نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

نیجریه در حال بررسی پیوستن به «بریکس» است

رسانه‌های محلی نیجریه اعلام کردند وزیر خارجه این کشور در سفر اخیرش به روسیه اعلام کرده که این کشور در حال بررسی پیوستن به گروه «بریکس» است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «یوسف توگار» وزیر خارجه نیجریه اعلام کرد این کشور در حال بررسی پیوستن به گروه کشورهای «بریکس» است. آن‌گونه که ... نیجریه در حال بررسی پیوستن به «بریکس» است

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, چین, روسیه, عربستان سعودی, مصر, نیجریه, هندوستان

به کشتار مردم فلسطین خاتمه دهید! کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسید!

ادامهٔ پیشروی ماشین جنگی و کشتار اسرائیل در نوار غزه زیر چتر حمایت قدرت‌های امپریالیستی بمباران و خون‌ریزی و کشتار و آوارگی و گرسنگی و ناامنی در غزه همچنان ادامه دارد. نیروهای نظامی اسرائیل پس از آنکه بخش بزرگی از ساکنان شهرهای غزه و خان یونس در شمال و مرکز نوار غزه را به‌زور بمباران‌های ... به کشتار مردم فلسطین خاتمه دهید! کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسید!

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, الجزایر, امپریالیسم, ایران, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, صلح, فلسطین, کارگری, گرسنگی, مقاله, هلند, هندوستان

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

هشدار پوتین به غرب برای خودداری از اعزام نظامیان ناتو به اوکراین

رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به پیشنهاد همتای فرانسوی وی به کشورهای غربی درباره اعزام نیروی نظامی از ناتو به اوکراین گفت: سرنوشت این نیروها بسیار غم‌انگیز خواهد بود. به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، ولادیمیر پوتین این سخنان را پنجشنبه در سخنرانی سالانه خود در مجلس فدرال روسیه با حضور نمایندگان دومای دولتی و شورای ... هشدار پوتین به غرب برای خودداری از اعزام نظامیان ناتو به اوکراین

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتیوپی, اروپا, استراتژیک, اقتصادی, امارات, امنیتی, اوکراین, ایران, برزیل, بریکس, تایوان, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, عربستان سعودی, فرانسه, فنلاند, مصر, ناتو, هندوستان

حذف دلار مهمترین دستاورد قدرت‌های نوظهور در برزیل

قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان موسوم به بریکس درتازه‌ترین نشست خود در برازیلیا پایتخت برزیل به توافق رسیدند تا دلار را از مبادلات خود کنار بگذارند.

 

به گزارش ایرنا از مسکو، برخی از صاحبنظران معتقدند که این تصمیم بزرگترین دستاورد برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که به رغم تمام تفاوت‌های مدیریت اقتصادی و اختلاف نظرهای سیاسی در مناطق چالش برانگیز جهان، گردهم آمده‌اند تا به آمریکا اعلام کنند دوران یک جانبه گرایی به پایان رسیده است و آنان نیز باید در تصمیمات بین‌المللی نقشی ویژه داشته باشند.

 

اعضای بریکس اقدام عملی در راستای رسیدن به هدف را زمانی برداشتند که اعلام شد در حال حاضر به دنبال ایجاد سیستم پرداخت جدید مشترک هستند تا آن را جایگزین پرداخت‌های دلاری خود کنند.

 

ماریا مدودوا معاون امور ارتباطات مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه دراین باره به ایرنا گفته است: قدرت های نوظهور اقتصادی جهان «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) سیستم واحد پرداخت های مالی ایجاد می‌کنند و بزودی این سیستم ایجاد خواهد شد.

 

براساس اطلاعات خبرنگار ایرنا در مسکو، سیستم واحد پرداخت‌های بریکس، «بریکس پی» نامیده می‌شود و با کمک آن می‌توان در کشورهای عضو این گروه شامل روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل خرید کرد.

 

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه هماهنگ کننده گروه کاری برای ایجاد این سیستم مالی است و به همراه چندین شرکت در ایجاد آن مشارکت دارند.

 

گفته شده که پرداخت‌ها از طریق این سیستم جدید مالی را می‌توان از طریق تلفن‌های هوشمند نیز انجام داد؛ بریکس‌پی در عمل مانند سیستم‌های سامسونگ‌پی یا اپل‌پی کار خواهد کرد.

 

«کریل دمیتریف» مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (آردی‌آی‌اف) و عضو انجمن تجاری بریکس درحاشیه این نشست دو روزه که چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شد به خبرنگاران گفت: روسیه موفق شده است وابستگی خود به دلار در مبادلات خارجی را به میزان چشمگیری کاهش دهد و آن را از ۹۲ درصد به ۵۰ درصد برساند.

 

در پایان نشست سران بریکس که با هدف دستیابی به سیاست مشترک در قبال مسائل جهانی اقدام به تشکیل این گروه کرده‌اند، بیانیه ای منتشر شد که در آن بر ضرورت حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه، تامین کمک‌های انسان دوستانه به سوریه و پایبندی همه طرف‌ها به آتش‌بس، تعهد به تحکیم چندجانبه گرایی و تاکید بر نقش محوری سازمان ملل در موضوع‌های بین‌المللی و حمایت از اجرای توافق آب‌وهوایی تاکید شد.

 

یادآور می‌شود اگر چه یکی از مهمترین دلایل شکل‌گیری ائتلاف اقتصادهای نوظهور دغدغه‌های اقتصادی بوده است اما اعضای بریکس موفق شده‌اند در چند سال گذشته به عنوان کشورهای نوپای صنعتی اهمیت خود را به رخ آمریکا و کشورهای اروپایی بکشند و همکاری‌های خود را صرفا به توسعه روابط اقتصادی محدود نکرده بلکه در زمینه معادلات سیاسی جهان نیز ایفای نقش کنند.

 

به عنوان مثال، تلاش‌های این گروه در زمینه تحولات مهم جهانی و تنش‌های منطقه‌ای مانند بحران سوریه، افغانستان، سودان و تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران از جمله مصادیق آن به شمار می‌آید.

 

به عبارت دیگر دامنه تاثیرگذاری بریکس در معادلات جهانی بسیاربالاست چرا که بنا براعلام بانک جهانی، گروه بریکس به سبب بهرمندی از ۴۰ درصد از منابع مالی جهان و ۱۵ درصد تجارت جهانی و ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی، می‌کوشد گوی سبقت را از هفت کشور صنعتی جهان برباید و به طور کلی می‌تواند یکی از ثروتمندترین اعضای جامعه جهانی باشد.

 

به باور شماری از تحلیلگران، همچنین می‌توان بریکس را به عنوان یک رقیب بزرگ برای غرب و آمریکا به حساب آورد زیرا دو کشور چین و روسیه در شورای امنیت صاحب کرسی هستند و شمار دیگری از این گروه می‌کوشند نامزد این شورا شوند که در صورت نیل به این هدف میزان قدرت چانه زنی و تاثیرگذاری بریکس از افزایش چشمگیری برخوردار خواهد شد.

 

از دیگر سو، موقعیت استراتژیک بریکس شمار دیگری از کشورهای در حال توسعه را برآن داشته تا به این ائتلاف بپیوندند که این مسال سبب ارتقای موقعیت بریکس و به چالش کشیدن غرب می‌شود.

 

ولی این گروه با چالش‌هایی نیز دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از مهمترین آنها ناهمگونی‌ها میان اعضا و نداشتن رویکرد اقتصادی واحد است. چرا که این گروه به رغم داشتن نقاط مشترک فراوان، تاکنون موفق نشده اند اختلافات و ناهمگونی‌های مابین خود را حل و فصل کنند.

 

به گفته شماری از تحلیلگران، اعضای گروه بریکس از مدل اقتصادی واحد پیروی نمی‌کنند. به عنوان مثال الگوی روسیه و چین برای توسعه شبیه الگوی برزیل و هند که شباهت‌های فراوانی با نظام سرمایه‌داری غرب دارد، نیست. از سوی دیگر از لحاظ اقتصادی، آفریقای جنوبی کوچکترین شبهاتی به دیگر اعضای گروه ندارد.

 

در نهایت تمام موارد مذکور سبب شده است تا اعضای این گروه از خط مشی یکسان در مسایل اقتصادی پیروی نکنند.
از دیگر سو نبود ناهمگونی سیاسی از دیگر موارد مورد اختلاف این گروه به شمار می‌آید. به عنوان مثال رویکرد چین و روسیه در بحران‌های خاورمیانه با سایر اعضای این گروه متفاوت است.

 

از طرف دیگر، روسیه، چین و هند در آسیا با وجود افزای سطح همکاری، به شکل ذاتی رقیب یکدیگر هم محسوب می‌شوند و یا همچنان در برخی نقاط اختلافات مرزی دارند.

 

این موارد سبب شده است که صاحبنظران غربی مدعی شوند به دلیل همپوشانی نداشتن اهداف اعضای بریکس با یکدیگر، آنها به موفقیت چشم‌گیری نخواهند رسید حال آنکه می‌توان نمونه‌های متعددی از اختلاف نظر را بین بسیاری از کشورهای هم سطح یا قدرتمند در نقاط مختلف جهان پیدا کرد که مانع گسترش همکاری‌ها میان آنها نشده است.

 

منتقدین بریکس در غرب همواره این مطلب را تکرار می‌کنند که اعضای بریکس تاکنون موفق به حل‌وفصل اختلافات داخلی میان خود نشده‌اند، بنابراین نمی توانند برای حل و فصل مسایل بین‌المللی راهکار ارایه دهند.

 

با وجود همه انتقادها، بسیاری معتقدند که بریکس پتانسیل بالایی دارد و در بعد اقتصادی و سیاسی از قابلیت‌های بیشماری برخوردار است و می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری در امور جهان داشته باشد به شرط آنکه همکاری سایر اعضا بیشتر شود و راهکارهای عملی برای رفع موانع دیده شود.

سومین دیدار پوتین با رئیس جمهوری چین در سال جاری

رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با همتای چینی خود در حاشیه نشست سران “گروه بریکس”، روابط مسکو-پکن را «مشارکت راهبردی همه‌جانبه» نامیده و از برجای گذاشتن رکورد جدید ۱۰۸ میلیارد دلار در مبادلات بازرگانی دو کشور خبر داد.

ادامه

افریقای جنوبی, اقتصادی, برزیل, جهان, چین, خبر, روسیه, هندوستان

تغییر سیاست خارجی هند از سنتی به تهاجمی

سیاست خارجی هند در چند سال گذشته و با روی کار آمدن نارندرا مودی نخست وزیر این کشوربه گفته صاحب نظران سیاسی به تدریج از شکل سنتی و تدافعی به سیاست تهاجمی تبدیل شده است.

ادامه

افغانستان, امارات, امریکا, ایران, پاکستان, ترکیه, جنوب آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, شیلی, عراق, عربستان سعودی, لبنان

آسه‌آن، چرخش ۱۸۰ درجه در ۵۰ سال؛ صف‌آرایی در برابر ترامپ

اتحادیه کشورهای جنوبی شرق آسیا (آسه‌آن) حدود نیم قرن پس از تاسیس با انگیزه مقابله با نفوذ فزاینده کمونیسم و شوروی در شرق آسیا این‌بار در حال صف‌آرایی در برابر آمریکا و سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, اندونزی, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سنگاپور, شرق آسیا, فیجی, فیلیپین, کامبوج, کره جنوبی, هندوستان, ویتنام