تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

توافق وزرای خارجه مصر، اردن و عراق درباره کاهش تنش در منطقه

وزرای خارجه عراق، مصر و اردن نشست سه جانبه‌ای را برای توسعه سازوکار همکاری میان سه کشور و ارزیابی مسائل عربی و منطقه‌ای در بغداد برگزار کردند.

 

به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، محمد علی الحکیم، سامح شکری و ایمن الصفدی، وزرای خارجه سه کشور عراق، مصر و اردن یکشنبه در بغداد نشست سه جانبه برگزار کرده و آخرین تحولات مربوط به منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

طرفین در این نشست تعدادی از مسائل و پرونده‌های سیاسی و اقتصادی و در رأس آنها پرونده مقابله با تروریسم، حمایت از عراق در مرحله پسا داعش و بازسازی این کشور را بررسی کردند.

 

در همین راستا، وزیران خارجه مصر و اردن بر تلاش کشورهای‌شان برای تقویت همکاری با عراق در تمامی زمینه‌ها و اهمیت ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری پایدار و مولد که در تحکیم ثبات و توسعه منطقه سهیم باشد، تأکید کردند.

 

در همین راستا، محمد علی الحکیم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان مصری و اردنی خود گفت که سه طرف در این نشست درباره مسائل مهم و به ویژه مسائل سیاسی، اقتصادی و همکاری امنیتی رایزنی کردند.

 

وی افزود: این نشست به منظور اجرای دستورالعمل‌های رهبران سه‌ کشور در جریان نشست مارس گذشته در قاهره انجام شد.

 

الحکیم در ادامه تصریح کرد، در این نشست مسائل مربوط به امنیت عربی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این نشست موفقیت‌آمیز بود و طرفین دیدگاه‌های نزدیکی در ارتباط با مسائل مختلف داشتند.

 

وزیر خارجه عراق ادامه داد، در جریان این نشست به بحران کنونی ایجاد شده در منطقه به دنبال تنش میان ایران و آمریکا نیز پرداخته شد. موضع عراق در این زمینه واضح و آشکار است و این کشور موافق آرامش و کاهش تنش است و از تلاش‌ها برای پایان یافتن این بحران به شکل مسالمت آمیز حمایت می‌کند.

 

سامح شکری نیز در این کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که کشورش از حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران منطقه و کاهش تنش در آن حمایت می‌کند.

 

وی گفت: در جریان نشست سه‌جانبه چالش‌های منطقه و ضرورت ایجاد راه‌ حل‌های مناسب برای آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دیدار همچنین درباره همکاری در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و همکاری امنیتی و اقتصادی گفت‌وگو کردیم و درباره افزایش دیدارها و وضع سازوکار این نشست‌ها به توافق رسیدیم.

 

ایمن الصفدی نیز بر تلاش برای کاهش تنش در منطقه تأکید کرد و گفت: امنیت عربی یکپارچه و منسجم است و هرگونه تهدید این امنیت تهدید برای همه ما محسوب می‌شود. ما در منطقه خلیج (فارس) درباره کاهش تنش، تعهد به گفت‌وگوی سیاسی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها اتفاق نظر داریم.

 

وی افزود: تمامی منطقه یکپارچه است و بهای هرگونه بحران در آن را همگی پرداخت خواهیم کرد و به عبارت دیگر همه می‌خواهیم برای پایان بحران و تنش تلاش کنیم.

 

وزیر خارجه اردن درباره نشست سه‌جانبه وزرای خارجه عراق، مصر و اردن نیز اظهار کرد: نشست‌مان مفید و مثبت بود و گفت‌وگوها کاملا صریح انجام شد. ما قصد داریم تا به شکل جدی تلاش کنیم و گام‌های عملی را برای تحقق امنیت و ثبات برداریم.

 

سامح شکری و ایمن الصفدی همچنین با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز به طور جداگانه دیدار کردند.

 

برهم صالح در جریان این دیدار بر تداوم هماهنگی و گفت‌وگو میان سه کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه مسائل مربوط به تحولات اوضاع منطقه تأکید کرد.

 

وی گفت: اولویت عراق برقراری روابط با برداران در چارچوب سیاست گسترش روابط بغداد با کشورهای عربی و اسلامی است.

 

رئیس‌جمهوری عراق از نشست سه جانبه وزرای خارجه عراق و مصر و اردن در بغداد استقبال و ابراز امیدواری کرد که کشورش نقطه تلاقی برداران و دوستان عراق بر اساس منافع مشترک و در راستای تحقق صلح و امنیت منطقه باشد.

 

وزرای خارجه مصر و اردن نیز در دیدار با برهم صالح بار دیگر بر تمایل کشورهای‌شان برای توسعه سازوکار همکاری با عراق در تمامی زمینه‌ها و حمایت آنها از ملت عراق برای برآورده شدن آرمان‌های‌شان تأکید کردند.

 

در این دیدار که محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق نیز در آن حضور داشت، راه‌های تحکیم روابط عربی، تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل‌های سیاسی برای بحران های منطقه و حمایت از عراق برای بازسازی مناطق آزاد شده از سیطره داعش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز با سامح شکری و ایمن الصفدی در بغداد دیدار کرد.

 

در همین راستا، دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که عبدالمهدی در این دیدار نشست سه‌جانبه خود با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و عبد الله دوم، پادشاه اردن در قاهره را موفقیتی برای کشورهای عربی و ملت آنها دانست و خواستار تقویت همکاری میان این سه کشور و آغاز اقدامات عملی به ویژه در زمینه اسکان شد. سه طرف در این دیدار درباره اجرای خروجی‌های نشست سه جانبه مذکور و تحقق اهداف مشترک رایزنی کردند.

 

عبدالمهدی در این دیدار اظهار کرد: عراق شاهد ثبات و وحدت ملی است و در حال انجام اقدامات سریع در تمامی زمینه‌ها است. روابط و همکاری مشترک ما تأثیر مثبتی بر ثبات داخلی کشورهایمان خواهد داشت و ما هیچ محدودیتی برای همکاری نداریم و عزم مقابله با تمامی موانع را داریم و عراق سیاست باز با کشورهای عربی و اسلامی را در پیش گرفته است.

 

وزرای خارجه مصر و اردن با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

الحلبوسی در این دیدار عنوان کرد: پارلمان و دستگاه اجرایی برای ایجاد بهترین روابط با جهان عرب تلاش می‌کند و تلاش پارلمانی مشترک با پارلمان‌های عربی این روند را تقویت می‌کند.

 

وی افزود: عراق امروز که به پیروزی‌اش در مقابل تروریسم افتخار می‌کند به برادران عربش برای تلاش عربی مشترک به منظور مقابله با چالش‌ها چه در زمینه مقابله با تروریسم و نابودی اندیشه افراطگرایی و چه در زمینه همکاری سیاسی و اقتصادی چشم دوخته است.

 

الحلبوسی در ادامه نشست سه جانبه وزرای خارجه عراق، اردن و مصر در بغداد درباره توسعه ساز و کار همکاری میان سه کشور و تبادل نظر و ارزیابی مسائل عربی و منطقه‌ای را ستود.

ایسنا

انگلیس با ائتلاف ادعائی آمریکا به بهانه آزادی کشتیرانی همکاری می‌کند

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر دفاع انگلیس امروز دوشنبه از همراهی لندن با واشنگتن در ائتلاف ادعائی آمریکا در تنگه هرمز به بهانه آزادی کشتیرانی خبر داد.

ادامه

استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, ژاپن, کره جنوبی, لهستان