تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر غیرالزام آور بودن قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا تاکید کرد که «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه لازم‌الاجراست.» به گزارش ایرنا، پیتر استانو امروز (سه شنبه) در نشست با خبرنگاران مستقر در بروکسل گفت: ما بر لزوم اجرای ... برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

جنگ خیابانی در سرزمین‌های اشغالی

اوضاع غزه بحرانی گزارش می‌شود. در بحبوحه حملات هوایی اسرائیل به این باریکه، اخباری دال بر احتمال حمله زمینی این رژیم به نوار غزه هم منتشر شد.

 

به گزارش دنیای اقتصاد؛ «عروه ابراهیم»، «ویلیان رابرتس» و «تد رجنسیا» در گزارش ۱۳ می ‌برای الجزیره نوشتند، اسرائیل دیروز با حملات هوایی و توپخانه‌ای همچنان باریکه غزه را بمباران کرد. در همین احوال، گزارش‌هایی هم از احتمال حمله زمینی به غزه مطرح شد.

 

خبرگزاری فرانسه نوشت: «در حالی که ابتدای بامداد جمعه ارتش اسرائیل از ورود نیروهای خود به غزه خبر داد و سخنگوی این ارتش هم چنین گزارشی برای خبرگزاری فرانسه تایید کرد، دو ساعت بعد ارتش با ارسال یادداشتی به رسانه‌ها مبنی‌بر اینکه «سربازی وارد غزه نشده است» از اشتباه در ارتباطات نظامی سخن گفت». در حالی که تجمع تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی در مرز غزه نگرانی‌ها از احتمال حمله زمینی ارتش به این منطقه را افزایش داد اما حماس هم بیکار ننشست. این گروه با رونمایی از موشکی که «عیاش ۲۵۰» نامیده، مدعی شد که از این نوع موشک جدید که بردی حدود ۲۵۰ کیلومتر دارد به سوی فرودگاه شهر ایلات در جنوب اسرائیل و سواحل دریای سرخ شلیک کرده است.

 

«صفوت الکهلوت»، گزارشگر دیگر الجزیره که به صورت زنده گزارش‌هایی برای این پایگاه خبری ارسال می‌کرد (و الجزیره نیز دائم اخبار خود را به‌روزرسانی می‌کرد) نوشت در اوایل صبح جمعه، نیروهای اسرائیلی در مرز تجمع کرده بودند. اگرچه هر لحظه احتمال وقوع جنگ زمینی می‌رود اما تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز اخباری دال بر حمله زمینی مخابره نشده بود. این گزارشگر نوشت: «عملیات زمینی مستلزم آمادگی‌سازی‌های زیاد و نیروهای زیادی است.»

 

با این حال، «هر لحظه ممکن است محاسبات روی زمین تغییر کند.» الکهلوت در گزارش خود افزود که تعداد شهدای فلسطینی به‌دلیل حملات هوایی اسرائیل به بیش از ۱۲۰ نفر از جمله بیش از ۳۰ کودک و ۲۰ زن رسیده و تعداد مجروحان نیز به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده است. به نوشته «ابراهیم- رابرتس- رجنسیا»، فلسطینی‌ها عید فطر را زیر حملات بی‌وقفه هوایی اسرائیل برگزار کردند. در همین راستا، ۶ اسرائیلی و یک شهروند هندی هم کشته شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید صدها موشک از باریکه غزه به اسرائیل پرتاب شده و حملات این رژیم در واکنش به پرتاب موشک‌های حماس است.

 

اسماعیل هنیه هم دیروز خواستار راهپیمایی در اعتراض به برخورد خشونت‌بار پلیس این رژیم با نمازگزاران الاقصا شد. به نوشته الجزیره، این مقام فلسطینی که حمله زمینی اسرائیل به غزه در سال ۲۰۱۴ را به‌خاطر داشت، در راستای جلوگیری از این رویداد خواستار راهپیمایی اعتراضی شد.

 

براساس این گزارش احتمال حمله زمینی یکی از گزینه‌های تلافی‌جویانه اسرائیل است که همچنان روی میز است. «حدس گولد»، «عبیر سلمان» و «امیر تال» هم در گزارش ۱۴ می برای سی.ان.ان نوشتند غزه در وضعیت بحرانی است و با تجمیع تانک‌ها و نیروهای زرهی و زمینی اسرائیل در مرز با غزه، بسیاری از احتمال وقوع حمله زمینی خبر می‌دهند. اگرچه یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل استقرار نیروهای زمینی این رژیم در مرز غزه را رد کرد اما شواهد عینی بر روی زمین به شکل آشکاری حضور نیروهای زمینی این رژیم در مرز غزه را نشان می‌دهد. گزارشگر سی.ان.ان به نقل از مقام‌های سازمان ملل در غزه اعلام کرد که ده‌ها نفر از ساکنان این باریکه در شمال و شرق در مدارسی پناه گرفته‌اند که متعلق به سازمان ملل است.

 

در مقابل، بسیاری از شهروندان اسرائیلی در «اشکلون» هم به سرپناه‌های خود رفته‌اند و آژیر خطر همواره در اسرائیل روشن است. این گزارشگران، این شواهد را نشانه‌ای بر احتمال حمله زمینی به غزه گرفته‌اند. اوایل دیروز، بنی گانتس وزیردفاع اسرائیل اعلام کرد که این رژیم «اهداف بسیار بسیار بیشتری دارد» و قائل به هیچ محدودیت زمانی برای حمله به غزه نیست.

 

به نوشته «گولد- سلمان- تال»، ارتش اسرائیل حدود هفت هزار نیروی ذخیره خود را فراخوانده است. هر چند به گفته تحلیلگران این میزان فراخوانی نیرو از یک لشکر کافی نیست. به نوشته این گزارشگران، تاکنون بیش از ۱۷۵۰ راکت هم از غزه به سوی مناطق اسرائیلی پرتاب شده است. در هر حال، گانتس گفت: «من آشکارا می‌گویم که به دفاع از خود متعهدیم و حملات خود را ادامه می‌دهیم تا زمانی که دیگر راکتی پرتاب نشود. در این صورت، ضامن آرامش خواهیم بود.» گزارش‌های سی.ان.ان، الجزیره و نیویورک‌تایمز و غیره حاکی از این است که ضمن تشدید حملات هوایی طرفین و احتمال حمله زمینی اسرائیل، یک اتفاق مهمی هم بر روی زمین رخ داده است: درگیری‌های گسترده میان یهودیان و شهرک‌نشین‌های اسرائیلی با شهروندان فلسطینی.

 

در «بات یام»، جنوب یافا، یهودیان راستگرا یک راننده عرب‌تبار را تا سر حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند. تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که ۲۰ مرد مسلح به سلاح سرد و میله‌های آهنی و چوبی، این راننده عرب را به‌شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند. وقتی به بیمارستان منتقل شد، پلیس این اقدام را یک «درگیری ساده» نامید. همین امر در جانب فلسطینی‌ها هم صادق است به گونه‌ای که اعراب فلسطینی یک یهودی را به‌شدت کتک زدند.

 

اکنون درگیری‌های خشونت‌بار به دو طرف رسیده و خیابان‌ها به محل زد و خورد یهودیان و اعراب تبدیل شده است. رسانه‌های اسرائیلی «جنگ خیابانی یهودیان و اعراب» را بحرانی خطرناک‌تر از جنگ این رژیم با فلسطینیان نامیده‌اند. روزنامه جروزالم‌پست هم روز پنج‌شنبه نوشت که «اسرائیل در هرج و مرج فرو رفته است.» گزارش‌ها حاکی از این است که روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های اسرائیلی گزارش‌های متعددی از خشونت در شهرهای مختلط(عرب‌تبار و یهودی) از جمله لود، رامله و عکا منتشر کرده‌اند.

 

این شهرها سال‌ها محل زندگی شهروندان عرب و یهودی اسرائیل بوده اما روابط دو جامعه اینک متزلزل به‌نظر می‌رسد. برخورد اسرائیلی‌ها و فلسطینیان به جوامع اعراب اسرائیل نیز سرایت کرده و وضعیت در شهرهای مختلط عرب و یهودی‌نشین به خشونت گراییده است. به‌طور مثال، در لود واقع در جنوب شرق تل‌آویو و در رامله در همسایگی لود پلیس خواستار افزایش نفرات برای جلوگیری از هرج و مرج شده است.

 

اکنون درگیری در اسرائیل در دو جبهه در حال وقوع است: یکی در سطح کلان و میان ارتش اسرائیل با نیروهای فلسطینی و دیگری در سطح خردتر و در جوامع طرفین که حالت خیابانی پیدا کرده است. به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت متعلق به یدیعوت آحارونوت، در شهر مختلط عکا، فروشگاه‌ها تخریب و یک هتل و رستوران معروف متعلق به یهودیان به آتش کشیده شد و در نتیجه، شهردار درخواست کرد جهت تقویت نیروی پلیس محلی، نفرات پلیس مرزی به این شهر اعزام شوند. شهردار لود شرایط شهر خود را «جنگ داخلی» خواند و خواستار اعزام واحدهای ارتش برای برقراری نظم به شهر شده است.

 

«ایزابل کرچنر» هم در گزارش ۱۴ می ‌برای نیویورک‌تایمز نوشت، وقتی اسلحه‌ها سخن می‌گویند، سیاست در اسرائیل زبان به کام می‌گیرد و نزاع‌ها برای مدتی فروکش می‌کند. وقتی این رژیم در آستانه یک جنگ قرار می‌گیرد، اپوزیسیون معمولا حول کابینه و نخست‌وزیر مستقر متحد می‌شود.

 

در زمانی که نبرد در غزه شدت می‌یابد و میزان تلفات هم بیشتر می‌شود و نزاع خیابانی میان اعراب و یهودیان نیز اوج گرفته است، یکی از مخالفان اصلی نتانیاهو، او را مقصر هرج و مرج فعلی معرفی کرد و گفت تلاش می‌کند تا او را کنار بزند. «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون، گفت که رویدادهای چند روز اخیر «نمی‌تواند بهانه‌ای برای حفظ نتانیاهو و کابینه او در قدرت باشد. کاملا برعکس، اینها دقیقا دلایلی هستند دال بر اینکه او باید هر چه زودتر کنار برود و جایگزینی برایش یافت شود.»

 

نزاع فعلی در اسرائیل به نقطه عطفی در سیاست‌های این رژیم تبدیل شده است. در حالی که نتانیاهو در آستانه محاکمه قرار دارد و بعد از ۱۲ سال حضور در قدرت شانس او هر روز کمتر می‌شود، لاپید در حال محک زدن بخت خود برای تشکیل کابینه و کنار زدن نتانیاهو است. ائتلاف لاپید متشکل از گروه‌های کوچک پراکنده است که هر یک دستور کارها و ایدئولوژی‌های مختلفی دارند.

 

وضعیت فعلی در اسرائیل شرایط را برای لاپید «سهل و ممتنع» کرده است. مخالفان نتانیاهو دلایل قانع‌کننده‌ای یافته‌اند تا خواستار کناره‌گیری او از قدرت شوند و دلیل این وضعیت را ناتوانی و غفلت‌های او دانسته‌اند. اما در عین حال، بحران اخیر موجب شکاف در بلوک ضد نتانیاهو هم شده است. تحلیلگران می‌گویند خشونت‌های فعلی تفاوت‌های بنیادین میان احزاب اردوگاه ضد نتانیاهو را بیشتر کرده است. اکنون برخی خواستار بازگشت نتانیاهو به قدرت هستند و برخی اوضاع فعلی را نتیجه عملکرد او می‌دانند. برخی هم معتقدند که شاید بحران فعلی نتیجه سیاست‌های عمدی نتانیاهو باشد و او را متهم می‌کنند که بقای خود را در هرج و مرج و خشونت می‌جوید.

چین: آمریکا یک چهارم واکسن‌های ضدکرونا در دنیا را انبار کرده است

سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید در حالی که مردم آمریکا تنها چهار درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند دولت این کشور نزدیک به یک چهارم کل واکسن‌های ضد کرونا را انبار کرده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, شرق آسیا, فلسطین

گاردین: جامعه جهانی برای توقف جنایت‌های اسرائیل بسیج شود

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار یادداشتی درباره حوادث اخیر در فلسطین اشغالی و حملات ددمنشانه اسرائیل علیه مردم مظلوم این منطقه تصریح کرد که جامعه جهانی باید برای توقف جنایت‌های رژیم اسرائیل بسیج شود.

ادامه

استعمار, اسراییل, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین, مقاله

عباس خطاب به آمریکا و اسرائیل: ما خاری در چشمانتان باقی خواهیم ماند و هرگز میهن‌مان را ترک نخواهیم کرد

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خطاب به آمریکا و اسرائیل گفت: دیگر کافی است، از ما دور شوید، ما خاری در چشمانتان باقی خواهیم ماند و هرگز میهن‌مان را ترک نخواهیم کرد، اشغالگری‌تان در کشورمان را نه فردا بلکه امروز پایان دهید.

ادامه

اسراییل, امریکا, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین