بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

حصول توافق میان گروه‌های یمنی در سوئد درباره الحدیده و تعز

دبیر کل سازمان ملل از توافق میان گروه‌های یمنی در سوئد پس از یک هفته مذاکره در خصوص بندر الحدیده و همچنین کاهش درگیری‌ها در شهر تعز خبر داد.

 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست مطبوعاتی اختتامیه گفتگو‌های یمنی در استکهلم سوئد از توافق گروه‌های یمنی درباره بندر الحدیده و شهر تعز خبر داد.

 

او افزود: درباره بندر الحدیده توافق شده است و سازمان ملل متحد به تلاش‌ها برای توزیع کمک‌های بشردوستانه در این کشور کمک خواهد کرد. سازمان ملل نقشی کلیدی در اداره بندر راهبردی الحدیده خواهد داشت. همچنین بر سر کاهش تنش در تعز و تبادل اسرا میان دو طرف توافق شده است. دور جدید مذاکرات صلح یمن اواخر ژانویه پیش بینی شده است.

 

او همچنین گفت: یمن از بحران انسانی بی‌سابقه‌ای رنج می‌برد و سرنوشت آینده این کشور در دستان دو طرف گفتگوهاست.

 

آنتونیو گوترش ادامه داد: معتقدم کشور‌های عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از این توافق حمایت می‌کنند و همین عاملی جهت افزایش انگیزه در نظارت بر روند اجرای آن خواهد شد.

 

دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه ایران، عربستان و کشور‌های منطقه از این مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل حمایت کرده‌اند و این موضوع روند را تسهیل خواهد کرد، گفت: نیرو‌های نظامی از استان و بندر الحدیده خارج خواهند شد.

 

مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن نیز در نشست خبری که با حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان برگزار شد، به مسئله راه اندازی دوباره فرودگاه‌های یمن اشاره کرد.

 

گریفیتس درباره فرودگاه‌های یمن به خبرنگاران گفت: همانطور که دبیر کل سازمان ملل نیز به این موضوع اشاره کرد، ما همچنان در حال مذاکره کردن در خصوص این مسئله هستیم. در حالی که ما مشغول برگزاری مراسم پایانی هستیم، همکاران ما در پشت صحنه مشغول رد و بدل کردن یادداشت‌ها میان دو طرف در اتاق مذاکرات هستند. به نظر من، ارائه یک برنامه خاص برای چنین مسائلی، اقدام درستی نخواهد بود. اما این موضوع به وضوح مشخص است که گام اولیه و نخست در خصوص مسئله فرودگاه‌ها، گشودن آن‌ها برای پرواز‌های تجاری است و این گشایش احتمالا ابتدا برای پرواز‌های داخلی رخ خواهد داد. سازمان ملل خواهان گشایش فرودگاه‌ها در کوتاهترین زمان ممکن است و طرفین نیز در این خصوص توافق کرده اند.

 

او در ادامه گفت: تمایل دارم چنین تصور کنم که طی چند هفته آینده و شاید هم زودتر ما به توافق دست پیدا خواهیم کرد. ضمناً باید مد نظر داشته باشید که ما برای دستیابی به توافق لازم نیست در اینجا حضور داشته باشیم. ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به این موضوع اشاره کرد. گفتگو‌های سوئد در خارج از سوئد نیز ادامه خواهد داشت.

 

گریفیتس ادامه داد به علاوه می‌خواهم بر موضوعی که دبیر کل به آن اشاره کرد، تاکید کنم. همانطور که می‌دانید، الحدیده هدف دشواری بود. الحدیده، مرکز ثقل جنگ در یمن بود و همواره یکی از مسائلی بود که در مذاکرات مطرح می‌شد. طرفین این گفتگو‌ها باید بدانند که تعهدات آنها، قاطعانه و شدیداً مورد نظارت قرار خواهد داشت و در خصوص عملکرد آن‌ها گزارش تهیه خواهد شد. این موضوع تا پیش از این در یمن رخ نداده بود و این نخستین بار است که چنین اقدامی صورت می‌گیرد.

 

مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد نیز در کنفرانس مطبوعاتی اختتامیه گفتگو‌های یمنی در استکهلم سوئد با تشکر از هیئت‌های شرکت‌کننده در این گفتگو‌ها گفت: کویت و عمان نقش مهمی در به سرانجام رساندن این دور از گفتگو‌ها ایفا کردند. دو هیئت شرکت کننده در گفتگوها برای دستیابی به نقاط مشترک فداکاری‌های بسیاری کردند.

 

وزیر خارجه سوئد با اعلام اینکه کشورش در فوریه آتی میزبان نشستی درباره حمایت انسانی از یمن خواهد بود؛، اظهار کرد بحران در یمن به توجه مداوم جامعه بین المللی نیاز دارد و سودان همچنان فعالانه به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن ادامه خواهد داد. سال آینده (میلادی) در اواخر فوریه ما میزبانی مشترک همایش سازمان ملل را برای یاری رسانی انساندوستانه به یمن بر عهده خواهیم داشت و من ابراز امیدواری می‌کنم در آن رویداد نیز درباره کمک به بازسازی یمن به گفتگو بنشینیم.

 

والستروم به هیئت‌های شرکت کننده نیز گفت: هرگز فراموش نکنید چرا اینجا گردهم آمده اید و چه کسانی را نمایندگی می‌کنید، شما نماینده مردم یمن اعم از زنان، مردان و کودکان این کشور هستید و آن‌ها هستند که بیشترین درد و رنج را در این درگیری‌ها متحمل شده اند. مردم یمن هم اکنون منتظر نتیجه بخش بودن این گفتگو‌ها هستندف آن‌ها می‌خواهند در کشورشان ثبات، نیکبختی و صلح و آشتی برقرار باشد و شما را تشویق می‌کنم هر چه بیشتر در تعامل سازنده با یکدیگر تلاش کنید و با حسن نیت با فرایند سازمان ملل همراه شوید تا راه را برای ایجاد ثبات و صلح در یمن هموار سازید و ما ابراز امیدواری می‌کنیم این روحیه مثبتی که در اینجا شکل گرفته تداوم داشته باشد. بار دیگر از همه شما برای همه تلاش‌هایی که کردید تشکر و قدردانی می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان

هم‌حزبی‌های ترامپ به‌پیشبرد قطعنامه ضدسعودی رای مثبت دادند

سنای آمریکا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار حزب جمهوریخواه است، روز چهارشنبه در اقدامی نادر علیه سیاست‌های دولت این کشور، به پیشبرد قطعنامه‌ای رای مثبت داد که در صورت تصویب نهایی، به حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی پایان می‌دهد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, شمال غرب آسیا, عربستان سعودی

با این‌ که ترامپ و می از برنامه قتل خاشقچی اطلاع داشتند اجازه جلوگیری از این جنایت را ندادند

ماجرای قتل جمال خاشقجی و نقش بن‌سلمان ولیعهد عربستان در این جنایت، حالا با گزارش رئیس سیا به نمایندگان مجلس آمریکا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است چرا که نشان می‌دهد دستگاه اطلاعاتی آمریکا به طور کامل در جریان سناریوی عربستان و ولیعهد این کشور برای قتل این روزنامه‌نگار سعودی بوده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ترکیه, جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, عربستان سعودی, کانادا

نیویورک تایمز: آمریکا و عربستان عامل فاجعه یمن هستند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ سیاسی و تسلیحاتی آمریکا از اقدامات سعودی‌ها در یمن نوشت که آمریکا و عربستان عامل اصلی فاجعه یمن هستند.

ادامه

امریکا, جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, عربستان سعودی, یمن

سنا امروز درباره طرح خاتمه حمایت از جنگ در یمن رای‌گیری می‌کند

برنی سندرز، سناتور آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد، سنا امروز چهارشنبه در خصوص طرحی که خود وی برای پایان دادن به حمایت غیرقانونی از جنگ تحت رهبری ائتلاف عربستان سعودی در یمن ارائه داده، رای‌گیری خواهد کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی