مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

جزئیات توافق دمشق با شورشیان و کنترل ارتش سوریه بر گذرگاه استراتژیک “نصیب” در مرز با اردن

در پی تسلیم شورشیان جنوب سوریه، ارتش این کشور در یک پیشروی جدید کنترل گذرگاه نصیب در مرز با اردن را به دست گرفت کرد. ارتش سوریه در پی کنترل بر این گذرگاه در حال پاکسازی آن است.

 

به گزارش رویترز، شورشیان جنوب سوریه روز جمعه با روسیه برای تحویل مرحله‌ای سلاح‌های خود به توافق رسیدند.

 

در پی این توافق رسانه‌های رسمی دولت سوریه از کنترل نیروهای ارتش این کشور بر گذرگاه مرزی نصیب در مرز اردن که برای مدت سه سال در اشغال شورشیان مخالف بود، خبر دادند.

 

تلویزیون سوریه اعلام کرد نیروهای مخالف با تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود در همه شهرک‌ها و شهرهایی که شامل توافق مذکور می‌شد، موافقت کردند.

 

به گفته منابعی در میان مخالفان، روسیه بازگشت امن غیرنظامیانی که از این مناطق گریخته‌اند را تضمین کرده است.

 

نیروهای ارتش سوریه در حل حاضر بر بیشتر مناطق این کشور تسلط دارند اما بخش‌هایی در شمال و شرق سوریه همچنان در اشغال کردها و گروه‌های عرب تحت حمایت آمریکا و ترکیه است.

 

به نظر می‌رسد هدف بعدی دولت سوریه در جنوب غربی این کشور و آزادسازی مناطقی باشد که شورشیان مسلح در استان قنیطره و در نزدیکی ارتفاعات اشغالی جولان بر آن کنترل دارند.

 

آزادسازی گذرگاه نصیب از سرگیری تبادلات تجاری از این گذرگاه را که شریان اصلی تجاری جنوب سوریه است و برای اقتصاد این کشور اهمیت به سزایی دارد، ممکن می‌کند.

 

طبق توافق مخالفانی که دنبال آشتی با دولت نباشند به پایگاه دیگر مخالفان در شمال غربی سوریه منتقل خواهند شد.

 

بندهای این توافق مشابه توافق‌نامه‌های سابق با مخالفان است اما منابعی در مخالفان مسلح اعلام کردند که در توافق جدید موفق شدند به امتیاز عقب نشینی برخی نیروهای ارتش از منطقه دست یابند.

 

أبو شیماء سخنگوی اتاق عملیات گروه‌های شورشی مسلح تحت فرمان ارتش آزاد اعلام کرد این توافق طی چند مرحله و در تمامی مناطق تحت سلطه مخالفان مسلح در درعا اجرا خواهد شد اما هنوز جدول زمانی مشخصی برای آن ترسیم نشده است.

 

بندهای توافق بین دولت سوریه و مخالفان در شهر بصری الشام در شرق درعا به این شرح است:

 

– توافق آتش‌بس در درعا از روز جمعه آغاز شد و گروه‌های مسلح سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را تحویل در تمامی شهرها و شهرک‌ها تحویل خواهند داد همین طور افراد مسلح حق دارند با ضمانت‌های روسی وضعیت خود را حل و فصل کنند.

 

– آن دسته از افراد مسلحی که تمایل دارند می‌توانند وضعیت خود را درباره ترک جنوب سوریه به همراه خانواده‌هایشان به مقصد ادلب روشن کنند و مواضع خود را در طول خط جبهه با داعش به ارتش سوریه تحویل دهند. تمامی اهالی که از شهرها و شهرک‌های خود خارج شده‌اند می‌توانند با ضمانت‌های روسیه به این شهرها و شهرک‌ها بازگردند.

 

– تمامی مراکز نظارتی در طول مرزهای سوریه و اردن باید تحت نظارت دولت سوریه باشد و پرچم سوریه در این مراکز به اهتزاز درآید و موسسات بعد از خروج کسانی که تمایل به حل و فصل وضعیت‌شان ندارند، به دولت بازمی‌گردند.

 

– مشکل جداشدگان و متخلفان از خدمت زیر پرچم حل می‌شود و به آنها فرصتی شش ماهه داده می‌شود.

 

ابراهیم جباوی، سخنگوی مخالفان روز جمعه گفته بود، مخالفان با روس‌ها به توافق آتش‌بس رسیدند و سلاح‌های خود را در چند مرحله تحویل می‌دهند و افرادی از پلیس روسیه در نزدیکی مرزهای اردن و سوریه مستقر می‌شوند.

 

در شهر بصری الشام چهار دور مذاکره بین مخالفان و نظامیان روس با وساطت اردن برگزار شد..

ایسنا

سازمان منع تسلیحات استفاده از عامل اعصاب در دومای سوریه را رد کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیشتر تیم محققان سازمان منع تسلیحات شیمیایی پس از گذشت دو هفته از حمله ادعایی هفتم آوریل ۱۰۰ نمونه از هفت مکان در دومای سوریه جمع‌آوری کرد. منطقه‌ای که مخالفان سوری مدعی شده‌بودند هدف حملات شیمیایی گسترده از سوی ارتش سوریه قرار گرفته است.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

بالاخره شورشیان سوری با روسیه برای خروج از مناطق مرزی به‌توافق رسیدند

شورشیان سوری اعلام کردند که توانسته‌اند به توافقی با نیروهای روسیه دست یابند که به موجب آن سلاح‌هایشان را به صورت مرحله‌ای تحویل می‌دهند و نیروهای پلیس نظامی روسیه هم در مناطق مرزی سوریه با اردن مستقر می‌شوند.

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

«بلومبرگ»: توافق پوتین و ترامپ درباره حضور نظامی ایران در سوریه

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» مدعی شد «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه، در نشست برنامه‌ریزی‌شده «هلسینکی» احتمالا درباره عقب‌نشینی «نیروهای تحت حمایت ایران» از سوریه توافق می‌کنند.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

کاروان مشترک نیروهای نظامی و تجهیزات فرانسوی و آمریکایی وارد سوریه شدند

رسانه های سوری پنجشنبه شب به نقل از منابع محلی اعلام کردند که هفت کامیون بسیار بزرگ آمریکایی و فرانسوی که کاملا پوشانده شده بود، امروز وارد شهر ‘الطبقه’ در غرب استان رقه شدند.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه