دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

حزب کمونیست سودان اعلام کرد که حاضر به مشارکت در قدرت با نظامیان حاکم نیست!

کمونیست‌های سودانی مشارکت در هر دولتی را که اعضای دولت نظامی کنونی کشور در آن حضور داشته باشند نپذیرفتند و اعلام کردند که برای عملی کردن بیانیهٔ آزادی و تغییر، در کنار توده‌های مردم به مبارزهٔ خود ادامه خواهند داد. 

 

محمد مختار الخطیب، دبیر سیاسی حزب کمونیست سودان، روز چهارشنبه ۳۱ ژوییه (۹ مرداد) در کنفرانسی مطبوعاتی، خواستار “انحلال همهٔ نیروهای شبه‌نظامی از طریق اتخاذ اقدام‌های امنیتی ویژه” شد.

 

این روند شامل انحلال «نیروهای پشتیبانی سریع» است؛ نیروهایی که در عمل همان شبه‌نظامیان اسلام‌گرای وابسته به دارودستهٔ معروف به «جَنجوید» هستند که مسئول اصلی جنایت‌های جنگی در منطقه دارفور سودان بوده‌اند. رفیق الخطیب در صحبت‌های خود اعلام کرد که نه اعلامیهٔ سیاسی و نه سند قانون اساسی منتشر شده، هیچ‌کدام خواست‌های برحق توده‌ها را برآورده نمی‌کند. هر دو این اسناد، اختیارهای تعیین‌کننده و مهمی را در دورهٔ گذار به شورای نظامی انتقالی می‌دهند  که مانع اجرایی شدن هدف‌های اعلام شدهٔ انقلاب مردم است.

 

حزب کمونیست سودان اعلام کرده است که تا رسیدن به پیروزی نهایی، همدوش جنبش اعتراضی توده‌یی به مبارزهٔ مسالمت‌آمیز خود ادامه خواهد داد. اعلام اینکه کمیسیون تحقیق برگمارده توسط شورای نظامی انتقالی سودان، رهبران نیروهای پشتیبانی سریع را از مسئولیت کشتار بیش از ۱۰۸ تن از معترضان در جریان تحصن در مقابل مقر فرماندهی نیروهای نظامی سودان در خارطوم در روز ۳ ژوئن (۱۳ خرداد)، مبرّا دانسته است، اعتراض و خشم نیروهای چپ و ترقی‌خواه را برانگیخته است. گزارش شده است که در آن حمله دست‌کم ۷۰ نفر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند در حالی که نیروهای پشتیبانی سریع مردم را مجبور به نوشیدن فاضلاب کرده‌اند و هم‌زمان بر روی آنان ادرار می‌کرده‌اند. کمیسیون تحقیق، نیروهای پشتیبانی سریع را از هرگونه تقصیر و عمل قابل سرزنشی مبرّا دانسته و مدعی شده است که کسانی که جنایت روز ۱۳ خرداد را مرتکب شدند، نیروهای خودسَری بوده‌اند که برخلاف دستورهای نظامی عمل کرده‌اند. این کمیسیون تعداد کشته شدگان را نیز ۸۷ نفر اعلام کرده است که بسیار کمتر از تعداد واقعی قربانیان آن جنایت است.

 

روز پنج‌شنبه اوّل ماه اوت (۱۰ مرداد)، شهر اومدورمان، شهر دوقلوی خارطوم، شاهد بزرگ‌ترین تظاهراتی بود که تا کنون در اعتراض به این قتل‌ها سازمان داده شده است. کمیتهٔ اجرایی پزشکان سودان گفت که در پی تیراندازی به تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان، چهار غیرنظامی سودانی کشته و چندین نفر دیگر زخمی شده‌اند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات همچنین خواستار انتقال قدرت به دولتی غیرنظامی بودند.

 

از زمان برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور مستبد سودان، در ۱۱ آوریل امسال، سودان توسط شورای نظامی انتقالی اداره شده است.

 

حزب کمونیست سودان تأکید کرده است که توافق نیروهای آزادی و تغییر باید رعایت و اجرا شود و گفته است که برای اجرایی کردن آن، همچنان همراه با تودهٔ مردم به مبارزه در خیابان‌ها ادامه خواهد داد.

 

حزب کمونیست هشدار داده است که در صورتی که نمایندگان شورای نظامی انتقالی در حاکمیت حضور داشته باشند، این حزب در هیچ‌یک از نهادهای حاکمیت دورهٔ گذار، که قرار است سه سال طول بکشد، شرکت نخواهد کرد.

 

حزب کمونیست سودان شورای نظامی انتقالی را “ادامهٔ رژیم البشیر” می‌داند.

 

حزب کمونیست سودان خواستار آن شده است که سازمان اطلاعات و امنیت ملی قدرتمند کشور به طور کامل بازسازی شود و قدرت و اختیار آن کاهش یابد. رهبری حزب همچنین “گزارش سرهم‌بندی شده” کمیتهٔ برگمارده توسط شورای نظامی انتقالی برای بررسی قتل عام روز ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) را کوششی برای لاپوشانی کردن این فاجعه دانست و آن را محکوم کرد.

 

حزب کمونیست سودان همچنین خواستار “ایجاد کمیتهٔ مستقلی” شد “که تحت نظارت نهادهای منطقه‌یی و بین‌المللی، به جنایت‌های انجام شده در سودان از ۱۱ آوریل تا امروز رسیدگی کند.” بر اساس بیانیهٔ هیئت سیاسی حزب کمونیست سودان در روز ۱۱ مرداد، “هیئت نمایندگی اتحادیهٔ اروپا در سودان کشتار معترضان را محکوم کرده و خواستار آن شده است که شورای نظامی انتقالی مسئولیت حفاظت از جان همهٔ شهروندان غیرنظامی را به عهده بگیرد. علاوه بر این، در بیانیهٔ هیئت سیاسی حزب برادر آمده است که این حزب حاضر است فقط با دولتی همکاری کند که در آن غیرنظامیانِ نمایندهٔ مردم قدرت و اختیار را در دست دارند.”

 

در یک تحول مهم دیگر، “جنبش برای آزادی سودان” به رهبری عبدالوحید، بیانیه‌ای در تأیید مجدد حمایت خود از انقلاب دسامبر (آذر ۱۳۹۷) صادر کرد و هشدار داد که همکاری آن با نیروهای جبههٔ آزادی و تغییر بستگی مستقیم به این خواهد داشت که هیچ‌گونه مصالحه و سازشی در مورد انقلاب جاری انجام نشود و نسبت به مشارکت رهبران نظامی در نهادهای قدرت هشدار داد.” به دلیل خودداری شورای نظامی انتقالی از انتقال قدرت به نمایندگان مردم، بن‌بست سیاسی سودان تا امروز ادامه یافته است. مذاکره دربارهٔ تشکیل دولت موقت در هفتهٔ گذشته به دلیل اختلاف نظر دربارهٔ نقش نیروهای مسلح متوقف شده است.

 

حزب تودهٔ ایران در ارتباط نزدیک با رهبری حزب کمونیست سودان رخدادهای ماه‌های اخیر در سودان را دنبال کرده و در مقاطع مهم این جنبش انقلابی، همبستگی بین‌المللی قاطع خود را با مبارزهٔ مردم سودان و جبههٔ نیروهای دموکرایک و مترقی این کشور و در مرکز آن حزب کمونیست سودان ابراز کرده است. روشن‌بینی، استقلال عمل، پیگیری، و برخورد اصولی و جدّی کمونیست‌های سودان در تشخیص علّت‌های ریشه‌یی مسئله و مطرح کردن راهکردهای اصولی و مؤثر در شرایط مشخص تحوّل اجتماعی در آن کشور برای انجام تغییرهای بنیادی و پیشبرد جنبش انقلابی به سود زحمتکشان و عدالت‌جویان و آزادی‌خواهان، مثال‌زدنی و شایان توجه مبارزان ضداستبداد در ایران است. پیروز باد جنبش انقلابی مردم سودان برای تحقق صلح،‌ عدالت، دموکراسی، و پیشرفت.

نامۀ مردم

اتحادیه آفریقا خواستار محاکمه عاملان قتل دانش‌آموزان سودانی شد

نماینده ویژه اتحادیه آفریقا در امور سودان روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری با محکوم کردن قتل چهار دانش آموز معترض سودانی، خواستار محاکمه فوری عاملان این جنایت شد.

ادامه

اتحادیه آفریقا, جهان, حقوق بشر, خبر, سودان, شمال افریقا

ادامهٔ روند انقلاب برای طرد دیکتاتوری اسلامی- نظامی در سودان

تحولات سیاسی در سودان با سرعت در جریان است و گفتگوها به‌منظور توافق بر سر ترکیب دولت گذار بین “ائتلاف آزادی و تغییر” و سران “شورای نظامی گذار” (که پس از برکناری عمرالبشیر، رئیس‌جمهور دیکتاتور رژِیم، در نیمه دوم فروردین‌ماه ۹۸ قدرت حکومتی را در ‌دست دارد) به مرحله‌های حساسی رسیده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امارات, امریکا, انگلستان, جهان, خاورمیانه, خبر, سودان, شمال افریقا, عربستان سعودی