آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

زاخارووا: هدف از مانورهای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه گسترش ناتو است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هدف از رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن، استرالیا و فیلیپین را گسترش ناتو در سایر مناطق جهان دانست. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران در رابطه با مانورهای نظامی مشترک ایالات متحده با ژاپن، استرالیا و فیلیپین گفت: هدف همان چیزی است که ما در ... زاخارووا: هدف از مانورهای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه گسترش ناتو است

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, غرب, فیلیپین, ناتو

جنگ سرد آمریکا و چین مسیر جریان‌های انرژی را تغییر می‌دهد

بدتر شدن رابطه بین چین و آمریکا باعث تشویق سیاست‌گذاران چینی به افزایش تلاش برای قطع وابستگی به واردات نفت و گاز و ایجاد منابعی غیر از متحدان آمریکا می‌شود.

 

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، بدتر شدن روابط دیپلماتیک بین آمریکا و چین بر وابستگی متقابل اقتصادی آنها در زمینه زنجیره‌‌های عرضه جهانی فناوری و انرژی تأثیر می‌گذارد.

 

سیاستگذاران ارشد در آمریکا و برخی از متحدین نزدیک آن از جمله استرالیا و انگلیس اخیراً موضع سختی در برابر رابطه این کشور با چین گرفته‌اند.

 

چین زمانی با عنوان یک «رقیب استراتژیک» شناخته می‌شد ولی حالا بیشتر از آن به عنوان یک «دشمن استراتژیک» یاد می‌کنند که نشان دهنده روابط مناقشه برانگیزتری است.

 

شکایت در مورد تجارت ناعادلانه، دزدی مالکیت فکری، مداخلات ارزی و از دست رفتن مشاغل تبدیل به نگرانی‌های جدی در مورد جاسوسی، انتقال فناوری و امنیت ملی شده است.

 

روابط اقتصادی تنها تجارت کالا را شامل نمی‌شوند بلکه گستره‌ای از خدمات از جمله حمل و نقل و لجستیک، بانکداری، خدمات حقوقی، خدمات حرفه‌ای، تحصیلات و گردشگری را هم در بر می‌گیرند. همچنین، سرمایه‌گذاری، همکاری‌های علمی و فناوری، انتقال اطلاعات، سیستم‌های پرداخت، ارز و مهاجرت هم در مجموعه روابط اقتصادی قرار می‌گیرند.

 

از بین بردن این شبکه از وابستگی‌ها ارزان و آسان نخواهد بود. برخی عقیده دارند تنها راه حل، جاسازی این دو اقتصاد و نصف‌کردن دنیا به دو بلوک یکی تحت رهبری آمریکا و یکی تحت رهبری چین است، تا به این ترتیب وابستگی بین این دو محدود شود.

 

به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران آمریکایی بیشتر مایل به این جداسازی باشند تا مقامات چینی. چین بیشتر متعهد به یک سیستم اقتصادی یکپارچه در جهان است.

 

در چهار دهه از۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰، آمریکا بزرگترین وارد کننده نفت خام دنیا بود و اولویت سیاست‌گذاران این کشور مقابله با آسیب‌پذیری اقتصادی و امنیتی به شمار می رفت.

 

در پایان این دوره، این نگرانی به وجود آمد که آمریکا وابسته به واردات گاز طبیعی هم شود و تهدیدهای امنیتی این وابستگی افزایش یابد.

 

انقلاب شیل آمریکا تمامی این نگرانی‌ها را با افزایش تولید از بین برد و آمریکا را تبدیل به صادرکننده خالص گاز و بعدها نفت کرد.

 

صنعتی‌شدن سریع چین و محدود‌بودن منابع نفت و گاز این کشور باعث شد چین در نقطه مقابل آمریکا قرار بگیرد. در واقع این دو کشور جای خود را در زمینه انرژی عوض کردند.

 

چین در دهه ۱۹۷۰ تبدیل به صادرکننده نفت شد ولی مجدداً در اواسط دهه ۱۹۹۰ وارد کننده خالص این کالا شد و حالا بزرگترین وارد کننده نفت جهان است.

 

اخیراً با جایگزینی گاز طبیعی به جای زغال سنگ برای سیستم‌های گرمایشی و تولید برق، چین وارد کننده خالص گاز طبیعی هم شده است.

 

حالا متخصصان امنیتی چین همان نگرانی‌هایی را دارند که آمریکا ۴۰ سال در مورد وابستگی به واردات انرژی داشت.

 

چین همواره نگران افزایش قیمت انرژی، تحریم‌های سیاسی و زنجیره‌های عرضه دریایی نفت از طریق گذرگاه‌هایی است که احتمال بسته‌شدن آنها وجود دارد. برخی از واردات نفت و گاز چین از آمریکا و متحدان آن مثل استرالیا و کشورهای خاورمیانه صورت می گیرد که بازهم باعث نگرانی این کشور می‌شود.

 

تمرکز چین بر منابع داخلی انرژی مثل انرژی هسته‌ای، آبی، بادی و خورشیدی و همچنین خودروهای برقی، با هدف کاهش وابستگی به واردات نفت و گاز و کاهش آلودگی‌های جوی صورت می‌گیرد.

 

بدتر شدن رابطه بین چین و آمریکا باعث تشویق سیاست‌گذاران چینی به افزایش تلاش برای قطع وابستگی به واردات نفت و گاز و ایجاد منابعی غیر از متحدان آمریکا می‌شود.

 

چین همچنین فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدید‌پذیر و برقی‌کردن سیستم حمل و نقل را افزایش می‌دهد که باعث کاهش آلایندگی‌های جوی خواهد شد.

 

با بدتر شدن رابطه بین این دو ابر قدرت جهان، تمام وابستگی‌های متقابل آنها تحت تاثیر دستورالعمل‌های سیاسی قرار می‌گیرد و جریان‌های انرژی بیشترین تغییر را خواهند داشت.

رزمایش چین در تنگه تایوان و اعزام بمب افکن‌های اتمی آمریکا

آب های تنگه تایوان به سرعت در حال مواج شدن است؛ از یک سو چین اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه کرده و از طرف دیگر آمریکا بمب افکن هایش را برای نخستین بار در چهار سال گذشته به منطقه ای در اقیانوس هند فرستاده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, چین, خبر, فیلیپین, ویتنام

هشدار پکن نسبت به احتمال توقیف دارایی بانک‌های چین توسط آمریکا

به دنبال افزایش تحریم های واشنگتن علیه پکن، مشاور بانک مرکزی چین هشدار داد که کشورش باید نسبت به توقیف دارایی بانک‌های خود در خارج از کشور توسط آمریکا هوشیار و برای واکنش آماده باشد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

گلوبال تایمز؛ آمریکا به جای مبارزه با کووید ۱۹، می‌خواهد با تهدید خیالی چین بجنگد

“گلوبال تایمز” در سرمقاله خود، آمریکا را “تسلیم در مبارزه علیه ویروس کرونا” به تصویر کشیده و اقدامات دولت این کشور برای سرکوب چین را فراتر از اقدامات در برابر ویروس دانسته است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله

گاردین؛ «احساسات ضدچینی برای لاپوشانی شکست غرب درمقابل کرونا اوج گرفت»

روزنامه گاردین روز دوشنبه مقاله‌ای با عنوان «احساسات ضد چینی برای لاپوشانی شکست غرب در مقابل کرونا اوج گرفت» از ریچارد هرتون سردبیر مجله لنست منتشر کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, مقاله