حزب وطن ترکیه: آمریکا در افغانستان نشان داد قابل اعتماد نیست

حزب وطن ترکیه روز شنبه با اعلام اینکه امپریالیسم آمریکا در افغانستان شکست خورده است اعلام کرد، مواضع آمریکا در افغانستان یکبار دیگر غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن را نشان داده است.

 

در اطلاعیه صادره از سوی این حزب که از سوی اوزگور بورسالی دبیرکل این حزب قرائت شد، آمده است: روند جاری در افغانستان محاسباتی که براساس همکاری با آمریکا در منطقه شکل پذیرفته بود را نقش برآب کرده است و روند جاری نشان داد که در منطقه آوراسیا تنها همکاری و همیاری کشورها قابلیت حل بحرانها را خواهد داشت.

 

حزب وطن با عنوان اینکه آمریکا در حال اجرای سناریوی بحران علیه افغانستان، همسایگان افغانستان و ترکیه با استفاده از موج جدید پناهجویان است، واشنگتن را به تضعیف همکاریهای موجود بین کشورهای منطقه و نیز تضعیف توان کشورهای منطقه در حل مسایل متهم کرده است.

 

در اطلاعیه با اشاره به پیشروی‌های طالبان در افغانستان آمده است: در روند جاری همکاری‌های بین ایران، افغانستان، پاکستان، چین، روسیه، ترکیه اهمیت بسیاری دارد و حق تعیین سرنوشت افغاسنتان متعلق به مردم آن کشور است و دولت آنکارا نیز می باید با سناریوهای بحران آفرینی آمریکا مخالفت و در راستای حفظ استقلال و اتحاد افغانستان، حفظ ثبات در منطقه و نیز گسترش روابط دوجانبه باید در کوتاهترین زمان با طالبان ارتباط رسمی برقرار کند.

 

در اطلاعیه با اشاره به خواست دولت آنکارا برای مدیریت و حفظ امنیت فرودگاه کابل از دولت آنکارا خواسته شده است که در صورت خواست دولت افغانستان نیروهای خود از آن کشور را عقب بکشد و به نیروهای طالبان نیز اعلام شود که نیروهای ترکیه در فرودگاه کابل به نمایندگی از سوی نیروهای ناتو حضور ندارند و منافع کشور ثالثی را تامین نمی‌کنند.

 

اطلاعیه با اشاره به خواست نیروهای آمریکا برای انتقال برخی افغان‌های مرتبط با دولت آمریکا به آن کشور و اعلام ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی که این افراد می‌توانند در آنجا برای عزیمت به آمریکا درخواست بدهند را محکوم کرد و افزود: اگر آمریکا واقعا خواستار عزیمت این عده به کشورش است با انجام پروازهای مستقیم و بدون نیاز به کشورهای ثالث این کار را می‌تواند انجام بدهد و کسی نباید از ترکیه انتظار داشته باشد که بار بحران‌های پناهجویی ناشی از تصمیمات کشورهای سوم را بر دوش بکشد.

 

اطلاعیه حزب وطن با عنوان اینکه طالبان مجادله مسلحانه خود علیه امپریالیسم آمریکا و همدستانش را به مرحله آخر رسانده است، افزود: روند جاری در راستای اتحاد افغانستان و حفظ استقلال آن کشور با تشکیل یک دولت می باید، ادامه یابد.

 

اطلاعیه همچنین از دولت آنکارا خواستار همکاری با دولت سوریه در تمامی زمینه ها از جمله در زمینه مسایل نظامی شده و افزود: با عملیاتهای مشترک ترکیه و سوریه گروه‌های تروریستی پ.ک.ک ، پ.ی.د، ی.پ.گ  و داعش می باید از میان برداشته شود و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و بدینگونه زمینه بازگشت پناهجویان سوری نیز به کشورشان فراهم گردد.

 

اطلاعیه با اشاره به قدرت یابی کشورهای آسیایی در برهه فعلی و با تاکید بر اینکه آینده از آن کشورهای آسیایی است با اشاره به درخواست عضویت ایران از سازمان همکاری‌های شانگ‌های از دولت آنکارا نیز خواستار مراجعه هرچه سریعتر به سازمان همکاری‌های شانگ‌های برای عضویت رسمی شده است.

 

لازم به ذکر است در روزهای گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز با اشاره به رخدادهای اخیر در افغانستان از احتمال دیدار خود با رهبران طالبان سخن به میان آورده بود .