بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

تلاش پمپئو برای نجات عربستان از باتلاق قتل خاشقچی

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با هدف خارج کردن حکومت عربستان از باتلاق قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی و در هم پیچیدن این رسوایی بزرگ، به ریاض سفر و با مقامات این کشور گفت وگو کرد.

 

«مایک پمپئو» (سه شنبه ۲۴ مهرماه ) در پایتخت عربستان سعودی با پادشاه و ولیعهد آن کشور ملاقات کرد. هدف از سفر وی به ریاض گفت وگو پیرامون ماجرای ناپدید شدن خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی بوده است. وزیر خارجه آمریکا پس از پایان دیدار خود از عربستان راهی ترکیه ‌شد.

 

پمپئو در شرایطی به عربستان سفر کرد که به دلیل دست داشتن عربستان در ناپدید شدن و مرگ احتمالی خاشقچی، فشارهای بین المللی علیه ریاض افزایش یافته است.

 

فشار بر کاخ سفید باعث شد، تا دولت آمریکا به جای انتظار برای بازگشت «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در واشنگتن و دریافت اطلاعات از او، وزیر امور خارجه خود را راهی ریاض کند تا با همفکری و هماهنگی هم بتوانند ریاض را از باتلاق ایجاد شده رهایی بخشند.

 

شبکه «سی ان ان» آمریکا پیش از این سفرگزارش کرد که مقام‌های عربستان در صدد انتشار گزارشی هستند که با پذیرش مرگ خاشقجی، آن را نتیجه بروز «اشتباه» در جریان بازجویی معرفی کند. به گزارش این شبکه، مقام های عربستان احتمالا می‌گویند عاملان قتل این روزنامه نگار «خودسر» بوده‌اند و بدون مجوز از بالا دست به این اقدام زده‌اند و توبیخ خواهند شد.

 

«ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از گفت وگویی تلفنی با پادشاه عربستان، گفته بود که ممکن است قاتلان خودسر مسوول مرگ خاشقجی باشند.

 

تارنمای «النشره» لبنان نوشت: «مجتهد» فعال توئیتری عربستانی که به افشاگری اسرار آل‌سعود معروف است در توئیت خود درباره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به سعودی آورد :«ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، پمپئو وزیر امور خارجه خود را برای یافتن حقیقت درباره پرونده خاشقجی به عربستان نفرستاد، بلکه او را به ریاض فرستادتا داستان ساختگی خود درباره نیروهای خودسر را با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان هماهنگ کند. با این وجود به نظر می رسد شرایط برای بن سلمان به طوری رقم خواهد خورد که با وجود تمایل ترامپ برای نجات او بازهم رهایی نخواهد یافت و مشکلات بن سلمان به سرعت وخیم تر خواهد شد و او به طور دراماتیکی در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.

 

روزنامه «الاخبار» لبنان نیز در این زمینه نوشت: خاشقچی به دست سعودی ها کشته شد و این واقعیت از روز نخست ناپدید شدن این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان در استانبول آشکار بود. سهل انگاری های پی در پی برای مشخص شدن اسناد در این زمینه نشان داد قراردادی منعقد می شود تا بن سلمان در این ماجرا تبرئه شود. این قرار داد در گفت و گوی ترامپ با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و فرزندش خود را نشان داد. ترامپ در گفت و گوی خود احتمال کشته شدن خاشقچی توسط نیروهای خودسر را مطرح کرد. با این وجود به نظر می رسد پرونده مرگ خاشقچی در حال در هم پیچیدن است. ترامپ همچنین در اظهارات خود در برابر خبرنگاران در کاخ سفید گفته است به نظر می رسد ملک سلمان و ولیعهد او درباره ماجرای خاشقچی اطلاعی ندارند. او در واقع با این اظهارات خود سلمان و فرزند وی را تبرئه کرده است و پس از آن اعلام کرد که پمپئو برای بررسی این موضوع به ریاض سفر خواهد کرد.

 

شبکه خبری «الجزیره» قطر نیز نوشت: پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه درباره پیامدهای ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی که عربستان را به طور بی سابقه ای در تنگنا قرار داد با رهبران سعودی گفت و گو کرد. او به مدت ۲۰ دقیقه با سلمان بن عبدالعزیر دیدار و گفت گو کرد و نگرانی واشنگتن را درباره این موضوع بیان کرد.

 

پمپئو چند ساعت پس از گفت وگوی ترامپ با سلمان بن عبدالعزیز به ریاض سفر کرد. ترامپ در این دیدار از احتمال کشته شدن خاشقچی توسط شماری از افراد خود سر سخن به میان آورده است. در این گفت و گو پادشاه عربستان هم اعلام کرد که درباره علت مرگ این روزنامه نگار سعودی اطلاعات دقیقی ندارد. اظهارات ترامپ درباره این موضوع این گمانه زنی را تقویت کرده است که او برای رهایی عربستان تلاش می کند. به نظر می رسد ترامپ تلاش کرده است راه نجاتی را برای رهبری عربستان فراهم کند. این در شرایطی است که روزنامه «واشنگتن پست» چند روز پیش نوشت اطلاعاتی قطعی در دست دارد که نشان می دهد ولیعهد عربستان در این زمینه نقش داشته است.

 

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، کاخ سفید به دلیل اینکه طی دو هفته گذشته پرونده خاشقچی و موضوع ناپدید شدن او ، عرصه ها سیاسی و رسانه ای را فراگرفته است به ستوه آمده است. زیرا این موضوع در آستانه انتخابات سرنوشت ساز آمریکا، دستاوردهای ترامپ و جمهوری خواهان را تحت الشعاع قرار داده است. به نظر می رسد در شرایطی که همگان از جنایتی بزرگ سخن به میان آورده اند رییس جمهوری آمریکا موضع مبهمی گرفته است. این موضوعی است که اعتبار وی را در شرایط حساس سیاسی کنونی تهدید خواهد کرد. از این رو، ترامپ با اعزام وزیر امور خارجه خود به ریاض تلاش می کند تا ریاض را وادار به اعتراف درباره قتل خاشقچی کند.

 

 ملاقات پامپئو با اردغان

 

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در فرودگاه با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که پس از دیدار با مقامات ارشد عربستان سعودی به ترکیه آمده، درباره پرونده جمال خاشقجی گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هاکان فیدان، وزیر اطلاعات و سخنگوی دفتر ریاست جمهوری هم حضور داشتند.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان پس از این دیدار در فرودگاه آنکارا، راهی مولداوی شد.

 

 

گاردین؛ جهان دیگر نمی‌تواند نقض حقوق بشر توسط عربستان را نادیده بگیرد

به نقل از روزنامه گاردین، رادنی دیکسون، وکیل حقوق بشر و روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: «برای برخی زنان و دیگر فعالان حقوق بشر بازداشت شده در عربستان سعودی در سال گذشته میلادی ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول یک امر تعجب برانگیز نیست.

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, عربستان سعودی, مقاله

برنی سندرز: ما نمی‌توانیم متحدی داشته باشیم که در کنسولگری خودش یک منتقد را به‌قتل می‌رساند

به نقل از نشریه آمریکایی هیل، برنی سندرز، سناتور دموکرات ایالت ورمانت آمریکا، امروز یکشنبه، اعلام کرد در صورتی که ثابت شود عربستان سعودی مسئول ربودن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، است آمریکا باید به حمایت خود از این کشور در جنگ علیه یمن پایان دهد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی

عربستان آمریکا را به نفت ۲۰۰ دلاری و نزدیک‌شدن به ایران تهدید کرد

ساعاتی بعد از بیانیه تهدیدآمیز دولت عربستان درباره مقابله به مثل در قبال تحریم های احتمالی آمریکا، مدیر شبکه العربیه هم آمریکا را به نفت ۲۰۰ دلاری و نزدیک شدن عربستان به روسیه و ایران درصورت اعمال تحریم های آمریکا علیه عربستان تهدید کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جنوب غرب آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, عراق