تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حسین کمالی: خصوصی‌سازی موجب شده که نان مردم قطع شود

کمالی با اشاره به خصوصی‌سازی‌هایی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده، گفت: از ۱۷ واگذاری که انجام شده ۱۶ تای آنها غیررقابتی بوده است. خصوصی‌سازی موجب شده که نان مردم قطع شود.

 

به گزارش ایلنا؛ حسین کمالی در گردهمایی سالیانه هیات‌های اجرایی خانه‌های کارگری سراسر کشور گفت: خانه کارگر همواره مورد تقدیر مسئولان نظام قرار گرفته است. برای نمونه شهید رجایی، باهنر و آقای موسوی اردبیلی و کلیه افراد انقلابی از تلاش‌های خانه کارگر تقدیر کرده بودند.

 

وی با بیان اینکه کارگران همواره پایبند نظام و ارزش‌های آن بوده و هستند، گفت: این ایجاب می‌کند که قدرشناسی داشته باشیم. زمانی که یک کارگر اعتراض کرد؛ او را بازداشت و به زندان منتقل نکنیم. کارگری که اعتراض می‌کند به خاطر حق معیشت خود است و ما این کارگر را که غم نان دارد به جای رسیدگی به خواسته‌اش، با او برخورد می‌کنیم.

 

کمالی افزود: در برخی کشورها افرادی که اعتراض می‌کنند مثلا به خاطر نداشتن شغل دست به این کار می‌زنند، مورد تعرض قرار نمی‌گیرند بلکه مشکل آنها را بررسی و در صورت لزوم آنها را به کاریابی‌ها و مراکز رفاهی درمانی معرفی می‌کنند. آنها مشکل صنفی را سیاسی نمی‌کنند و معترضان را به بیگانگان و دشمنان نظام وصل نمی‌کنند.

 

عضو کمیته مرکزی خانه کارگر افزود: ما مشکلات صنفی خود را سیاسی می‌کنیم و کارگرانی را که اعتراض دارند به دشمنان مربوط می‌کنیم. نوع رفتارها و کردارهای ما با جامعه کارگری باید عوض شود. نباید کارگری که حق معیشتش اعتراض می‌کند را بازداشت کنیم.

 

وی افزود: در دوره‌ای که وزیر کار و امور اجتماعی بودم با وزارت کشور و دستگاه‌های کشور تفاهم‌نامه‌ای را منعقد نمودم مبنی بر اینکه تا زمانی که اعتراض‌های کارگری قالب صنفی دارد، دستگاه‌های نظامی و قضایی به ماجرا ورود نکنند. مشکلات جامعه کارگری باید در درون کارخانه حل شود البته بعضی از افراد به جای اینکه اختلافشان را با کارفرما از طریق مجراهای قانونی حل کنند اقدام به بستن راه‌آهن می‌کنند. این در حالی است که راه‌آهن برای کشور اهمیت استراتژیک دارد و از طریق آن کالاهای مهم دارو، غذا و غیره به نقاط مختلف کشور منتقل می‌شود.

 

وزیر کار و امور اجتماعی دولت‌های آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی افزود: جدال بر سر حقوق کار باید با منطق گفت‌وگویی باشد یعنی باید بر بستر مذاکره به حل اختلاف پرداخت. این نیازمند آن است که سواد کارگران در زمینه چانه‌زنی افزایش یابد.

 

وی افزود: کارگران و تشکل‌های کارگری باید در قدرت سهم داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تصویب قانونی در زمینه نحوه پذیرش افرادی که قصد ورود به مجلس را دارند و سختگیری در شرایط ورود به مجلس، درست نیست، گفت: مطابق این قانون، صرفا افرادی که مدرک کارشناسی ارشد دارند می‌توانند وارد مجلس شوند. این قانون موجب شده است که ورود به مجلس برای دلسوزان جامعه کارگری ممکن نباشد چراکه این افراد کمتر مدرکی مانند کارشناسی ارشد دارند.

 

عضو کمیته مرکزی خانه کارگر افزود: در مجلس اول پیشروترین قوانین در دفاع از کارگران و مستضعفان تصویب شد و افردی در مجلس حضور داشتند که سوادشان در سطح کارشناسی ارشد و مدارک تحصیلی آنچنانی نبود. پرسش این است که مگر این افراد بی‌سواد بودند و تشخیص نمی‌دادند که منافع مردم در چه چیزی است؟

 

وی در ادامه گفت: این امر موجب شده افرادی که دلسوز حقوق کارگران هستند نتوانند وارد مجلس شوند و نتوان علیه تعدی به حقوق آنها ایستادگی کرد. این امر یا همان نظارت استصوابی موجب شده است که شاهد مجلس ضعیفی باشیم البته عده‌ای می‌گویند فراکسیون امید ضعیف عمل می‌کند اما مگر سایر فراکسیون‌ها که در اکثریت هستند، برای حمایت از حقوق ضعفا چه کردند؟

 

کمالی با اشاره به خصوصی‌سازی‌هایی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده، گفت: از ۱۷ واگذاری که انجام شده ۱۶ تای آنها غیررقابتی بوده است. خصوصی‌سازی موجب شده که نان مردم قطع شود.

 

وی گفت: خصوصی‌سازی … موجب شده تا عده‌ای مال و اموال مردم را دو دستی صاحب شوند.

از روستای تمینِ بلوچستان تاخوابگاهی در تهران/ شهر بر شانه‌های مهاجرین

حقِ «اشتغال کامل»، یک حقِ شهروندیِ مسلم، از امثال محمد و از هزاران نفری که هر ماه، دل به درد جاده‌ها می‌سپارند و برای لقمه‌ای نان، به دوردست‌های دور سفر می‌کنند، دریغ شده است؛ سوال اساسی اینجاست که چرا این حق، به شهروندان محرومی مانندِ محمد، اهلِ تمینِ خاش، نرسیده است؟!

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

عوام‌فریبی برای مزد ۹۹ کلید خورد / صداوسیما به کمک کارفرمایان آمد

این افراد برای نشان دادن حسن نیت سراغ همان سبد معیشتی که خودشان تهیه کردند و پای آن را امضا کردند، بروند. در این سبد، هیچیک از عوامل موثره‌ی هزینه‌ی زیستِ کلانشهرها از جمله مسکن و ارتباطات، دخالت ندارد و توسط خود کارفرمایان تهیه شده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش