گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

شیلی، اسرائیل را از بزرگ‌ترین نمایشگاه هوافضای آمریکای لاتین حذف کرد

شیلی، شرکت‌های اسرائیل را از فهرست شرکت‌کنندگان بزرگ‌ترین نمایشگاه هوافضای آمریکای لاتین حذف کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع شیلی چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی تصمیم دولت شیلی، نمایشگاه بین‌المللی هوا و فضا (FIDAE) که از نهم تا ۱۴ آوریل (۲۱ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود، پذیرای ... شیلی، اسرائیل را از بزرگ‌ترین نمایشگاه هوافضای آمریکای لاتین حذف کرد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحریم, جنایات جنگی, جهان, خاورمیانه, خبر, شیلی, فلسطین, مکزیک

خودسوزی نظامی آمریکایی مقابل سفارت اسراییل در اعتراض به جنگ غزه

نظامی سابق آمریکایی مقابل سفارت اسراییل در واشنگتن در اعتراض به جنگ غزه دست به خودسوزی زد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یک افسر سابق نیروی هوایی آمریکا در اعتراض به جنگ علیه غزه و همدستی آمریکا با اسرائیل در جنایت و نسل‌کشی علیه فلسطینیان، مقابل سفارت این رژیم ... خودسوزی نظامی آمریکایی مقابل سفارت اسراییل در اعتراض به جنگ غزه

ادامه

آمریکا, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فرانسه, فلسطین, گرسنگی, نسل کشی

تحلیل‌گر سیاسی: آمریکا در منزوی کردن روسیه شکست خورد اما به اهداف خود در اروپا رسید

یک تحلیل گر و خبرنگار جنگ گفت آمریکا در منزوی کردن روسیه شکست خورده است اما توانست به اهداف پنهان خود درباره اروپا برسد. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، ایلیا مگنیر خبرنگار جنگ و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت آمریکا در هدف آشکار خود برای منزوی کردن و تجزیه روسیه شکست خورد اما در ... تحلیل‌گر سیاسی: آمریکا در منزوی کردن روسیه شکست خورد اما به اهداف خود در اروپا رسید

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جنایات جنگی, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, غرب

سربازان ناتو در اوکراین تحت پوشش مزدوران می‌جنگند

وزیر دفاع روسیه: از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح بیش از ۵۸۰۰ مزدور خارجی را منهدم کرده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، سرهنگ سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیاتی اصلی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام نمود که پرسنل نظامی ناتو تحت عنوان مزدوران در خصومت‌ها در اوکراین شرکت می‌کنند. رودسکوی گفت: “پرسنل نظامی ناتو، تحت پوشش مزدوران، در ... سربازان ناتو در اوکراین تحت پوشش مزدوران می‌جنگند

ادامه

آسیا, آمریکا, آمریکای لاتین, افغانستان, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ نیابتی, خاورمیانه, شرق اروپا, کانادا, گزارش, ناتو

جنایت‌های جنگی آمریکا در سوریه، ویتنام، عراق، لیبی، افغانستان، کوبا و..

آمریکا سردمدار جنایت‌های جنگی است و این را در جریان جنگ ویتنام، عراق، لیبی، افغانستان، کوبا و کشورهای متعدد شاهد بودیم تا جایی که جنایت‌های این کشور در زندان ابوغریب در عراق و گوانتانامو در کوبا فراموش شدنی نیست.

 

به گزارش تسنیم ، «غسان رمضان یوسف» نویسنده سوری و سردبیر پایگاه خبری دوستان سوریه به بررسی جنایت‌های جنگی آمریکا در سوریه و کشورهای عربی پرداخته است. وی با استناد از نظر کارشناسان حقوق بین‌الملل ثابت می‌کند که اقدامات آمریکا در سوریه جنایت جنگی و در سطح جنایت علیه بشریت است.

 

با وجود تمام موارد نقض حقوق که آمریکا در سوریه مرتکب شده است و از نظر حقوقدانان جنایت جنگی محسوب می‌شود، واشنگتن اخیرا با تحمیل قانون قیصر بر سوریه بر جنایت‌های خود در حق سوری ها افزود اما این بار معاش و روزی شهروندان سوری را هدف قرار داده است.

 

قانون قیصر ویرانگرتر از حمله نظامی

 

سوالی که در این خصوص مطرح است اینکه: آیا قانون قیصر امریکا جنایت جنگی است که آمریکا در حق سوریه مرتکب می‌شود؟

 

«نعیم اقبیق» وکیل و کارشناس قانون بین‌الملل در پاسخ به این سوال گفت: بله این جنایت جنگی علیه انسانیت است و درست است که چنین قوانینی عنوان جنایت جنگی نمی‌گیرند زیرا این قانون (قیصر) از سوی کنگره آمریکا صادر شده است و فراتر از مرزهای منطقه‌ای آمریکا است اما حقوق شهروندان سوری را نقض می‌کند و علاوه بر این ساکنان این کشور را تحت فشار و گرسنگی قرار می‌دهد و اقتصاد داخلی آنان را تعطیل کرده و مانع از تعامل با سوریه می‌شود.

 

به گفته وی، همه این موارد ناشی از تحمیل قانون قیصر بر سوریه است و همگی جنایت علیه بشریت به شمار می‌آید زیرا این قانون نتایجی بدتر از اقدام نظامی دارد و طبعا نقض توافقنامه‌های ژنو به شمار می‌آید.

 

سرقت نفت سوریه

 

اقبیق در مورد اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از سوریه در پایان سال ۲۰۱۹ سپس عقب گرد از آن و اعلام اینکه نیروهای ما محافظ نفت هستند و نفت سوریه متعلق به ما است ” ؛ عملا نیز نیروهای آمریکا به غارت نفت سوریه و قاچاق آن به عراق و ترکیه و محروم کردن ملت سوریه از نفت کشورشان رو آوردند؛ آیا این جنایت جنگی نیست؟ گفت:

 

بله این عملا بر اساس توافقنامه چهارم ژنو مبنی بر سرقت ثروت‌های نهفته در زمین جنایت جنگی است، جنایت جنگی به شمار می‌آید و در عین حال جنایت ضد بشری است که در ماده اول و ۱۰ و ۱۱ منشور بین‌المللی مصوب سال ۱۹۶۶ به آن اشاره شده است زیرا بر این اساس آمریکا ثروت‌ها را به سرقت می‌برد و این حق هر ملتی است که منابع و ثروت‌های زیر زمینی خود را به کار گیرد و این چیزی است که در ماده نخست منشور بین‌المللی آمده است و بر این اساس ترامپ و نیروهای او مرتکب جنایت ضد بشری و نیز جنایت جنگی می‌شوند زیرا نیروهای آمریکا نیروهای جنگی و اشغالگر هستند و سرقت نفت و ثروت‌های زیرزمینی جنایت جنگی از سوی نیروهای اشغالگر آمریکایی به شمار می‌آید و نقض توافق لاهه مصوب ۱۹۰۷ است و علاوه براین با پروتکل الحاقی اول به توافقنامه ژنو در تعارض است و با توافق چهارم مربوط به نیروی اشغالگر و استفاده ساکنان و غیرنظامیان یک کشور از ثروت‌های کشورشان در تضاد است، بنابراین اقدام آمریکا هم جنایت جنگی و هم جنایت ضد بشری است.

 

جنایت جنگی ائتلاف بین‌المللی موسوم علیه داعش در سوریه

 

این کارشناس حقوقی در خصوص جنایت‌های آمریکا در سوریه و تبدیل شهر رقه به ویرانه و همراهی هواپیماهای آمریکایی با ورود داعش به شهر تاریخی تدمر در دو نوبت که هر بار داعش آثار تاریخی این شهر قدیمی را تخریب کرده و صدها غیرنظامی بی‌گناه را به قتل رساند و آیا نابودی الرقه جنایت جنگی است؟ گفت:

 

این یک نقض بزرگ توافقنامه‌های ژنو است زیرا ماده ۱۴۷ توافق چهارم است که تاکید دارد ویرانی و یا از بین بردن زیر ساخت‌ها و یا حمله به پل‌ها و ایستگاههای تولید آب و برق مجاز نیست.

 

حاکمیت اسرائیل بر جولان و قدس اشغالی

 

اقبیق در خصوص اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان و اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت همیشگی اسرائیل با وجود قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۳۷ مصوب سال ۱۹۶۷ و قطعنامه ۲۴۲ در سال ۱۹۷۳ و قطعنامه ۳۳۸ که همگی بیت‌المقدس را سرزمین اشغالی دانسته‌اند و نیز قطعنامه ۴۹۷ مصوب سال ۱۹۸۱ در خصوص بیت‌المقدس و باطل دانستن اظهارات اسرائیل و به بازی گرفتن قانون بین‌الملل از سوی آن، اظهار داشت:

 

۱۵ کشور تصمیمات جهانی را اجرایی می‌کنند و در اینجا باید گفت که جامعه جهانی باید سلامت خود را بازیابد و اسیر آمریکا نباشد؛ کشوری که اختیار جامعه جهانی را بدست گرفته است حال آنکه حق ندارد در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت کند زیرا مردم یک کشور اختیار خود را بدست دارند و دارای حاکمیت و حق تصمیم گیری هستند.

 

پوشیده نیست که آمریکا از در پیش گرفتن اقدامات پست و ناسالم شرم ندارد؛ اقداماتی که یادآور جنگ مواد مخدر انگلیس علیه چین در قرن نوزدهم و فراتر از این جنگ است، زیرا آمریکا فعالیت گروهک‌های سازمان یافته مسلح را در پیش گرفته است که صاحب تکنولوژی و فناوری عالی هستند.

 

اقدامات آمریکا مانند کارهایی است که هیتلر پیش از جنگ جهانی دوم مرتکب شد و همان شیوه را در تجاوزگری و بی‌احترامی به قانون بین‌الملل در پیش گرفته است و همانطور که جامعه جهانی در برابر تجاوز نازی قد علم کرد امروز نیز از آن انتظار می‌رود در مقابل آمریکا که به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نبوده و هیچ بازخواستی نمی‌شود، بایستد.

 

در واقع می‌توان گفت که آمریکا نماینده مکتب بزرگی در جنایت جنگی است و این را در جریان جنگ ویتنام، عراق، لیبی، افغانستان، کوبا و کشورهای متعدد شاهد بودیم تا جایی که باید پرسید آیا کسی می‌تواند زندان ابوغریب در عراق و گوانتانامو در کوبا را فراموش کند؟

 

لزوم شکایت از آمریکا در سوریه و سایر کشورهای عربی

 

برخی کشورها از جمله افغانستان، ایران، ارمنستان، عراق و کشورهای دیگر علیه آمریکا و یا دونالد ترامپ شکایت کرده‌اند و جای خوشحالی است که گروهی از وکلای سوریه در تلاش برای طرح شکایت مشابه در دادگاه‌های سوریه و یا بین‌المللی هستند تا بر اساس آن از آمریکا خواسته شود به جنایت‌هایی که مرتکب شده است، اعتراف کند و سیاستمداران و نظامیانی که در این جنایت‌ها دست داشتند، مجازات کرده و ضمن عذرخواهی از ملت سوریه ، خسارت‌هایی که مردم و جمهوری سوریه متحمل شدند، جبران کند.

 

در چارچوب تنظیم چنین شکوائیه‌ای «محمود مرعی» دبیر کل جبهه دموکراتیک سوریه و رئیس سازمان عربی حقوق بشر در این کشور و گروهی از وکلای مدافع نامدار در سطح منطقه و بین‌المللی چند تیم متشکل از وکلا و اساتید و کارشناسان علم حقوق و استادان دانشگاه و روسای اتحادیه وکلا و سایرین را تشکیل دادند و با درخواست رسمی از دولت سوریه، تنظیم شکایت علیه آمریکا را خواستار شدند و توانستند موافقت رسمی مسئولان سوریه را در این خصوص بدست آورند.

 

در همین ارتباط گروه دیگری از وکلا درخواستی را به شورای امنیت و دادگاه بین‌المللی و سایر سازمان‌های بین‌المللی تقدیم کرده و با مسئولان این نهادها رایزنی کردند تا تایید و حمایت نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل را بدست آورند.

 

این گروه همچنین همزمان با این تکاپوها، سرگرم بررسی قوانین مرتبط با قانون و حقوق در آمریکا و کشورهای اروپایی هستند تا خود را برای شکایت از آمریکا در دادگاه‌های کشورهای اتحادیه اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپا و نیز دادگاه‌های آمریکایی آماده کنند.

 

از زمان اجرایی‌شدن قانون قیصر سازمان‌های حقوق بشر سوریه و کشورهای عربی، آمریکا را متهم کرده و شکایت‌هایی را علیه آن مطرح کردند و اخیرا حدود ۱۳۰ وکیل و فعال حقوق بشر بیانیه مشترکی را صادر کردند که در آن آمریکا به حمایت از تروریسم و تحمیل تحریم‌های غیرقانونی و حمله به سوریه و اشغال خاک آن متهم شده است.

 

در این میان حمایت کشورهای عربی از این تکاپوها در جلوگیری از ادامه حمله غیرقانونی آمریکا به سوریه و تحریم‌های نامشروع علیه آن بسیار سرنوشت ساز است.

موافقت دادگاه کیفری بین‌المللی با آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان

قضات دادگاه کیفری بین‌المللی امروز (پنج‌شنبه) اجازه آغاز تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی در افغانستان توسط طالبان، نیروهای افغان و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا را صادر کردند.

ادامه

اتحادیه اروپا, افغانستان, امریکا, جنایات جنگی, جنوب آسیا, جهان

سازمان ملل: ترکیه مسئول جرایم جنگی شورشیان “ارتش ملی سوریه” است

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد، عملیات ترکیه فاجعه انسانی سوریه را تشدید کرده و آنکارا باید مسؤولیت جنایات گروه‌هایی را که آموزش داده، بر عهده بگیرد.

ادامه

ترکیه, جنایات جنگی, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوریه