واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

«توماس او. فالک» تحلیلگر ؛ بازگشت واشنگتن به برجام یک ضرورت ژئوپلیتیکی است

“سی جی تی ان” تلویزیون انگلیسی زبان چین در تحلیلی به قلم «توماس او. فالک» تحلیلگر و مفسر سیاسی مستقر در لندن گزارش کرد بازگشت واشنگتن به برجام یک ضرورت ژئوپلیتیکی است.

 

به گزارش ایرنا، توماس در این تحلیل که روز دوشنبه منتشر شد با یادآوری مذاکرات پیش روی کمیسیون مشترک برجام با هدف بازگرداندن ایالات متحده به این توافق بین‌المللی نوشته است: این واقعیت که واشنگتن تمایل خود را – البته با اکراه – برای بازگشت به میز مذاکره با ایران نشان داده است، پیامدهای قابل توجهی برای جهان به ویژه برای خاورمیانه دارد.

 

در این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۵، برجام به بحران ۱۲ ساله برنامه هسته ای ایران پایان داد و به طور قابل توجهی خطر جنگ در منطقه را کاهش داد با این حال نابود شدن این توافق نتیجه معکوس خواهد داشت و خطر درگیری را به شدت افزایش خواهد داد و یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

 

نویسنده با بیان اینکه چنانچه ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل  شود، اسرائیل بیکار نخواهد ماند نوشته است: تحرکات اسرائیل که در حال حاضر در حال انجام مانور با امارات متحده عربی است می تواند یک منطقه بی ثبات را به یک باتلاق تبدیل کند.

 

گزارش می افزاید: خروج کوته بینانه دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از برجام، باعث وخامت اوضاع در منطقه شده است اما در حال حاضر دولت بایدن باید هرج و مرج ناشی از سلف خود و رویکرد «فشار حداکثری» را رفع کند.

 

توماس در این مطلب با بیان اینکه تنش دیپلماتیک بین واشنگتن و تهران به حدی شدید است که ایران خواستار لغو تحریم های ایالات متحده قبل از بازگشت به میز مذاکره است نوشته است: واشنگتن باید با لغو تحریم های ایران موافقت کند و امتیازات لازم را برای امکان پذیر ساختن مذاکرات به تهران بدهد به عنوان مثال، ایالات متحده می تواند تحریم های ثانویه علیه شرکت ها و موسسات در سایر کشورها را لغو کند و تحریم های مربوط به تجهیزات پزشکی و دارویی را پایان دهد.

 

نویسنده آورده است: علاوه بر این، واشنگتن ممکن است تمایل داشته باشد برخی از حسابهای مسدود شده ایران را آزاد کند با این حال به نوبه خود لازم است که ایران نیز از تولید سانتریفیوژهای جدید جلوگیری کند یا غنی سازی اورانیوم را به عنوان نشانه ای از حسن نیت خود محدود کند اما اینکه آیا هر دو طرف آماده امتیاز دادن به نفع برجام هستند، باید منتظر ماند.

 

در ادامه گزارش با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران آمده است: بر اساس نظرسنجی ها  مذاکره با دولت بعدی در ایران بسیار دشوارتر خواهد بود از سوی دیگر علاقه دولت فعلی ایران برای بازگشت به برجام و پایان دادن به وظایف خود با موفقیت در سیاست خارجی، نباید دست کم گرفته شود.

 

نویسنده در پایان با بیان اینکه  بایدن نیز تحت فشار است زیرا بازگشت به برجام نوید اصلی انتخاب وی بود آورده است: حضور در مذاکرات با دست خالی اولین احساس عالی او در تلاش برای «بازگشت آمریکا»  نخواهد بود.

آکسیوس: اروپایی‌ها در نشست امروز برجام موضع سرسختانه‌ای در قبال ایران داشتند

یک پایگاه خبری در گزارشی نوشت که یکی از دیپلمات‌های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ کرده‌اند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اروپا, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, روسیه, مذاکرات اتمی

بایدن پیام‌های امیدوارکننده‌ای درباره برجام ارسال می‌کند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه دولت بایدن پیام‌های امیدوارکننده‌ای برای خروج برجام از بن بست ارسال می‌کند، گفت کشورهای برجام در حال کار بر روی بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام هستند.

ادامه

اروپا, امارات, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, روسیه, عربستان سعودی, قطر, ناتو

رایزنی مرکل، مکرون و پوتین درباره بازگشت ایران به برجام

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای گزارش داد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره مسئله توافق هسته‌ای ایران صحبت کرده‌اند.

ادامه

المان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, فرانسه, لیبی, مذاکرات اتمی

وزیر خارجه چین در مسیر ایران؛ پکن به دنبال جبهه متحد علیه تحریم‌های غرب

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز گذشته (چهارشنبه) تور یک هفته‌ای خود به منطقه غرب آسیا را در حالی آغاز کرد که قصد دارد در خصوص مسئله هسته‌ای ایران بحث‌هایی را انجام دهد و به دنبال گسترش اتحاد و ائتلاف در مقابل تحریم‌های غرب است

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امارات, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, شرق آسیا, عربستان سعودی, عمان, مقاله