هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

توافق چین و کویت؛ توازن قوا در شورای همکاری برهم می‌خورد

رسانه‌های عربی توافق‌های اقتصادی و تجاری اخیر کویت و پکن در حاشیه ‘نشست عربی و چین’ را ورود یک قدرت جدید در داخل شورای همکاری خلیج فارس به جز آمریکا و تلاش کویت برای محافظت از خود در برابر محور آمریکایی-عربستانی تحلیل کردند.

 

شبکه تلویزیونی ‘الشرق’ گزارش داد که در نشست اخیر کشورهای عربی و چین، پکن و کویت توافق کردند که چین ۴۹۰ میلیارد دلار در دو جزیره کویت و نیز در شهر ‘الحریر’ این کشور سرمایه‌گذاری کند.

 

این شبکه مصری همچنین اضافه کرد که طبق این توافق چین ۴۵۰ میلیارد دلار در دو جزیره «فلکه» و «بوبیان» سرمایه گذاری می‌کند.

 

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری چین در این دو جزیره ۹۹ ساله بوده و شامل احداث تاسیسات صنعتی، تجاری، اداری، بیمارستان و درمانگاهها، پارک ها و فضاهای سبز، دانشگاه ها و مدارس و مراکز ورزشی و تفریحی و گردشگری و هتل ها خواهد بود.

 

همچنین چین قرار است ۴۰ میلیارد دلار در شهر الحریر کویت سرمایه گذاری کند تا این شهر به بزرگترین مرکز مالی و سرمایه گذاری جهان عرب تبدیل شود.

 

شبکه الشرق گزارش داد که کویت با توافق خود با چین عملا مسایل امنیتی و استراتژیک دو جزیره فلکه و بوبیان را که پکن نزدیک به نیم تریلیون دلار در آنها سرمایه گذاری کرده، به این کشور سپرده است.

 

الشرق دلیل این روی آوردن کویت به سمت چین را رفتار آمریکا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین چپاول اموال این کشورها از سوی ‘دونالد ترامپ’ می داند که اشتهای سیری ناپذیری دارد و با اینکه ۴۵۰ میلیارد دلار از عربستان و چندین میلیارد دلار از دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس بابت فروش سلاح دوشیده، اما باز هم به دنبال ثروث های آنها است.

 

این شبکه همچنین تحلیل می کند که کویت برای اولین بار تصمیم گرفته که به دنبال عربستان و سیاست های آن برای تبعیت از آمریکا حرکت نکند.

 

الشرق گزارش می دهد که هم اکنون قطر به دنبال ائتلاف با ترکیه و عمان نیز به دنبال ائتلاف بزرگ با چین است و این تنها کشورهای عربستان، امارات و بحرین هستند که دنباله رو آمریکا شده اند .

 

روزنامه ‘العربی الجدید’ در باره این همکاری کویت و چین نیز نوشت که سیاست جدید کویت، نفوذ هرچه بیشتر سیاسی و اقتصادی در منطقه است تا از طریق چین از خطرات آینده در منطقه در برابر همسایگانش در امان باشد.

 

این روزنامه اضافه کرد که شیخ «صباح جابر الصباح» امیر کویت در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست کشورهای عربی با چین علاوه بر توافق برای همکاری در طرح این کشور با نام «یک جاده – یک کمربند» که یک طرح سیاسی و تجاری جدید در جهان است، به توافقات تجاری، اقتصادی و دفاعی و نیز به توافقی نفتی بین دو کشور برای خرید نفت کویت توسط پکن به عنوان مشتری دایمی آن ، دست یافتند.

 

العربی الجدید نوشت که طبق بیانیه نهایی بین دو طرف مبنی براینکه چین از کویت در سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد، باب جدیدی برای نفوذ سیاسی جدید پکن در داخل شورای همکاری خلیج فارس است.

 

این روزنامه حضور شخص امیر کویت در نشست کشورهای عربی و چین و سخنرانی در این نشست را دارای ابعاد بزرگ و یک سناریوی دیپلماتیک جهانی جدید دانست.

 

این روزنامه فرامنطقه‌ای نوشت که حضور امیر کویت در پکن و تاکید بر همکاری های دو جانبه با چین و دست یافتن به حمایت این کشور در سازمان ملل متحد به عنوان عضو دایم شورای امنیت گامی پیشگیرانه برای محافظت از کویت در برابر محور عربستانی و اماراتی است، بخصوص که اکنون شورای همکاری خلیج فارس در تنش و اختلاف به سر می برد و درباره مسایلی همانند محاصره قطر، توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و «معامله قرن» آمریکا با یکدیگر اختلاف اساسی دارند.

 

این روزنامه فاش کرد که امارات و اسرائیل از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهند که کویت را به دلیل موضعگیری‌های خود در قبال توافق هسته ای ایران و معامله قرن در مساله سازش میان اسرائیل و فلسطین و نیز موضعگیری های ضد اسرائیلی آن در شورای امنیت که عضو موقت این سازمان برای بمدت دوسال است، تحت فشار قرار دهد.

 

العربی الجدید نوشت که کویت سرمایه گذاری در طرح «جاده ابریشم» چین را به عنوان فرصتی بر جذب این کشور به منظور سرمایه گذاری در طرح کویت برای گسترش و توسعه جزایر خود و شهر الحریر در شمال این کشور می داند.

 

این روزنامه افزود که حضور چین در حوزه خلیج فارس، جنگ تجاری به راه خواهد انداخت، بخصوص که میان این کشورها به دلیل محاصر قطر هماهنگی اقتصادی وجود ندارد و شورای همکاری در یک سال گذشته با بروز تنش ها یک جلسه منسجم تشکیل نداده اند.

 

«سامی الفرج» استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت به این روزنامه گفت که ورود چین به حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص در وضعیتی که این منطقه به دلیل تنش در دو محور ایران و آمریکا در حالت بی ثباتی به سر می برد، می تواند گزینه های استراتژیک سیاسی، نظامی را در منطقه گسترش و توزان قوای جدیدی بوجود آورد و این منطقه از دو قطب آمریکا در یک سو و کشورهای حوزه خلیج فارس در سوی دیگر خارج شده و یک نقطه گشایش برای حمایت از کشورهایی همانند کویت در درون این شورا بوجود آورد.

ایرنا

جروزالم‌پست؛ انتخاب اولین رییس «پروژه مبارزه علیه ایران» در وزارت جنگ اسرائیل با همراهی آمریکا

به نقل از «جروزالم پست»، «گادی ایزنکوت» رییس ستاد نیروهای وزارت جنگ اسراییل، «نیتزان آلون» را که اخیرا ریاست اداره عملیات‌های ارتش را بر عهده داشته به عنوان اولین رییس پروژه ویژه وزارت جنگ برای هماهنگی مسائل مرتبط با جنگ علیه ایران گماشت.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر

ماموریت «جمیز ماتیس» در کاخ سفید برای جلوگیری از حمله پنتاگون به تهران

به گزارش فارن‌پالیسی، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در آخرین جلسه استماع خود در حضور مجلس سنا در اوایل ماه می به سوال‌‌‌کنندگان خود اطمینان داد که آمریکا آماده جنگ با ایران است. وی در این جلسه با طرح اتهامات واهی علیه ایران مدعی شد: ما گزینه نظامی را حفظ می‌کنیم چراکه اظهارات و تهدیدات ... ماموریت «جمیز ماتیس» در کاخ سفید برای جلوگیری از حمله پنتاگون به تهران

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر