سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

حداقل چهار کانادایی دیگر در چین در انتظار اعدام

اگرچه آزادی مایکل اسپاور و مایکل کووریگ می تواند دلیلی برای خوشحالی کانادایی ها باشد اما تعداد دیگری کانادایی هنوز در چین در بازداشت هستند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از CTVNEWS، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز جمعه اعلام کرد که اسپاور و کووریگ دو کانادایی که از دسامبر ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی در چین بازداشت شده بودند، آزاد شده و در حال بازگشت به کانادا هستند.

 

بازداشت اسپاور و کووریگ تا حد زیادی به عنوان پاسخ تلافی جویانه به دستگیری منگ وانژو، مدیرعامل هواوی توسط کانادا با حکم ایالات متحده در رابطه با معاملات تجاری این شرکت در ایران تلقی می شد.

 

در حالی که چین همواره ارتباط این موارد با یکدیگر به هر نحوی را رد می کند، اوایل روز جمعه یک قاضی در بریتیش کلمبیا پس از توافق مقامات وزارت دادگستری ایالات متحده برای حل و فصل اتهامات جنایی علیه منگ، پرونده استرداد منگ را خاتمه داد و به منگ اجازه داد تا پس از تعلیق تعقیبش، تحت شرایط خاصی کانادا را ترک کند.

 

در حالی که اسپاور و کوریگ بعد از ۱۰۱۹ روز از بازداشت چینی ها آزاد شدند، حداقل چهار کانادایی دیگر در چین در انتظار اعدام هستند و اطلاعات کمی در مورد احتمال بازگشت یا زمان بازگشت آنها به کشور وجود دارد.

 

دستگیری روبرت شلنبرگ پس از دستگیری منگ وانژو مدیر عامل هواوی با حکم استرداد در ونکوور در سال ۲۰۱۸ مشابه پرونده های اسپاور و کووریگ تا حد زیادی تلافی محسوب می شود.

 

شلنبرگ که اصالتاً اهل ابوتسفورد در بریتیش کلمبیا است، تنها چند هفته پس از بازداشت منگ در دسامبر ۲۰۱۸ به اتهام قاچاق مواد مخدر به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

 

در ژانویه ۲۰۱۹، حکم شلنبرگ به اعدام افزایش یافت و در اوت ۲۰۲۱ این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

 

دیوید لامتی، وزیر دادگستری دهم اوت به خبرنگاران گفت: «ما به شدیدترین شکل ممکن این حکم اعدام برای شلنبرگ را محکوم می کنیم، ما همچنان از طرف او به دنبال بخشش او هستیم. کانادا در همه موارد با مجازات اعدام مخالف است و در مورد این پرونده خاص هم همین رویکرد وجود دارد.

 

شو ویهنگ

 

به گفته رسانه های دولتی چین، شو ویهونگ در تاریخ ۷ آگوست ۲۰۲۰ پس از جمع آوری مواد و ابزار مورد نیاز برای تهیه کتامین به اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شد.

 

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که حکم شو به طور مستقل و مطابق قوانین و رویه های قانونی چین اجرا شده است و نباید بر روابط بین کانادا و چین تأثیر بگذارد.

 

یی جیان هوئی، شهروند کانادایی در اوت ۲۰۲۰ بعد از مجرم شناخته شدن به دلیل تولید و حمل مواد مخدر غیرقانونی تنها یک روز پس از حکم شو، به اعدام محکوم شد.

 

در حالی که جزئیات کمی درباره پرونده یی وجود دارد، رسانه های دولتی چین گزارش داده‌اند که او و یک متهم دیگر به نام لو هنچانگ با ۲۱۸ کیلوگرم کریستال سفید تزریق شده با MDMA از اتاقی که هر دو نفر از آن استفاده کرده اند، پیدا شده‌اند.

 

فن وی، شهروند کانادایی در آوریل ۲۰۱۹ در پرونده قاچاق چند ملیتی مواد مخدر به اعدام محکوم شد. فن و یک شهروند چینی تنها کسانی بودند که در آن زمان از بین ۱۱ نفر به مجازات اعدام محکوم شدند.

 

دولت کانادا درخواست بخشش فن را داده است.

با بازگشت مدیر هوآوی به چین، زندانیان کانادایی در چین آزاد شدند

به گفته نخست وزیر کانادا، دو زندانی کانادایی که به اتهام جاسوسی دستگیر و به زندان‌های چین منتقل شده بودند، آزاد و در راه بازگشت به کانادا هستند.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, ژاپن, سوئد, فرانسه, کانادا, هندوستان

استعفای نماینده بایدن در امورهائیتی دراعتراض به رفتار غیرانسانی آمریکا

دانیل فوت نماینده ویژه آمریکا در امور هائیتی، با ارائه استعفا نامه خود به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد با تصمیم غیرانسانی و مخرب آمریکا برای اخراج هزاران پناهنده هائیتی از مرز آمریکا و مکزیک مشارکت نخواهد کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, پناهجویی, جهان, حقوق بشر, هائیتی

دونالد ترامپ: آمریکا در حال تبدیل شدن به «چاه فاضلاب» بشریت است

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تعداد بی‌سابقه‌ای از مهاجران غیر قانونی بدون کنترل و بررسی وارد خاک آمریکا می‌شوند و این کشور درحال تبدیل شدن به «چاه فاضلاب» بشریت است.

ادامه

افریقا, امریکا, امریکای شمالی, پناهجویی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, مکزیک, هائیتی

سندرز: کشتار غیرنظامیان افغان در حمله پهپادی آمریکا یک تراژدی انسانی است

سناتور ارشد دموکرات آمریکایی اشتباه آمریکا در حمله پهپادی که به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک افغان منجر شده است را یک تراژدی انسانی خواند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جهان, گزارش