واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

در بیانیه CGT با اشاره به حادثه مرگ «ناهل» جوان رنگین پوست ساکن فرانسه، به اعتراضات پس از این حادثه اشاره شد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT، این اتحادیه در بیانیه‌ای خواستار رسیدگی شفاف به پرونده مرگ جوان فرانسوی و توقف خشونت‌ها و مماشات با معترضان ... کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

ادامه

اروپا, بیانیه, تنش‌زدایی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش زا وارد آب‌های ویتنام شد. به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین و تلاش برای تنش زدایی با پکن، ... در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

ادامه

آمریکا, تایوان, تنش‌زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, ویتنام

آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز با اشاره به دیدارهای سطح بالا در روزهای اخیر بین رهبران چین و استرالیا نوشت: یخ‌ها در روابط دوجانبه پکن و کانبرا در حال آب شدن است؛ کانبرا باید در روابط خود با چین و آمریکا، از عقلانیت درستی پیروی کند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در ... آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, اندونزی, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

وزیرخارجه اسبق آمریکا: روابط پکن-واشنگتن باید روی ریل صحیح بازگردد

«هنری کسینجر» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفت روابط آمریکا و چین که در دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ دچار تنش و اختلافات عمیق شده باید به مسیر درست بازگردد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

جرمی کوربین: هیچ اطلاعات موثقی از نقش ایران در ماجرای دریای عمان وجود ندارد

رهبر حزب کارگر انگلیس روز شنبه از اتهام‌پراکنی دولت این کشور علیه ایران در ماجرای حمله به دو نفتکش در دریای عمان انتقاد کرده است.

 

«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس از دولت این کشور بابت متهم کردن ایران در حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان اعتراض کرده و از لندن خواسته بدون در دست داشتن «ادله موثق» از متهم کردن تهران خودداری کند.

 

به گزارش تسنیم به نوشته گاردین، گفته موضع‌گیری دولت انگلیس مبنی بر اینکه «تقریباً مطمئن» است یکی از شاخه‌های نیروهای مسلح ایران مسئول حمله روز پنجشنبه به دو نفت‌کش در دریای عمان است خطر تشدید تنش‌ها در منطقه و جنگ را به همراه دارد.

 

کوربین در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «بریتانیا باید در راستای کاستن از تنش‌ها در خلیج [فارس] عمل کند نه اینکه به تنش‌های نظامی که پس از خروج آمریکا از برجام ایجاد شده‌اند دامن بزند. بدون در دست داشتن ادله موثق درباره حملات به نفتکش‌ها، لفاظی‌های دولت تنها خطر جنگ را بیشتر خواهد کرد.»

 

روایت دولت آمریکا از نقش‌آفرینی ایران در ماجرای حمله به دو نفت‌کش در روز پنجشنبه در دریای عمان با تشکیک‌های جدی در دنیا مواجه شده و در اروپا، غیر از انگلیس طرفداری پیدا نکرده است.

 

منابع خبری پنجشنبه از حمله به ۲ نفتکش در دریای عمان خبر دادند. کشتی «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال و کشتی «کوکوکا کوریجوس» با پرچم پاناما در حال حرکت بود. نفتکش اول از امارات متحده عربی به سوی تایوان و کشتی دوم که مالک آن یک شرکت ژاپنی است از عربستان سعودی به سوی سنگاپور در حال حرکت بودند.

 

منابع اگاه گفته‌اند اولین کشتی ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح در فاصله ۲۵ مایلی جاسک و دومین کشتی در ساعت ۹ و۵۰ دقیقه در فاصله ۲۸ مایلی جاسک دچار حریق شد. او افزود که کشتی اول از میانه دچار حریق شد. بنا به گفته منابع آگاه ۲۳ خدمه کشتی اول و ۲۱ خدمه کشتی دوم خود را به آب انداختند و در نهایت با شناورهای ایرانی به بندر جاسک انتقال یافتند.

 

دولت آمریکا ساعاتی بعد از این حادثه، همان‌طور که انتظار می‌رفت انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفت. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری رسماً ایران را عامل این حادثه معرفی کرد. پامپئو مدعی شد ارزیابی‌های دولت آمریکا بر «داده‌های اطلاعاتی» استوار است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم چند بار تصریح کرد که حمله به نفتکش‌ها توسط ایران انجام شده است.

 

علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه شب ویدئویی را منتشر و ادعا کرد در ساعت ۴:۱۰ بعدازظهر پنج‌شنبه به وقت محلی، یک قایق گشتی ایران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

 

این روایت، اما به شدت مورد تردید واقع شده. «یاتاکا کاتادا»، مالک نفتکش ژاپنی گفته که بر خلاف روایت آمریکا اصلاً انفجار مین عامل صدمه به این کشتی نبوده و طبق اطلاعاتی که به او رسیده حمله توسط یک «شی پرنده» صورت گرفته است. او ادعاها درباره هدف قرار گرفتن کشتی‌ها توسط اژدر را هم رد کرد و گفت با توجه به اینکه محل اصابت کاملاً بالای آب است، حمله با اژدر نیز قابل قبول نیست.

 

روایت آمریکایی‌ها در میان کشورهای اروپایی هم به غیر از انگلیس مشتری خاصی پیدا نکرده و به نظر می‌رسد این بار ادعاهای آمریکا آنقدر غیرقابل قبول است که از پس اقناع اروپای کاملاً همنوا با آمریکا در اتهام‌پراکنی علیه ایران در مسائل منطقه‌ای هم بر نیامده است.

 

دولت آلمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا علیه ایران را زیر سوال برد و گفت که تنها انتشار یک ویدئو برای متهم کردن یک طرف به انجام حمله به نفتکش‌ها کافی نیست. اتحادیه اروپا هم در برابر سیاست آمریکا که می‌گوید «فشار حداکثری علیه ایران» را در دستور کار قرار داده همه طرف‌ها را به «خویشتنداری حداکثری» دعوت کرده است.

 

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته کشورهای اروپایی به دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت ترامپ و رویکرد ستیزه‌جویانه این کشور علیه ایران این بار جانب احتیاط پیشه گرفته‌اند. آنها با علم به سیاست‌های مبالغه‌آمیز واشنگتن علیه ایران و سوءتعبیرهای این کشور از داده‌های اطلاعاتی از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهد محکمه‌پسند درباره ادعاهای خود علیه ایران ارائه کنند.

سی ان ان: دولت آمریکا در کنفرانس مونیخ پس زده شد

‘نیک رابرتسون’ خبرنگار شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان گفت: در کنفرانس امنیتی مونیخ، دولت کنونی آمریکا از سوی اروپایی‌ها بیشتر پس زده شد تا آنکه مورد استقبال و تشویق قرار گیرد.   سی ان ان از خبرنگار اعزامی خود به مونیخ آلمان پرسید: هیاتی که از سوی آمریکا به این کنفرانس آمده در واقع ... سی ان ان: دولت آمریکا در کنفرانس مونیخ پس زده شد

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, تشنج زدایی, جهان, خبر, فرانسه, قطر, مصر

نامه ترامپ توسط یک سناتور آمریکایی به پوتین رسید

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سه هفته پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت عدم اتخاذ موضعی قاطع علیه پوتین در نشست هلسینکی مورد انتقاد قرار گرفت، رند پل، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گفت: نامه‌ ترامپ حاوی پیشنهاد همکاری آمریکا در حوزه‌های مختلف بود اما کاخ سفید این نامه را معرفی نامه‌ای ... نامه ترامپ توسط یک سناتور آمریکایی به پوتین رسید

ادامه

امریکا, اوکراین, تحریم, تروریسم, تشنج زدایی, جهان, خبر, روسیه, سوریه

در بحبوحه اختلافات دو کشور؛ یک هیئت آمریکایی به مسکو می‌رود

یک هیئت آمریکایی به رهبری سناتور جمهوری‌خواه امروز دوشنبه، برای دیدار بار مقام‌های روسیه به این کشور می‌رود.   به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این سفر از سوی هیئت آمریکایی به ریاست رند پل، سناتور جمهوری خواه به روسیه در بحبوحه وخامت روابط میان دو کشور صورت می‌گیرد.   دان هافینس، قانونگذار جمهوری خواه از ایالت ... در بحبوحه اختلافات دو کشور؛ یک هیئت آمریکایی به مسکو می‌رود

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سیاسی