راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

توافق ایران و کره جنوبی در خصوص دارایی‌های ایران

رییس کل بانک مرکزی ایران و سفیر کره جنوبی در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در خصوص نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه توافقات لازم در خصوص انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد.

 

سفیر کره جنوبی در ایران اعلام کرد: این کشور آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد.

 

«عبدالناصر همتی» نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری ها استقبال می کند، اما پیگیری های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود.

 

به گزارش ایرنا، «عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود: کره جنوبی باید منابع ایران را از طریق آمریکا بپردازد اما اراده‌ای هم از سوی این کشور وجود ندارد.

 

بر اساس اعلام خبرگزاری یونهاپ، مجموع بدهی کره جنوبی به ایران ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چه بر سرِ اقتصاد و معیشت مردم می‌آورد؟!

برخلافِ ایده‌های کلیشه‌ای و ناکارآمدِ نئولیبرال‌ها که تعدیل ساختاری را مقدس می‌دانند و موافق با آزادسازی هرچه بیشتر نرخ ارز و کاهشِ هرچه فزون‌ترِ ارزش پول ملی هستند، اقتصاددانان مدافع کارگران و تولید داخلی، مشروعیت بخشیدن به ارز گران ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و حذف کامل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و ارز ترجیحی ۱۱ ... ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چه بر سرِ اقتصاد و معیشت مردم می‌آورد؟!

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, کارگری, گزارش, نئولیبرالیسم

نگاهی به لایحه بودجهٔ سال آینده

نگاهی به مهم‌ترین خطوط لایحهٔ “بودجه” سال ۱۴۰۰ که در آذرماه ۱۳۹۹ از سوی دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد نشانگر ادامهٔ همان سیاست‌های مخرب و نادرستی است که در سال‌های اخیر از سوی دولت های مختلف رژیم “ولایت فقیه” دنبال گردیده و همیشه عواقبی سنگین برای مردم میهن ما در بر داشته و ... نگاهی به لایحه بودجهٔ سال آینده

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فساد, مقاله