حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس؛ حقوق کارگران نباید کمتر‌ از ۳ میلیون تومان باشد

نماینده مردم رزن با بیان اینکه قانون کار کنونی دارای اشکال است، گفت: ما بجای اینکه به مسائل اساسی زندگی کارگر، دستمزد، شخصیت و جایگاهی که دارد، بپردازیم، آنها را با حداقل حقوق نگه داشته‌ایم که تنها به این امید داشته باشند که سازمان تامین اجتماعی حامی آنها است و این اقدام، کار درستی نیست.

 

هزینه‌های تولید نباید از دستمزد کارگران کسر شود

 

حسن لطفی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، ادامه داد: هم‌اکنون باید هزینه‌های تولید را از آیتم‌های دیگری کم کنیم و این در حالی است که یک فرآیند اشتباهی در کشور شکل گرفته است که بجای اینکه هزینه‌های تولید را در قسمت‌های مختلف کاهش دهیم از کارگران کم کرده‌ایم با این دیدگاه که اگر پرداختی به کارگران افزایش پیدا نکند، هزینه تولید کاهش پیدا خواهد کرد.

 

حسن لطفی تاکید کرد: وقتی ماهانه تنها ۹۰۰ تا یک میلیون و دویست هزار تومان حقوق برای کارگران تعیین می‌کنیم که در کنار تامین نیازهای اولیه زندگی، اجاره خانه هم پرداخت کنند و مخارج مدرسه فرزندانشان را هم بدهند، قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شوند. به وزیر تعاون هم گفته‌ام که این میزان حقوق تنها برای گذران زندگی یک کارتن‌خواب کفایت می‌کند، بنابراین تعیین دستمزد کارگران با این مبنا که روزانه سه وعده غذا تهیه کنند، صورت گرفته است.

 

حداقل حقوق سه میلیون در ماه را باید برای کارگران تعیین کنیم

 

لطفی اظهار داشت: آیا با این فرآیند می‌توان ادعا کرد که کارگران در تامین معیشت خود با فقر مواجه نشده و دچار مشکل نمی‌شوند؟ بنابراین اگر بخواهیم به صورت همه‌جانبه از کارگران حمایت کنیم باید حداقل حقوق سه میلیون در ماه را برای این قشر تعیین کنیم تا بتوانند یک رفاه نسبی و زندگی آبرومندانه داشته باشند.

 

عضو فراکسیون امید مجلس، تصریح کرد: لازمه این اقدام هم این است که کارفرمایان و دولت و سایر متولیان امر در حوزه کارگری در این چرخه اقتصادی و تولید بجای اینکه از دستمزد کارگران کم کنند، هزینه‌ها را در سایر بخش‌ها کاهش دهند، نه اینکه کارگران را در تیررس کاهش هزینه‌ها قرار دهند، ضمن اینکه دولت باید در تامین مواد اولیه به کارخانجات کمک کند.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، یادآور شد: ارائه خدمات در قالب بسته حمایتی مشکلی از کارگران حل نمی‌کند و تنها می‌تواند غذای یک ماه یکی از فرزندان کارگران را تامین کند، بنابراین اگر می‌خواهیم جامعه کارگری را از مشکلاتی که با آن مواجه شده‌اند، نجات دهیم باید از آنها حق بیمه یا مالیات دریافت نکنیم یا به کارفرمایان فشار وارد نکنیم که مالیات بیشتری بپردازند و به جای این موارد، حقوق این قشر را افزایش دهیم.

ایلنا

سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و منافع زنان شاغل

بحران و رکود عمیق اقتصادی و کاهش چشمگیر نرخ ارز ملی، تاراج منابع ملی و اندوخته‌های زحمتکشان توسط کارگزاران رژیم، تشدید بحران معیشتی زحمتکشان و اعتراض های گستردۀ  آنان  در ماه‌های اخیر تعویض مهره‌های اقتصادی در ۵ آبان‌ماه را موجب گردید.

ادامه

ایران, حقوق بشر, زنان, کارگری, مقاله

اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به تشدید سرکوب کارگران و معلمان در ایران

دیده‌بان حقوق بشر از برخوردهای امنیتی اخیر با فعالان کارگری و معلمان در ایران انتقاد کرد. به گفته این سازمان جهانی حقوق بشری، اظهارات مقام‌های ایران درباره‌ وحدت ملی، با توجه به زندانی کردن این فعالان “پوچ” است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, خبر, کارگری, معلمان

تجربه خصوصی‌سازی در کشور موفق نبود

علی خدایی در گفتگو با ایلنا، تجربه خصوصی‌سازی در کشور را ناموفق دانسته و گفت: عمده شرکت‌هایی که درباره بحران‌های کارگری می‌شنویم، شرکت‌های دولتی خصوصی شده، هستند. هپکو و ماشین‌سازی تبریز صنایع بزرگی هستند که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری