تهدید دیوان کیفری بین‌المللی لاهه توسط آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم دارد موضع سختی علیه دیوان بین‌المللی کیفری اتخاذ کند.

 

بر اساس این خبر دولت آمریکا همچنین دیوان کیفری بین المللی را تهدید کرده که در صورت اینکه این دادگاه تحقیقات خود درباره جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را پیش ببرد، واشنگتن قضات این دادگاه را تحریم خواهد کرد.

 

قرار است «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنرانی پیش روی خود در موسسه «فدرال سوساییتی» (انجمن فدرال قانون و مطالعات سیاسی) که یک موسسه محافظه کار است، بیانیه ای در این خصوص ارائه کند.

 

این اولین بار است که بولتون بعد از پیوستن به کاخ سفید در چنین مراسم مهمی سخنرانی خواهد کرد.

 

بر اساس نسخه ای از متن سخنرانی بولتون که در اختیار رویترز قرار گرفته وی در این مراسم تأکید خواهد کرد که «ایالات متحده از هر ابزاری برای حمایت شهروندان و متحدان خود در برابر این دادخواست غیر قابل توجیه از سوی این دادگاه غیر قانونی استفاده خواهد کرد».

 

بولتون در این سخنرانی همچنین تأکید خواهد کرد که وزارت خارجه آمریکا به زودی خبر تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن را اعلام خواهد کرد و دلیل آن را «نگرانی آمریکا از تلاش های فلسطین برای مراجعه به دیوان بین‌المللی کیفری برای شکایت علیه اسرائیل» عنوان خواهد کرد.

 

مشاور امنیت ملی آمریکا در این سخنرانی تأکید خواهد کرد که ایالات متحده همواره در کنار دوست و شریک خود «اسرائیل» باقی خواهد ماند.
مهر