یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

اپراتور بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متری چین با نام «فست» چهارشنبه از رصد بیش از ۹۰۰ تپ اختر جدید توسط این تلسکوپ از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ خبر دادند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران (چرخش) دارند ... یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

توافق گازی مسکو و کی‌یف؛ تنش بین پوتین و مرکل

« ولودومیر زلنسکی » رئیس جمهوری اوکراین پس از نشست موسوم به « نورماندی » در پاریس که با حضور ولادیمیر پوتین همتای روس و سران فرانسه و آلمان برگزار شد، گفت، مسکو و کی‌یف بر سر مساله انتقال ترانزیت گاز به توافق رسیدند.

 

رئیسان جمهوری روسیه و اوکراین دیروز (دوشنبه ۱۸ آذرماه) برای نخستین بار در قالب گروه نورماندی برای حل اختلاف میان مسکو و کی‌یف دیدار کردند. گروه تماس اوکراین (نورماندی) شامل نمایندگان چهار کشور آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه است که با هدف پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین در ششم ژوئن ۲۰۱۴ پایه‌گذاری شد.

 

براساس گزارش امروز (سه‌شنبه ۱۹ آذر) خبرگزاری رویترز، زلنسکی پس از این نشست درباره توافق با پوتین بر سر اختلاف‌های انتقال گاز گفت، کارشناسان هر دو کشور قرار است روی جزئیات این توافق کار کنند.

 

پوتین نیز در این باره گفت، چنانچه هر دو طرف با یکدیگر همکاری کنند، گاز (روسیه) برای اوکراین ارزان تمام خواهد شد.

 

تنش بین مسکو و برلین

 

براساس این گزارش، در حاشیه این نشست، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از رئیس جمهوری روسیه خواستار همکاری مسکو در زمینه قتل یک شهروند گرجستانی در برلین شد.

 

« زلیم خان خانقوشویلی – Zelimkhan Khangoshvili » شهروند گرجستانی که در ماه اوت(مرداد-شهریور) گذشته در پارکی در برلین به قتل رسید، دولت آلمان خواستار همکاری روسیه دراین زمینه شده بود و در پاسخ به عدم همکاری کرملین، دو دیپلمات مظنون روس را از این کشور اخراج کرد.

 

به گفته صدر اعظم آلمان، در گفت‌وگوی دوجانبه با پوتین اظهار داشته آلمان انتظار دارد روسیه اطلاعاتی درباره این فرد گرجستانی ارائه دهد که اکنون تحقیقات پیرامون قتل او در جریان است.

 

این رسانه انگلیسی ادامه داد: دادستانی آلمان به دست داشتن روسیه و یا چچن در این ماجرا مظنون است. این درحالی بود که پوتین پس از این نشست و در جریان نشست خبری در این باره آلمان را مقصر دانست و در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت، فرد گرجستانی کشته شده در برلین، آدم‌کش بود.

 

رئیس جمهوری روسیه افزود: فردی که در برلین به قتل رسیده، خود مرتکب اقدامی خونبار در خاک روسیه شده بود و بر این اساس مسکو خواستار استردادش از آلمان شد که به این درخواست پاسخی داده نشد.

 

وی درباره اقدام دیپلماتیک برلین در اخراج دو دیپلمات روس بر سر ماجرای قتل این فرد نیز گفت: شما دیپلمات‌های ما را اخراج کردید ما هم دیپلمات‌های شما را.

 

رویترز در ادامه نوشت: پوتین این فرد را یکی از سازمان‌دهندگان بمب‌گذاری در مترو مسکو دانست.

 

سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان پس از نشست در قالب «گروه نورماندی» در بیانیه مشترکی بر اجرای کامل آتش‌بس، تبادل همه زندانیان و همچنین اجرای توافق‌های مینسک در شرق اوکراین توافق کردند.

 

در این بیانیه کوتاه گروه تماس چهارجانبه موسوم به نورماندی، برای تثبیت اوضاع در مناطق مناقشه در شرق اوکراین، تلاش برای اجرای مفاد سیاسی توافق‌های مینسک و پیگیری درستی اجرای توافق حاصل شده در نشست، در دیدارهای بعدی مقام‌های این گروه توافق شد.

 

اجرای کامل و جامع توافق آتش‌بس تا پایان سال جاری میلادی، بروزرسانی طرح مین‌روبی از مناطق درگیر و افزودن سه ناحیه عدم تماس در این مناطق، از دیگرموارد مورد توافق این گروه چهارجانبه در بیانیه پایانی بود.

 

مسکو، کی‌یف، پاریس و برلین پیرامون تبادل همه زندانیان شناسایی شده در یک مهلت ۳۰ روزه و اعطای وضعیت ویژه خودمختاری به مناطق لوهانسک و دونتسک براساس توافق‌های مینسک نیز توافق کردند.

 

همچنین توافق شد که وزیران خارجه و مشاوران سیاسی چهار کشور در چهار ماه آینده نشست دیگری برای پیگیری اجرای توافق‌های به دست آمده در نشست پاریس برگزار کنند.

 

مقدمات برگزاری این نشست، پیشتر در جریان دیدار مردادماه گذشته امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و پوتین در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه پی‌ریزی شد.

 

آخرین دور از نشست سران چهار کشور گروه نورماندی در اکتبر (مهر-آبان) سال ۲۰۱۶ برگزار شد. از سال ۲۰۱۴ تاکنون افزون بر ۱۳ هزار نفر در جنگ و درگیری‌های شرق اوکراین کشته شده‌اند.

ایرنا

کره شمالی: خلع سلاح‌های هسته‌ای از میز مذاکرات با آمریکا خارج شد

نماینده کره شمالی در سازمان ملل روز شنبه گفت: خلع سلاح‌های هسته‌ای از میز مذاکرات با آمریکا خارج شد و در حال حاضر بحث و گفتگو با واشنگتن ضروری نیست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, خلع سلاح هسته‌ای, شرق آسیا, کره شمالی, ناتو

مذاکرات نظامی آمریکا و کره جنوبی شکست خورد

مقام ارشد مذاکره کننده کره جنوبی با آمریکا بر سر هزینه های نظامی گفت که مذاکرات دو کشور درباره تقسیم هزینه نگهداری سربازان آمریکایی در کره جنوبی شکست خورده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی