تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

حامیان رئیس جمهور سابق برزیل تظاهرات کردند

حامیان لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل که به اتهام فساد مالی در زندان به سر می برد، روز گذشته در خیابان های پایتخت گردهم آمدند تا از قصد وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی حمایت کنند.

 

 

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه، این گردهمایی حامیان لولا داسیلوا در حالی در شهر برازیلیا برگزار شد که براساس قانون اساسی برزیل فردی که به زندان محکوم شده باشد، نمی تواند در انتخابات نامزد شود. این در حالی است که رئیس جمهور سابق برزیل و حامیانش اعلام کرده اند که اهداف سیاسی پشت پرده اتهام زنی فساد مالی و به دنبال آن محکومیت وی بوده است تا دولت فعلی اجازه ندهد داسیلوا در این انتخابت ثبت نام کند.

 

براساس گزارش رسانه ها به رغم زندانی شدن داسیلوا وی هم اکنون از محبوبیت زیادی در میان مردم برزیل برخوردار بوده و اگر در این مقطع زمانی در انتخابات شرکت کند، رقیب جدی ندارد.

 

روزگذشته روزنامه نیویورک تایمز مقاله ای از لولا داسیلوا منتشر کرد که رئیس جمهور سابق برزیل محکومیتش را به عنوان جدیدترین مرحله در یک کودتای آرام علیه چپ گراها در برزیل توصیف کرد.

 

داسیلوا در این مقاله تصریح کرد که راست های افراطی در برزیل به دنبال دور نگه داشتن وی از رقابت انتخابات هستند.

 

گردهمایی حامیان لولا داسیلوا در حالی در پایتخت این کشور برگزار شد که قرار است شماری از فعالان سیاسی حامی داسیلوا روز چهارشنبه مقابل دیوان عالی انتخاباتی برزیل گردهم بیایند تا به طور نمادین وی را به عنوان یک نامزد انتخابات آتی معرفی کنند.

 

دادگاه انتخاباتی برزیل تا ۱۷ سپتامبر ( ۲۶ شهریور) فرصت دارد تا در مورد پذیرش یا رد نامزدی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری اتی برزیل حکم نهایی را صادر کند.

 

به گزارش ایرنا، لولا داسیلوا که سال ۲۰۱۶ در دادگاه بدوی به اتهام فساد مالی به ۱۲ سال حبس محکوم شد، می گوید صدور این حکم برای دور نگهداشتنش از انتخابات اکتبر ۲۰۱۸ (مهر-آبان ۹۷) است.

 

وی پیشتر به دریافت رشوه از یک شرکت مهندسی در ازای کمک به عقد قرارداد با شرکت نفت «پترولئو برازیلیرو» متهم شده بود.

 

طبق قانون انتخابات برزیل، فردی که در دادگاه محکوم شده تا هشت سال نمی تواند در انتخابات نامزد شود، اما استثنا هم وجود دارد از جمله اینکه اگر لولا داسیلوا بخواهد وارد کارزار شود، دادگاه انتخابات در باره آن رای خواهد داد.

ایرنا

آمریکا به دنبال سرنگونی اردوغان و مادورو است

«جیمز پتراس»، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مشهور آمریکایی، در گفتگو با شکبه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» در خصوص تنش اخیر آمریکا و ترکیه و همچنین ترور نافرجام رئیس‌جمهور ونزوئلا اظهار کرد واشنگتن تلاش دارد به شیوه‌های مختلف دولت‌های ترکیه و ونزوئلا را سرنگون کند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, تحریم, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, کلمبیا, ونزوئلا

نگاهی به تغییرهای پیشنهادی تازه در قانون اساسی کوبا

روز ۱۲ خرداد امسال، نشست فوق‌العادهٔ مجمع ملّی کوبا (پارلمان آن کشور) برگزار شد و در آن کمیسیونی تشکیل شد تا پیش‌نویس اوّلیه قانون اساسی تازه‌ای را برای کوبا تهیه کند که بیشتر از ۶۰ سال است در مقابل تلاش‌های آمریکا برای شکست و پایان دادن به انقلاب ملّتش پایداری کرده است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, دیدگاه, سیاسی, کارگری, کوبا, مقاله

رئیس‌جمهور مکزیک: ما را با دیوارکشی تهدید نکنید!

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهوری منتخب مکزیک در اظهاراتی که قطعاً خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ایراد شد، گفت: هدف ما تبدیل مکزیک به کشوری قدرتمند است. هیچ‌کس حق ندارد ما را با بستن یا نظامی‌کردن مرزها یا ساخت دیوار حائل تهدید کند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, مکزیک