مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

تیلرسون: آمریکا نیروهایش درسوریه را با هدف مقابله با ایران حفظ خواهد کرد

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه سانا، یک مقام سوری در واکنش به سخنان رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت: این مداخله‌ها نقض قانون بین‌المللی بوده و با قوانین مطرح در قانون اساسی مغایرت دارد.

 

وزیر خارجه آمریکا در توجیه تداوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه حتی پس از نابودی کامل گروه تروریستی داعش اظهار داشت که این نیروها می‌مانند تا مانع گسترش نفوذ و قدرت ایران در این کشور شوند.

 

به گزارش روسیاالیوم، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در سخنانی در مؤسسه «هوور» در دانشگاه «استانفورد» کالیفرنیا، ۵ دلیل اصلی حضور ایالات متحده در سوریه را برشمرد که بدین ترتیب هستند: شکست کامل داعش، رفع تأثیر ایران، حل بحران سوریه در چارچوب فرآیند ژنو با نظارت سازمان ملل متحد، بسترسازی برای بازگشت امن آوارگان و عاری‌سازی این کشور از تسلیحات کشتار جمعی.

 

تیلرسون تصریح کرد که کشورش نیروهایش را حتی بعد از شکست قریب‌الوقوع داعش در سوریه حفظ خواهد کرد. او گفت: «باید تصریح کنیم که ایالات متحده حضور نظامی خود در سوریه را با هدف تضمین عدم ظهور مجدد داعش، حفظ خواهد کرد».

 

وی افزود: «مهم برای منافع ملی ایالات متحده این است که حضور نظامی و دیپلماتیک خود در سوریه را به‌منظور پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور حفظ کند».

 

تیلرسون با تأکید بر این‌که کشورش اشتباهات گذشته در سوریه را هرگز تکرار نخواهد کرد، گفت: آمریکا نیروهای خود را از سوریه خارج نخواهد کرد و واشنگتن اجازه نمی‌دهد اشتباهی که بعد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق روی داد در سوریه تکرار شود.»، اشاره تیلرسون به خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ است.

 

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که «خلافت داعش» به‌پایتختی الرقه نابود شده ولی خود این گروه تروریستی به‌طور کامل شکست نخورده است.

 

وی با اعلام این‌که دولت سوریه حدود ۵۰ درصد از خاک این کشور را تحت کنترل خود دارد، اظهار داشت هیچ‌یک از طرف‌ها نمی‌تواند بر تمامی کشور سیطره داشته باشد.

 

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنرانی خود، ایران را «تهدید» دانست و مدعی شد: «ایران به‌عنوان بخشی از راهبردش برای ایجاد یک هلال شمالی ــ منطقه‌ای، که از ایران تا لبنان و دریای مدیترانه را در بر می‌گیرد، حضور نظامی خود را در سوریه به‌طور چشم‌گیری افزایش داده است: نیروهای نظامی خود را به سوریه اعزام کرده است، از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، و نیروهای نیابتی را از عراق، افغانستان، پاکستان و سایر نقاط به (سوریه) می‌فرستد.

 

تیلرسون در ادامه این اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد: «کاهش و از بین بردن نفوذ مخرب ایران در سوریه به تشکیل یک حکومت دموکراتیک در سوریه بستگی دارد. سوریه در دوران حکومت بشار اسد برای سال‌های طولانی عامل ایران بوده است. یک دولت مرکزی سوریه که تحت کنترل اسد نباشد، مشروعیت حاکمیت بر کشور سوریه را خواهد داشت».

 

این دیپلمات آمریکایی تأکید کرد که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و شرکای منطقه‌ای آنها هرگز به بازسازی مناطق تحت کنترل دولت بشار اسد در سوریه کمک نخواهند کرد مگر این‌که اسد از قدرت کنار برود.

 

 

پاسخ دمشق به اظهارات تیلرسون: دلارهایتان آغشته به خون است

 

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت: امور داخلی در هر کشوری از جهان فقط مربوط به ملت آن کشور است، در نتیجه هیچکسی حق ندارد در مورد امور داخلی کشوری دیگر اظهارنظر کند.

 

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه سانا، این مقام سوری در واکنش به سخنان رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت: این مداخله‌ها نقض قانون بین‌المللی بوده و با قوانین مطرح در قانون اساسی مغایرت دارد.

 

او افزود: حضور نظامی آمریکا در اراضی سوریه غیرقانونی بوده و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تعدی به حاکمیت ملی است و این حضور نظامی و تمامی اقدامات صورت گرفته آمریکا با هدف حفاظت از تشکیلات داعش است که توسط دولت اوباما شکل گرفت. هدف دولت آمریکا به هیچ وجه از بین بردن داعش نبوده است و شهر رقه همچنان شاهدی برای اقدامات ایالات متحده و ائتلاف کذایی آن است.

 

این منبع مطلع سوری تاکید کرد: دولت سوریه حتی به یک دلار از سوی ایالات متحده برای بازسازی کشور نیاز ندارد چرا که این دلار به خون سوری‌ها آغشته شده است و در اصل دعوتی از آمریکا برای مشارکت در بازسازی صورت نگرفته است زیرا سیاست‌های دولت آمریکا فقط ویرانی و رنج به بار می‌آورد.

 

او در ادامه گفت: سوریه به جنگ بی‌امان خود علیه تمامی گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد تا هر وجب از خاک پاک سوریه از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی شود و سوریه به فعالیت خود با همان اراده و پشتکار برای آزادسازی کشور از هر گونه حضور خارجی غیرقانونی ادامه می‌دهد. هرگونه راه‌حل سیاسی در سوریه باید خواسته‌های مردم این کشور را محقق سازد نه اینکه در راستای اجرایی کردن دستور کارها و منافع خارجی باشد چرا که این با خواسته‌های مردم سوریه همخوانی ندارد.

تسنیم، ایسنا

به‌دلیل نامناسب‌بودن شرایط؛ پنتاگون از تشکیل ارتش کردها در شمال سوریه عقب‌نشینی کرد

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: قرار نیست ارتشی از شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) تشکیل شود و آمریکا همچنان به آموزش نیروهای محلی برای جلوگیری از شکل گیری مجدد داعش ادامه خواهد داد.

ادامه

امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, خبر

آمریکا به‌دنبال راه‌اندازی درگیری نظامی تازه‌ در سوریه است

آمریکا با تحریک کردهای سوری و ترکیه، آنها را به سمت درگیری نظامی علیه یکدیگر سوق داده و در مجموع تلاش می‌کند تا اوضاع در سوریه دوباره وخیم شود.   “صالح مسلم” رهبر حزب کردهای سوریه «اتحاد دموکراتیک» در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» روسیه اعلام کرد که اگر آنکارا قصد خود برای حمله به منطقه ... آمریکا به‌دنبال راه‌اندازی درگیری نظامی تازه‌ در سوریه است

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, روسیه, سوریه