بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

جمعه سیاه اعتصاب عمومی، ایتالیا را فلج کرد

اعتصاب عمومی امروز جمعه در بخش های مختلف دولتی و خصوصی از جمله حمل و نقل عمومی، ایتالیا را فلج کرد.

 

کارکنان بخش های مختلف دولتی و خصوصی از مدارس تا بهداشت و درمان و حمل و نقل عمومی؛ در پی فراخوان اتحادیه های کاری امروز جمعه به مدت یک روز دست به اعتصاب عمومی زدند. این نخستین اعتصاب عمومی از زمان تشکیل دولت جدید ائتلافی ایتالیا محسوب می شود.

 

این اعتصاب ۲۴ ساعته از سوی اتحادیه های کاری بزرگ Cgil’ ، ‘Cisl’ و ‘Uil و سایر اتحادیه های کوچک تر علیه تدابیر دولتی و برای بهبود شرایط کاری، افزایش حقوق ها، حفظ حقوق سندیکایی، حق بازنشستگی در سن ۶۰ سالگی و امنیت در کار و کاهش ساعات کاری برگزار شده است.

 

اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل عمومی (اتوبوس، تراموا و مترو) در سراسر ایتالیا منجر به ایجاد ترافیک های بسیار سنگین در شهرهای بزرگ بویژه در رم شده است. اعتصاب کارکنان راه آهن دولتی ایتالیا نیز از ساعت ۲۱ به وقت محلی (۲۲:۳۰ به وقت تهران) دیشب آغاز و تا ساعت ۲۱ امروز ادامه خواهد داشت، همچنین بسیاری از پروازها به تاخیر افتاده که مجموعا باعث سرگردانی هزاران مسافر در سراسر این کشور شده است. سایر بخش های کاری از بهداشت و درمان تا مدارس و دفاتر پست، ادارات دولتی و خصوصی نیز به این اعتصاب ملحق شده اند.

 

گفتنی است که در شهر رم پایتخت ایتالیا ۷۵ درصد از مسافران شهری با استفاده از ۳۸۴ خط اتوبوس و قطار شهری جابجا می شوند. این خطوط شامل ۷۰۶۸ ایستگاه می شود که در مجموع ۳ هزار و ۵۷۱ کیلومتر را تحت پوشش دارند که با استفاده از ۲۷۱۵ وسیله نقلیه، یک هزار و ۱۳۲ میلیون مسافر را در سال جابجا می کنند. سالانه ۳۲۲ میلیون مسافر در شهر رم (معادل ۲۲ درصد از کل مسافران) از ۳خط مترو که با ۴۸ قطار بیش از ۳۶ کیلومتر را تحت پوشش دارد، جابجا می شوند. همچنین ۵۱ میلیون مسافر نیز در سال با استفاده از ۸۴ قطار راه آهن شهری و برون شهری جابجا می شوند.
ایرنا

احظار دستیار ارشد ماکرون به‌کمیته تحقیق سنا به‌دلیل کتک‌زدن راهپیمایانِ روز جهانی کارگر

به گزارش اسپوتنیک، «الکساندر بنالا» دستیار ارشد رئیس جمهوری فرانسه که به کتک زدن یک نفر از راهپیمایان در روز جهانی کارگر (اول مه می) متهم است، به کمیته تحقیق مجلس سنا فرخوانده شد.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

گاردین از اعتصاب زنان کارگر فست‌فود «مک دوناد» در ده شهر آمریکا خبر داد

تانیا هارل، زن جوانی از اهالی ایالت لوئیزیانا ، یکی از اولین کسانی است که این حرکت اعتراضی را کلید زد و به همراه ۹ تن دیگر علیه «مک دونالد» شکایت کرد.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, کارگری