گاردین؛ تبعیض بین کشورهای فقیر و غنی در تزریق واکسن مانعِ احیای کامل اقتصادی جهانی‌ست

رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد جدی ترین مانع رشد اقتصادی جهان تبعیض بین کشورهای ثروتمند و فقیر در تزریق واکسن کووید-۱۹ است و به این دلیل رشد اقتصادی جهان ممکن است کاهش داشته باشد.

ادامه

اسکاتلند, اقتصادی, امریکا, بانک جهانی, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, صندوق بین‌المللی پول

واکسن تک دُزی کرونای کوبا مجوز محلی گرفت

مقامات حوزه دارویی کوبا روز پنجشنبه مجوز استفاده اضطراری از واکسن «سوبرانا پلاس» را برای دوره نقاهت ناشی از کووید-۱۹ در افراد ۱۹ سال به بالا صادر کردند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی, سوئیس, فرانسه, کوبا, ونزوئلا, ویتنام

شی جین‌پینگ؛ کشورهای جهان باید برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک و دنیای زیباتر اقدام کنند

رییس جمهوری چین سه شنبه شب در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: موفقیت یک کشور به این معنا نیست که یک کشور دیگر ناگزیر شکست خواهد خورد این جهان ظرفیت کافی برای رشد و پیشرفت مشترک همه کشورها را دارد.

ادامه

امریکا, تحلیل, جهان, چین, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل, سخنرانی, همبستگی

گوترش: توزیع ناعادلانه واکسن به ظهور سویه‌های مقاوم می‌انجامد

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که بدون توزیع عادلانه واکسیناسیون در سراسر جهان، خطر ظهور سویه‌های مقاوم به واکسن کووید ۱۹ وجود خواهد داشت.

ادامه

پرتغال, جهان, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل

سازمان ملل ؛ ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یمنی از سوء تغذیه رنج می‌برند

دفتر نمایندگی هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یمنی از سوء تغذیه رنج می‌برند.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل, عربستان سعودی, گزارش, یمن

توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان و فریادهایی که به جایی نمی‌رسد

با ادامه روند توزیع ناعادلانه واکسن کرونا، سازمان جهانی بهداشت، دانشمندان و کارشناسان با تاکید بر اینکه دریافت دز سوم یا واکسیناسیون کودکان چندان ضرورتی ندارد، بارها از کشورهای ثروتمند خواسته اند مازاد واکسن خود را به کشورهای فقیر دهند اما این مهم آنگونه که باید محقق نشده است.

 

به گزارش ایرنا، همزمان با اتمام فرآیند واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و اهتمام آنها به دریافت دز سوم و تقویتی، برخی از کشورهای فقیرتر همچنان در انتظار دریافت دز اول واکسن به سر می برند، این در حالی است که طبق نتایج پژوهشی دانشمندان سازمان جهانی بهداشت، دریافت دز سوم و تقویتی یا واکسیناسیون کودکان ضرورتی ندارد و بهتر است کشورهای ثروتمند واکسن مازاد خود را به کشورهای فقیر بدهند.

 

توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان بارها اعتراض دبیر کل سازمان بهداشت جهانی و نهادهای بین‌المللی را در پی داشته است. در همین راستا، مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند خواسته اند به جای تزریق دوز سوم واکسن، آن را به برنامه کوواکس برای ارسال به کشورهای کم درآمد اختصاص دهند.

 

«تدروس ادهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با ابراز تاسف درباره دسترسی نابرابر به واکسن های کووید۱۹ تاکید کرد که این وضعیت به عنوان «لکه ننگی در آگاهی جمعی ما» باقی خواهد ماند.

 

ادهانوم در این رابطه توضیح داد: ما نمی خواهیم این طور باشد که در کشورهای توسعه یافته افراد سالم (واکسینه شده) دز سوم یا تقویت‌کننده ها را دریافت کنند، در حالی که در برخی کشورها حتی کارکنان سلامت و درمان و گروه های پرخطر، همچنان منتظر دریافت اولین دز واکسن باشند.

 

به گفته نماینده این سازمان، هدف این است که دست کم ۱۰ درصد جمعیت همه کشورها تا پایان ماه جاری (سپتامبر/شهریور) واکسینه شده باشند، همچنین ۴۰ درصد تا پایان سال جاری میلادی و ۷۰ درصد جمعیت کشورها تا نیمه های سال آینده (۲۰۲۲) واکسن دریافت کنند.

 

به نوشته بلومبرگ، ازجمله دیگر مخالفان سرسخت تزریق دزهای تقویتی، گروهی از پژوهشگران سراسر جهان هستند که در نتیجه تحقیقات خود تصریح می کنند: واکسن کووید-۱۹ به اندازه ای موثر است که نیازی به تزریق دز تقویتی نیست و بهتر است کشورهای ثروتمند واکسن مازاد خود را به کشورهای فقیر بدهند.

 

نتایج تحقیقات این پژوهشگران در حالی منتشر می شود که اکثر کشورها با دارا بودن منابع فراوان واکسن به دنبال تزریق دز تقویتی واکسن هستند تا بدین ترتیب گسترش سویه بسیار مسری دلتا را متوقف کنند. ایالات متحده در نظر دارد از تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) تزریق دزهای تقویتی را آغاز کند، اگرچه این طرح هنوز به امضای سازمان غذا و دارو و “مرکز کنترل و پیشگیری بیماری” (CDC) نرسیده است.

 

از جمله دو تن از کارشناسان “سازمان غذا و داروی آمریکا” (FDA) که در این پژوهش دخیل بوده اند، «ماریون گروبر» مسئول دفتر تحقیق و بررسی واکسن های این نهاد و معاون وی «فیلیپ کراوس» هستند. هر دو آنها گفته اند که اواخر امسال از سمت خود کناره گیری می کنند. گروبر و کراوس از جمله کسانی هستند که سال گذشته در برابر فشار دولت «دونالد ترامپ» برای تسریع در روند مجوز واکسن های کووید-۱۹ مقاومت و مخالفت کردند.

 

از سوی دیگر، آثار زیان بار پاندمی و طولانی شدن آن بر اقتصاد جهانی، فریاد انتقاد نهادهای اقتصادی را نیز بلند کرد.

 

 

وزیران دارایی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان روز شنبه (۲۰ شهریور) در نشست گروه ۲۰ در ایتالیا، هشدار دادند افزایش سویه های جدید ویروس کرونا و دسترسی اندک به واکسن در کشورهای در حال توسعه، تهدیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی جهان است.

 

به گفته «براندون لاک» رئیس نهاد «وان کمپین»، این امر نه تنها به قیمت جان مردم در کشورهای فقیرتر تمام می شود، بلکه خطر ابتلا به انواع جدید ویروس را افزایش می‌دهد که این موضوع باعث ویرانی کشورهای ثروتمند خواهد شد.

 

همچنین طبق بیانیه اخیر رهبران مذهبی جهان، در سال ۲۰۲۱ اقتصاد جهان با بدترین رکود از سال ۱۹۴۵مواجه شد و برخی کشورها همچنان با افزایش فقر و مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند. دنیای امروز با این چالش بزرگ روبروست که چگونه این معضلات را حل‌وفصل کند که در این راستا مسئله بهداشت و خدمات درمانی بخش کلیدی محسوب می شود.

 

در پایان این بیانیه آمده است: وقت آن رسیده که جامعه جهانی مسئله بی عدالتی ها در دنیا را مورد بررسی قرار دهد تا نه تنها امید برای فقیرترین ها بلکه برای همه مردم جهان به ارمغان آورده شود.

 

سازمان ملل هم پیش از این با اشاره به چالش های اساسی در توزیع نابرابر واکسن کرونا در جهان، احتکار واکسن و محدودیت صادرات و عرضه آن از سوی کشورهای ثروتمند، فقدان زیرساخت های لازم برای توزیع عادلانه واکسن و عدم تخصیص بودجه کافی به آن در کشورهای فقیر را از چالش های اساسی پیش رو اعلام کرده بود.

کوواکس حتی یک دز واکسن به کاراکاس تحویل نداده است

ونزوئلا ضمن انتقاد از همسویی کوواکس با تحریم‌های یکجانبه آمریکا در دوره همه‌گیری، اعلام کرد: کاراکاس با وجود پرداخت ۱۲۰ میلیون دلار هزینه کامل واکسن، از چندین ماه گذشته هنوز حتی یک دز واکسن از طریق سازوکار سازمان جهانی بهداشت (کوواکس) دریافت نکرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, فرانسه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

نخست‌وزیر اسبق انگلیس: انبار کردن واکسن کرونا لکه ننگی بر وجدان غرب است

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا اقدام کشورهای غربی در انبار کردن صدها میلیون دُز واکسن کرونا را در شرایطی که کشورهای فقیر در تقلا برای دستیابی به واکسن هستند، لکه ننگی بر وجدان غرب توصیف کرد.

ادامه

افریقا, المان, امریکا, انگلستان, تحلیل, جهان, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل, فرانسه, فقر

گاردین؛ ورود عفو بین‌الملل به پرونده مرگ کارگران سازنده استادیوم‌های جام‌جهانی

سازمان عفو بین‌الملل خواستار شفاف‌سازی علت مرگ هزاران کارگر خارجی در قطر شده است. این نهاد حقوق بشری معتقد است که قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در بررسی دلیل فوت کارگران کوتاهی کرده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان بهداشت جهانی, قطر, کارگری, گزارش