

مک مستر تاکید کرده است که نتیجه چنین روندی این می شود که توازن قدرت بین‌المللی در حال تغییر در جهتی است که مطلوب آمریکا نیست آن هم در شرایطی که این تغییر تا حد بسیار زیادی توسط خود مقامات آمریکایی ایجاد شده است.

 

درحالیکه مقامات چینی مکررا به آمریکا توصیه کرده اند که دست از خودخواهی و منفعت طلبی بردارد، مک مستر نیز بر ضرورت بازسازی اعتماد به نفس در میان مقامات آمریکایی تاکید دارد.

 

فریدمن نیز بر این باور است که هدف از مقاله او این بوده است که آمریکایی ها را به این درک برساند که چین حقیقتا برای ایجاد زیرساخت های آموزش ملی و به کارگیری بهترین روش ها در تجارت و علوم و انتصاب افراد بر اساس شایستگی ها و صلاحیت هایشان هنگام دادن ترفیع به مقامات دولتی ارزش قائل است. فریدمن می گوید که «اگر ما نمی توانیم در این عرصه ها با چین برابر باشیم، در این صورت محکوم کردن چین نیز بی فایده خواهد بود».

 

«استفان والتر» استاد دانشکده «کندی» دانشگاه «هاروارد» نیز با انتشار مقاله ای در مجله «فارن پالسی» تاکید کرده است که آمریکا باید این نکته را درک کند که دورانی که آمریکا و متحدانش به تنهایی قوانین بین المللی را تعریف می کردند و دیگر کشورها باید از آنها پیروی می کردند، گذشته است و در آینده هیچ قدرتی باقی نخواهد ماند و قوانین بین‌المللی را می توان به صورت جداگانه تدوین کرد و در این بین، ظهور چین گزینه های بیشتری پیش روی سایر کشورها قرار داده است.

 

طبق برآورد فریدمن، آمریکا باید به این درک برسد که توسعه و پیشرفت چین مبتنی بر خود این کشور است و اشتیاق مردم چین برای داشتن یک زندگی بهتر و تمایل آنها برای جوان سازی ملی بزرگ هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد و در این بین، نگرانی بیش از حد واشنگتن درباره اینکه آیا آمریکا مورد احترام چین هست یا خیر، نشان دهنده ضعف عزت نفس آمریکایی هاست.

 

آمریکا باید این حقیقت را درک کند که چین همواره یک سیاست خارجی مستقل با هدف ایجاد صلح را در جریان توسعه پایدار و دستاوردهای خود دنبال کرده است و راه های منطقی و راه حل ها و فرصت های زیادی را به جهانیان عرضه داشته است؛ در چنین شرایطی، محبوبیت چین و احترامی که جهان برای این کشور قائل است، روز به روز بیشتر می شود و علت آن نیز این است که چین این حقیقت را ثابت کرده است که موفقیتش هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد و وابسته به این کشور نیست.

 

در این شرایط، اگر آمریکا بتواند به درک این نکته برسد که خودش باید برای خودش ارزش و احترام قائل باشد و باید یک وجدان پاک داشته باشد و به جهان نیز احترام بگذارد و نیازی به دیده شدن توسط کشورهای دیگر نداشته باشد، دیگر اینکه آیا چین برای آمریکا احترامی قائل است یا خیر، مشکل ساز نخواهد بود.

نگرانی از جنگ با روسیه وزرای دفاع و امورخارجۀ آمریکا را راهی بروکسل می‌کند

وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا برای گفتگو با متحدان این کشور در ناتو دربارۀ ایران، افغانستان و اوکراین عازم بروکسل می‌شوند. سفر وزرای دفاع و امور خارجۀ آمریکا همزمان است با افزایش تنش‌ها در مرزهای شرقی اوکراین و تقویت قوای نظامی روسیه در این مرزها.  

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, امریکا, اوکراین, ایران, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

آمریکا به‌دنبال عقب‌نشینی تاکتیکی از خاورمیانه با هدف تمرکز بر چین

کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده، چین را یک تهدید مهم راهبردی می‌داند و به همین علت آمریکایی‌ها قصد دارند حضور خود در بخش‌هایی از خاورمیانه را کاهش دهند.

ادامه

امریکا, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, خاورمیانه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, عراق, عربستان سعودی, مقاله